mateco Startet 29.Januar.2008 Del på Facebook Startet 29.Januar.2008 Hei! Jeg har vært så heldig å arve en Nauticast X-pack DS, AIS unit fra min arbeidsbåt. Denne uniten skal vistnok inneholde VHF og DGPS samt plenty tilkoblingsmuligheter til alskens duppeditter. Problemet er at denne uniten krever minst 7 Amp 24VDC, og jeg har bare 12VDC anlegg ombord. Nå kan jeg bruke en 230VAC - 24VDC omformer utfra min 1000W inverteren, men ser helst en annen løsning. Å legge opp eget 24 VDC system med egen lader/dynamo synes jeg blir litt for kostbart å gjøre bare for denne greia! Er det noen her inne på forumet som kjennskap til om der finnes 12VDC/24VDC konvertere som makter 7 Amp utgang? Finnes andre smarte løsninger utfra eksisterende 12 V anlegg? mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
GeirT Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Husk at du også må få konsesjon på AIS'en og få den programmert med riktig kallesignal, skipsnavn og MMSI før du tar den i bruk. Geir Redigert 29.Januar.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
mateco Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Husk at du også må få konsesjon på AIS'en og få den programmert med riktig kallesignal, skipsnavn og MMSI før du tar den i bruk. Geir Det kreves vel ikke noen ekstra konsesjon utover vanlig VHF lisens, eller? Uniten inneholder eget qwerty tastatur og er meget enkel å om-programmere den dagen jeg mottar VHF konsesjon og eget MMSI nummer. Ingenting vil bli satt i drift før det formelle er i orden. Men forstår godt din bekymring; Skummelt hvis min arbeidsbåt skulle dukke opp to plasser samtidig på denne kloden!! mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Nyste Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 http://www.mascot.no/pdf/9261.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Er ikke dette en class A transponder da? Kan man da fritt bruke den i lystbåt? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mateco Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei igjen! Til Nyste: Den konverteren du henviser til er desverre den "feile veien", men takker for innspillet. Jeg skulle hatt noe med 12V inngang og 24V utgang. Til Sydvesten: Hva er forskjellen på klasse A og andre klasser? Har det noe med utgangseffekten på VHF-sendingen eller noe annet? Etter hva jeg forstår så krever Solas en klasse A transponder for Havgående fartøy? Betyr det at jeg ikke kan benytte en klasse A transponder innaskjærs, eller ?? Har ikke peil på denne problemsstillingen!! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
GeirT Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Du må nok ha den med i konsesjonen for radioutstyret ombord. Sjekk med Maritimradio.no - Lisensavdelingen. Jeg mener konsesjon må være på plass, selv om du har MMSI nr. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Naurstad Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Denne leverer kontinuerlig opp til 7A: http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=...501404;c:100202 http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=...502379;c:100204 Redigert 29.Januar.2008 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 De opplysningene jeg har fått fra ProNav i Egersund går ut på at det ikke skal være mulig å programmere MMSI nummeret selv på noen AIS transpondere, hverken klasse A eller klasse B. Jeg har ikke sett noen retningslinjer som er til hinder for at hvem som helst anskaffer klasse A AIS sender. Det er vel hovedsakelig prisen som har gjoprt at ytterst få mindre fritidsbåter har klasse A sender. Videre er det svært sparsomt med klasse B sendere, i alle fall sist gang jeg hadde tilgang til oversikt over båter med AIS sendere rundt norskekysten. Forskjellen på A og B klasse sendere har vi diskutert gangske inngående i andre tråder her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Ingen ting i veien for at også lystfartøyer kan installere klasse A AIS, hentet fra kystverket: "Fartøy som ikke er underlagt bærekrav om AIS Fartøy som ikke er underlagt bærekrav kan også utstyres med klasse A