Jump to content

Najad, HR, X-yachts

baatsman

Recommended Posts

sen glemte du Malö, som jag tycker har en högre klass enn alle nämnda!

Malö, som förövrigt oxo fått ny ägare, skall bli spännande vad han vill.......

Var og så på 2 stk. Malö 34 i helgen.

Flotte båter, eierne skrøt uhemmet av dem mht. seilegenskaper (ikke så rart, skulle jo selge). Båtene hadde litt forskjellige løsninger i forpigg og kartbord - built to owners specification....

Forpiggen virket forøvrig i trangeste laget og aktercabinen er jo i bestefall 1 1/2 sengeplass. Byggekvalietet på glassfiberarbeide og treinteriør syntes å være topp. Det meste av stående og løpende rigg var byttett på begge, nyere seil hadde de også, den ene med storseil rulleanordning ettermotert på masten. Levert av Arun, noen som vet noe om kvaliteten på slikt utstyr? Teakdekket på den ene var relativt mye slitt, på den andre så det mye bedre ut.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Egentlig dumt å spørre en svenske om kvalitet, :lol:

tror vi har samme syn som Nordmen........ :lol:

Ikke bland Bavaria tråden inn da den består kun av ekslusive medlemmer. Trenger anbefaling fra 4 personer for å skrive der.

jo för det snakkes om olika kvalitet

för Jeannau....så tycker han hög fart er kvalitet (bla), för han regattaseglar.....dubbla rattar så man kan se genuan hele tiden etc!

för mig...."så skall grejjerna hålla"......hvis garantitiden er 2,3 eller 5 år spelar ingen roll, båt köper jag för o ha

länge! (för mig så vill jag ha en ratt o den skall vara liten...sitter inte bakom o kollar segel hele tiden)

(tog bare dette med rattar som ett exempel, o vet ikke om Jeannau har sagt det heller för den delen :smiley: )

vi har olika krav!

S/Y Gunga Din

Var og så på 2 stk. Malö 34 i helgen.

hej Rolf

var det en sådan kassett som var popnitad fast bak masten?

har ingen erfaring av dette? tycker själv det ser klumpigt ut!

kjöper du en sådan her båt (vilken båt som helst för den delen, även ny!) så skulle jag haft en prof besiktningsman

att kontrollera den, dom måler fukt bla o ser direkt om teakdekket er kasst eller några ribb måste skiftes!

S/Y Gunga Din

hej Rolf

var det en sådan kassett som var popnitad fast bak masten?

har ingen erfaring av dette? tycker själv det ser klumpigt ut!

kjöper du en sådan her båt (vilken båt som helst för den delen, även ny!) så skulle jag haft en prof besiktningsman

att kontrollera den, dom måler fukt bla o ser direkt om teakdekket er kasst eller några ribb måste skiftes!

Jepp, var en slik kassett.

Den andre båten hadde montert selvslåer for fokken, men eier hadde aldri brukt denne, kun rullegenoaen. Men kunne passet meg fint, uerfaren seiler som jeg er. Teakdekket på denne så bra ut, var slip forsiktig ned i fjor, kunne ikke finne noen steder at det var veldig nedslitt, heller ikke løse nater.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Teakdekk er vanskligt...för även ett dekk med nåt som sleppt kan vara helt OK

medans ett som ser bra ut på ytan, så kan fukt trengt igenom......skall man vara sikker så fuktmål

det skrives mye om dette...'tickande bomber' osv, några har haft problem helt klart, men faren er ikke så stor som en del

gör gällande

men en enn gang ha en prof gubbe til i kika på det!

S/Y Gunga Din

Skal jeg rangere dette så må det bli noe slikt

Malø , Regina

Sweden yachts , najad , hallberg-rassy ,

Luffe , X-yachts , Arcona ,Dehler , comfortina , faurby ,Swedestar , scanner , Tartan

CR , elan , pronavia

Hunter,jeanneau,beneteau,dufour

Bavaria, delphia , CR360

Jeg skal nok bytte med tid og stunder selv og da blir det nok en båt på 34-38fot fra en av disse men hvem :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Jeg skal nok bytte med tid og stunder selv og da blir det nok en båt på 34-38fot fra en av disse men hvem :smiley:

Interessant liste, men lurer litt på hvor du plasserer CR? Ser du nevner CR sånn midt i, men CR360 helt sist. De er jo ikke av de billigste så i forhold til value for money så plasserer du de lavt? Ville du vurdert de siste modellene av Maxi og hvor vil du plassere disse?

Var forøvrig ombord i en Malø 37 foter i helgen og det var bare helt "krem" spør du meg!

