Jump to content

Utstyr/verktøy, hva må jeg ha med?

Sjarkens venn

Recommended Posts

Heisann! Nå er det jo ikke SÅ mange måneder til båtsesongen begynner, og som dere vet så har jeg en sjark å gå opp fra Meløy kommune til Tromsø. Da jeg aldri har gått så langt med en båt, og attpåtil en båt jeg ikke er kjent med, lurer jeg på hva jeg må ha med av verktøy/utstyr for å være best mulig forberedt på eventuelle "problemer"? :sailing: Ønsker en god del forslag fra folk med mer erfaring enn det jeg har. :flag:

Siden det er en trebåt vil jeg anbefale å ha med spiker/skruer og hammer og noe material som man evt kan spikre/skru over et svært hull. (Håper nå ikke det skjer da men.. :lol: ) Så ville jeg hatt med bomullsgarn (drev) for å tette evt glipelekkasjer. Dette dyttes enkelt inn med et baufilblad eller et flatjern og hammer. Og visst det ikke er en god lensepumpe i båten fra før ville jeg montert dette! (Ta med en bøtte også, "Redd mann øser mye vann med en 10-liters bøtte :wink: )

Angående motor ville jeg tatt med ekstra diesel og dieselfilter. Ta med ekstra olje i tilfelle også. FERSKvann bør du ha med! Om en viftereim skulle ryke på Sabben skulle det vel ikke gjøre så mye (Er vel bare dynamo og lensepumpe som ikke virker da). Men det skader jo ikke å ha med en ekstra!

Så må du også ha med endel verktøy. Du har jo fått endel tips ovenfor, men et godt pipesett, fastnøkler, rørtang, avbiter, hammer, skrujern, fil og baufil kommer du langt med. Pakk en god verktøykasse, bedre med for mye enn for lite! Litt ledning, kabelsko, strips, skruer o.l kan også være greit å ha med!

Som Hilmar nevner ville jeg også hatt med både nødbluss og nødraketter. Et anker/dregg er jo et must nesten og drivanker kan være greit å ha! Så ville jeg hatt med gode og varme klær og redningsvester! Om VHF ikke er montert ville jeg også hatt med en bærbar VHF.

Med alt ovenfor er du godt på vei! Lag en god liste og planlegg turen før dere drar så går det nok kjempebra!

Jeg ønsker deg lykke til med turen og videre med sjarken!! :flag: Og for alt, husk KAMERA!! :smiley:

Ørjan

Teng Tools Mecca Rosso Jumbo = Det du trenger av håndverktøy.

Leatherman = Nebbtang, avbiter, kniv, baufil, saks.

Mobiltelefon = Samband og kamera.

Håndholdt GPS med sjøkart.

Dregg og tau.

Medlemskap i Kystpatruljen.

Det som Vengsøyfjord og Sleipner93 nevner: En liten pose med streng, tape, strips ol.

En kompis = Selskap og hjelp.

Sjøkart.

Hvis du tar med alt som blir foreslått i denne tråden, tror jeg du skulle være sikret. :yesnod:

Ja her er det mange nyttige tips ja! Lensepumpe (automatisk) er montert ombord. Radio er det også, men jeg vet ikke om det er VHF... Anker skal jeg prøve å få med båten... Kamera glemmer jeg ikke! :wink: Men, her kommer noe jeg trenger hjelp til: vi skal nemlig ta fly til bodø, og det er bare lov å ha med 20kg bagasje på flyet (tror jeg)... Så da kan jeg bare ha med det viktigste, og det lurer jeg på om noen kan si meg hva er? :sailing: Ja, en ting til: ferskvannstank er ombord :wink:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)

Diverse skrujern, et sett fastnøkler 8-19mm, en skiftenøkkel og et par tenger. Samt streng, tape og strips. Og redningsvester, selvsagt. Evt tauverk og fendere, om dette mangler ombord. Kart og evt kompass. Litt mat og varme klær er heller ikke helt av veien. Olje og diesel bør du vel få selger til å skaffe slik at dette står klar ombord. Dette blir nok en fin tur!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Okei, her kommer min "det aller mest nødvendige under 20kg liste"

1. 2 stk store skiftnøkler (som tar opptil ca 30mm)

2. 1 stk "vannpumpetang"

3. 1 stk leatherman eller lignende multiverktøy

4. 1 rull jernbindertråd (streng)

5. 1 rull gaffatape

6. Noen slangeklemmer

7. Oppblåsbare redningsvester til alle (av plasshensyn)

Mat regner jeg med det går an å få kjøpt i bodø, og klær har du nok på deg :smiley:

Prøv å pakk ned det verktøyet du tror du trenger å legg det på badevekta, du får med deg ganske mye rart før du når 20 kg

Å dessuten hvis dere er to som reiser ilag, blir det jo 2x20kg, den ene kan jo sjekke inn en verktøykasse mens den andre har en bag med klær f.eks

Vengsøyfjord

Dette er det mest nødvendige jeg kommer på i farta, så får andre legge til det jeg har glemt.

• 1 måned senere...

Nødrorer vell det enkleste når du har hydraulisk styring, ikke veldig lett å mekke på hydraulisk styring når du vugger fra side til side blant bølgene.

Lista til Vengsøyfjord har det meste du trenger, ta med litt som du selv kansje tror du får brukfor. Og når du er utpå der følg mage følesen, hører du noen rare lyder, stopp med engang, ikke ta sjansen på at det ordner seg.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...