AIS-transponder om eier/reder finner dette hensiktsmessig." Mateco, det er to klasser, A og B. Forskjellene går i hovedsak på hvor mye og hvor hyppig informasjonen sendes fra hhv A og B, sistnevnte sender mindre informasjon og ikke så hyppig. Har ikke verdens beste peiling på akkurat dette, men hvis f.eks Roaldbj eller Frøken Fryd slutter seg til "samtalen" er jeg sikker på at du får mer utfyllende svar. Det jeg er usikker på, og ikke klarer å finne i farten, er om du må måle båten for klasse A, har på en eller annen måte fått det for meg at klasse A sender lengde og bredde på ditt fartøy slik at størrelsen skal vises hos mottaker. Kan selvsagt ta feil her, det blir jaggu meg ikke første gangen! Siden en AIS transponder* også er en sender, skal den være innført i konsesjonsdokumentet for radiostasjonen din. *Ordet transponder brukes ofte om en slik installasjon, det er egentlig feil - det er en transceiver vi snakker om. Transponder betyr at en sender aktiveres av et mottatt radiosignal, mens en transceiver er "noe" som både sender og mottar, selv om dette noe ikke mottar noe signal fra noen. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Bra Kjell, igjen en god oppklaring. Jeg skriver ofte feilaktig transponder - det er vel like greit å skrive sender og mottager. Når det gjelder bredde og lengde på skipet, eller mer korrekt, hvor man plasserer AIS senderen ombord, så kan dette programmeres ombord. Dette henger vel sammen med at noen kan plasserer antennen akterut mens andre har den midtskips eller et annet sted. Det er plasseringen av antennen som skal oppgis. Hos meg programmerte ProNav denne midtskips langs senterlinjen. Men dette har ikke betydning i mitt tilfelle. For skip som er flere hundre meter langt kan plasseringen derimot være mer enn viktig. Dersom Kjell kan påvirke myndighetene slik at vi påny får tilgang til Kystverkets AIS database vil det være fint. Denne tråden gjelder strømforsyning til 24 volt AIS enhet. Som vanlig tar vi også opp andre tema. Jeg er nysgjerrig på hvordan Nauticast X-pack DS, AIS unit kobles opp mot radar/kartplotter el.annet. Har Nauticast egen skjerm? Hvordan vises AIS informasjonen. Jeg har for egen del blitt svært fasinert av informasjonen fra AIS, særlig CPA og TCPA i forhold til det jeg får til med MARPA. Klasse B senderen sender ut informasjon atskillig skjeldnere enn klasse A senderen. Setning 18, som inneholder MMSI, tid, SOG, COG, Longitude, Latitude, True Heading, blir sendt av B-senderen hvert halve minutt ved SOG over 2 knop og hvert 3. minutt ved SOG mindre enn 2 knopp. A-senderne sender atskillig hyppigere, opptil hvert 2. sekund - avhengig av fart og kursendring. Setning 19: Extended Class B Equipment Position Report: samme som setning 18 men i tillegg båttype og posisjon av GPS i forhold til lengde og bredde på skipet. Setning 24: Class B CS Static Data Report: UserID/MMSI, Boat Name, Ship Type, Call Sign, Dimensions, and Vendor ID. Jeg har fått en mail fra Furuno som tyder på at det er særlig setning 24 som lager trøbbel for Klasse A angående utlesning av statiske opplysninger som båtnavn o.l. fra klasse B senderne. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Jeg skaffet min 12v-24v omformer på ebay, ha litt tolmodighet for det flyter ikke over av de, men til gjengjeld sparer du en masse panger. Min omformer skal kunne levere 10A så den skulle duge. Har gått for en Simrad AI-80. Mateco, det er to klasser, A og B. Forskjellene går i hovedsak på hvor mye og hvor hyppig informasjonen sendes fra hhv A og B, sistnevnte sender mindre informasjon og ikke så hyppig. Har ikke verdens beste peiling på akkurat dette, men hvis f.eks Roaldbj eller Frøken Fryd slutter seg til "samtalen" er jeg sikker på at du får mer utfyllende svar. Det jeg er usikker på, og ikke klarer å finne i farten, er om du må måle båten for klasse A, har på en eller annen måte fått det for meg at klasse A sender lengde og bredde på ditt fartøy slik at størrelsen skal vises hos mottaker. Kan selvsagt ta feil her, det blir jaggu meg ikke første gangen! *Ordet transponder brukes ofte om en slik