Forøvrig er listen din meget lik det inntrykk jeg har av båtene sett i forhold til hverandre.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du har svenskenes svar på Bavaria, hvor rangerer du Maxi 1050/1300 fortsatt sammen med Bavaria :wink:

Nja, den jeg har er en helt annen båt enn f.eks Maxi77. Var den første båten Maxi laget etter at verftet var kjøpt opp av Nimbus og de forbygget seg på den modellen jeg har, alt for solid, kostbart og forseggjort! :yesnod:

De senere modellene Maxi som er laget ville jeg personlig passert ganske høyt på listen til Enzo, samme linje som Luffe og Tartan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Angående påstanden om at Hallberg-Rassy hadde bedre kvalitet før: I 1985 kjøpte jeg en ny HR, som jeg solgte i fjor. Sist sommer overtok jeg en ny HR-31 Mk 2. Jeg synes kvaliteten nå er bedre og båtene er mer gjennomtenkt og praktiske. Dessuten seiler de bedre. For mange år siden var jeg med å seile en 60 fots regattabåt med skrogform som en flatbunnet jolle fra Scheweningen til Farsund i stiv kuling og det som værre var rett i mot. Det var ikke moro. Jeg hørte et fordrag av to par som seilte i lag med hver sin HR-31 til Scotland og møtte en kuling: "Båtene landet som i bomull". Skrogformen og en del andre ting har en del å si for seilegenskaper og komfort og man bør tenke igjennom hva båten skal benyttes til når man kjøper båt. Jeg snakket med en som ved påsken i fjor tok sin nye HR-342 ut fra verftet og seilte hjem til Trondheim. Det blåste mye i fjor påske og de hadde kuling rett i mot da de tok ett slag fra Thyborøn til Tananger. Rundt Statt var bølgene 5-7 m høye. Han skrøt av båten: Den var stiv og stødig og det var ingen knirking. Det var en ting han hadde å utsette på båten: Det dryppet vann over motoren fra vakuumventilen. På min båt, som er laget senere, er dryppet samlet opp i en slange og ledet til en egen skroggjennomføring.

..............."Båtene landet som i bomull". Skrogformen og en del andre ting har en del å si for seilegenskaper og komfort og man bør tenke igjennom hva båten skal benyttes til når man kjøper båt.

en annen båt som ikke er nämnd tidl......som oxo lander gott, er

Forgus 36 / 37....den mindre båten her på bild er en 37a S/Y Lindisfarne......den större er Yagan

08662.jpg

09636.jpg

S/Y Gunga Din

Som Bavaria-mann er jeg vel ikke kvalifisert til å mene her, men jeg slengermeg inn allikevel. Har ikke seilt noen av båtene, så dette blir ren ukvalifisert synsing basert på messebesøk og besikting av båter på sjøen og i båthavna....

Najad og HR er etter mitt skjønn i samme kategori: Flotte, mer eller mindre håndlagde båter, som til dels har fått bedre seilegenskaper og mer moderne design de siste årene. Men markedet er vel ført og fremst turseilas gjerne i skandinaviaske land. Er selv ikke veldig begeistret for senter-cocpit løsing fordi jeg synes det blir dårlig plass både ute og inne, men er båten over 50 fot så ...

X-yachts er jo mye mer racing preget og er vel rettet mot et annet marked enn HR og Najad. MEN X-yachts lanserer jo cruising-båter og til og med najad har jo nå kort kjøl og mer seil-så.....

Hva jeg selv ville ha hatt? Tja.... hvis pengene ikke betyr noe... En Najad 570 for en helgetur på fjorden med kona og en X-65 for regatta eller svipptur til Danmark med gutta?

Redigerer den lista mi litt siden jeg glemte nye Maxier og GS

* Malø , Regina

*Sweden yachts , najad , hallberg-rassy ,

*Luffe , X-yachts , Arcona ,Dehler , comfortina , faurby ,Swedestar ,grand soleil , scanner , Tartan , maxi

*CR , elan , pronavia

*Hunter,jeanneau,beneteau,dufour

*Bavaria, delphia , CR360

Interessant liste, men lurer litt på hvor du plasserer CR? Ser du nevner CR sånn midt i, men CR360 helt sist. De er jo ikke av de billigste så i forhold til value for money så plasserer du de lavt? Ville du vurdert de siste modellene av Maxi og hvor vil du plassere disse?

Var forøvrig ombord i en Malø 37 foter i helgen og det var bare helt "krem" spør du meg!

Forøvrig er listen din meget lik det inntrykk jeg har av båtene sett i forhold til hverandre.

Når det gjelder CR360 , les dette innlegget mitt så skjønner du hvorfor jeg plasserer den nye CRen der.

Malø37 er favorittbåten til kona , man blir nesten på gråten og stum når man begynner å finstudere den båten.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...