Jump to content

MOB og MOB utstyr


Krimart

Recommended Posts

Har tenkt litt på hva slags utstyr man bør ha for eventuell Mann Over Bord (MOB) redning.

 

Mitt postulat er at det er størst sannsynlighet for en MOB i fint vær midt på dagen. Er det dårlig vær eller på natten er det lettere overholde regelen at alle skal vær huket inn med sele. Men når været er fint, bølgene under meter'n man skal bare fram på dekk for å ordne noe, og snubler i et eller annet. .... Desverre er det slik at allerede ved små bølger er det nesten umulig å se en person i vannet har man først mistet ham av syne.

 

Viktigest er det uansett å raskt markere stedet der MOB datt uti. Jeg mener at en Danboy (gjerne oppblåsbar) med drivanker er det viktigeste utstyret. Aller helst bør en av mannskapet hode øyekontakt, men det er ikke alltid like lett i virkeligheten med et lite turseiler-mannskap. (Leste med interesse artikklen i seilas om Petter Noreng som datt ut fra en båt under ARC for noen år siden. Han overlevede 17 timer i sjøen, kunne stadig vekk se flere båter rundt seg, men de så ikke ham, før en båt mirakuløst fikk se ha og reddet ham opp). Med en Danboy har man potensielt et felles referansepunkt som er lett synlig for bådde MOB og båt, da kan MOB eventuelt svømme dit (hvis han er i stand til å svømme).

Dernest bør man ha en GPS/Kartplotter med MOB-knapp - og trykke denne.

 

Når man har fått snudd for å plukke opp MOB mener jeg at en rescue-sling, dvs. et flytebelste som kan taues bak båten må være det beste. Da kan man sirkle rundt MOB, som så får tak i denne. Dette har en del fordeler: Man risikerer ikke å kjøre/seile på ham, flyteelementet er festet til båten og bommer man første gang har man flere sjangser.

 

For å få MOB om bord er det flere alternativer: I stille vær med MOB i OK fysisk tilstand: bruk badestige, støttet av rescue-sling'en. Hvis mitt postulat om at MOB mest sannsynlig skjer under moderate forhold kan badestigen være et alternativ hvis man er forsiktig. Er det for stor bevegelse i båten må man heller vurdere andre metoder som er beskrevt i litteraturen. Man kan også heise opp MOB'en med rescue'slinge'en (f.eks. ved å feste binde tauet til denne på et fall). men sannsynligheteten for at MOB sklir ut av en enkel slynge under der armene, eller en ren brystele er stor, så der må man være forsiktig. Er usikker på hva de ulike stige/heise løsningene som finens på markedet vil kunne gi. Jeg mener at det er en løsning for røfft vær med utmattet/skadet MOB som oversees i litteraturen: Hiv redningsflåten på vannet, (selvfølgelig festet til båten) og får MOB opp i denne først, før man får ham opp i båten. Hvor lett dette er i praksis - med store bølger f.eks. vet jeg (heldigvis) ikke.

 

Jeg mener at en hesteskobøye med lys - som er så vanlig- har lite for seg. For det første forsvinner den fort dersom det ikke er drivanker på den. For det andre er den mye vanskeligere å få øye på sammenlignet med en danboy. Den har etter min mening kun EN brukbar funksjon: som ekstra flytehjelp til en MOB, når du vet han får tak i den - og da er jo rescuesling med flyteelement en bedre løsning.

 

Enhver MOB er dessuten en posteniell livstruende situasjon, så man skal ikke kvie seg for å sende et MAYDAY. Et MAYDAY kan men senere kansellere dersom situasjonen ikke ble så dramatisk likevel - ikke vente til man finner ut at men ikke klarer å lokalisere MOB. Du vet heller ikke hvilken tilstand MOB er i.

 

Det finnes nå flere sofistikerte radiobaserte løsninger, f.eks. Raymarine's Tag'er og andre systemer for alarm og også sporing. Det finnes små personlige EPIRB'er etc. men da er man avhengig av at MOB'en har med seg en slik. Da er det bedre å praktisere bruk av redningssele etter min mening.

 

Må understreke at dette er rent teoretiske betrakninger. Har selv opplevd MOB en gang (som skipper) i meget rolig vær og knapt noen bølger, der det gikk greit å plukke opp MOB. Har øvd på MOB-redning noen ganger, man det er med "fender og bøtte" i penvær, så sælig realistisk blir det jo ikke, men får jo trening i å snu båten.

 

Kommentarer? Hva har andre valgt å utstyre seg med? Hvilke erfaringer har dere?

 

 

PS: KOB (Kvinne Over Bord) skjer jo ikke, men metoden som beskrevet over burde også virke i en slik situasjon. ...

Link to post
Share on other sites

Vi har ekstra reflekser og strobelys som aktiveres ved kontakt med vann på vestene til de ombord. Koster noen hundrelapper og er enkelt å montere.

AQ98.jpg

 

Oppblåsbar hestesko har jeg ombord - men er ikke helt happy med den - den er for stor - men den har lys.

oppblhest.jpg

 

Kanskje viktigste tror jeg er at man får markert MOB posisjonen og at man har en bra lykt. Vi har en fjernstyrt lyskaster på taket - totalt ubrukelig synes jeg. Også har vi en håndholdt xenon "lommelykt" som er oppladbar og går på 12V uttak. Den lyser mint 500 meter.

 

Enig i betraktningen i Mayday. Faller noen overbord er det full alarm med mindre det er 20 grader i vannet og blikkstille. Bedre å ha for mye hjelp enn for lite hjelp.

 

Skrekken min er vel mer at jeg faller over bord og at resten av familien skal plukke meg opp. De er ikke så drevne i alt dette - men til sommeren skal vi trene :yesnod: for nå har kona lyst til å lære seg å kjøre båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrekken min er vel mer at jeg faller over bord og at resten av familien skal plukke meg opp. De er ikke så drevne i alt dette - men til sommeren skal vi trene :yesnod:for nå har kona lyst til å lære seg å kjøre båt.

 

Flott, det er viktig at kona kan dette., også barna hvis de er store nok. bare det å kunne stoppe maskinene er viktig.

å når kona har fått smaken på å kjøre/seile båt, så blir det fort handel på ny. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå fås jo også opplåsbare flytevester med innebygd "danboy". Noen som har erfaring med disse?

 

har sett dem, og det er interesant, en god ide. Men de er litt store og klumpete. Og skal de gjøre nytten må man selvsat ha det på seg....

Siden jeg allerede har investert i et sett vester må jeg nok holde meg til dem en stund tul Det finnes også en egen "personlig danboy" man kan ha i beltet, men her også: skal det gjøre nytten må man ha det på seg.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...