Jump to content

Yamaha 30hk '83 - bytte impeller


Grimberg

Recommended Posts

Impelleren sitter i undervannshuset, og dette må tas av/ned for og bytte den, men vær obs, på så gamle motorer henger nesten garantert boltene, vær forsiktig så de ikke brekker, varm de godt opp.

Er ikke sikker på hvordan gir-mekanismen er på de gamle yamahaene, men du må splitte noe i overføringa for og få av undervannshuset, mest sannsynlig ligger dette i en "åpning" foran på stammen på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde den jobben på den gamle 30hk'en min, veldig enkel sak i grunn..

 

Du må skru av finna som sitter rett over propellen, under der sitter også en bolt som må ut. Her må du ha Pipenøkkel (14mm om jeg ikke husker helt feil, var i hvertfall mindre enn de andre skruene).

I tillegg må du skru fra hverandre gir-staget, det gjøres ved å skru på den mutteren som du ser i sprekken foran på stammen, når den er skrudd fra hverandre, og alle boltene som holder undevannshuset er skrudd ut så skal den løsne enkelt og greit. sitter den fast kan det hende at du kan dunke til den litt med neven, men ikke noe hammer :-D

Løsnet fint på min i hvertfall når alle skruene var ute. Trekk undervannshuset rett ned, for akslingen følger med ut (den som går opp i motoren)

Så ser du et sort plastdeksel, under der sitter impelleren.. men pass på at du ikke mister den kone splinten som er inni impelleren.

lykke til.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...