installasjon, det er egentlig feil - det er en transceiver vi snakker om. Transponder betyr at en sender aktiveres av et mottatt radiosignal, mens en transceiver er "noe" som både sender og mottar, selv om dette noe ikke mottar noe signal fra noen. Jeg takker for invitasjonen. Ordet transponder brukes av produsentene så det gå nok bra, jeg har alltid tenkt på en transponder som en selvstyrt sender. Det er stor forskjell på A og B, du har nevnt noen. B sender båtens navn, nummer sammen med posisjon kurs fart. Dette med begrenset effekt ut. A har eget MKD (minimum keyboard and display) hvor man blandt annet trykker inn Voyage data, altså den aktuelle reisen sitt mål, personer ombord, dybde og annet. Hvor godt dette oppdateres kan diskuteres. Lengde og bredde på båt gjør at andre båter kan plotte båtene i kartet i reell størrelse. I tillegg kan man sende korte "sms" mellom skip med klasse A. Dersom Kjell kan påvirke myndighetene slik at vi påny får tilgang til Kystverkets AIS database vil det være fint.Denne tråden gjelder strømforsyning til 24 volt AIS enhet. Som vanlig tar vi også opp andre tema. Jeg er nysgjerrig på hvordan Nauticast X-pack DS, AIS unit kobles opp mot radar/kartplotter el.annet. Har Nauticast egen skjerm? Hvordan vises AIS informasjonen. Roaldbj forklarer det meste om klasse B, ecdis programmer tar ikke bare imot data fra AIS men kan også brukes til å programere Voyage data, man kan klikke på fartøyene og sende melding, det andre fartøyet får opp meldingen i kartet og kan lese den, det er mange funksjoner og de forbedres stadig. Jeg vil derimot poengtere at man normalt sett ikke har brukt for funksjonene i en A transponder (jeg sa transponder ja) i en fritidsbåt. Enkelt er også bra mange ganger. Redigert 29.Januar.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Dersom Kjell kan påvirke myndighetene slik at vi påny får tilgang til Kystverkets AIS database vil det være fint. Jeg takker for tiltroen! Riktig nok er "tittelen" min Seniorrådgiver ATM/AIS, men den AIS-en er for luftfarten, og står på godt norsk for kunngjøringstjeneste for luftfart. Men jeg kan godt være med på en sit-in på trappa i Ålesund (hvis været er fint....). Ordet transponder brukes av produsentene så det gå nok bra, jeg har alltid tenkt på en transponder som en selvstyrt sender. Yep, fikk bare en liten pirkefølelse over meg.... Jeg vil derimot poengtere at man normalt sett ikke har brukt for funksjonene i en A transponder (jeg sa transponder ja) i en fritidsbåt. Enkelt er også bra mange ganger. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Her er en rimelig du kan kjøpe. Må muligens modifisere kontaktene noe... Selger har flere av de... Redigert 30.Januar.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 De opplysningene jeg har fått fra ProNav i Egersund går ut på at det ikke skal være mulig å programmere MMSI nummeret selv på noen AIS transpondere, hverken klasse A eller klasse B. Er dette riktig? Hvem er det da som skal programmere dem? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Forhandlerleddet foretar MMSI programmering av AIS klasse B. Tilsvarende gjelder også for eksempelvis Jotron Tron 45S nødpeilesender som sender både på 406MHz og 121,5MHz, med SARSAT/COSPAS. Denne må programmeres med bl.a. MMSI nr av leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hei igjen, og takk for mange lærerike innlegg!! DC12V-DC24V omformer er allerede bestilt fro Powershop takket være innlegget fra Naurstad. Kostnad ca.1450,- inkludert frakt og MVA. Sitter nå med installasjons- og bruker- manualen til Nauticast X-Pack DS foran meg. I denne AIS-uniten settes MMSI/IMO nummeret i Service konfigurasjonen. Denne er passordbeskyttet, men passordet er ikke endret slik at det er det samme som i bruker manualen. Det samme gjelder øvrige statiske konfigurasjoner i Ship Setting. Der kan man sette Skutas navn, kallesignal, lengde, bredde, samt posisjonen til antenna i forhold til de ytre mål. Man trenger med andre ord ikke å være noen radio-kyndig for å foreta disse endringene, men om det strider med regelverket, det kan jeg ikke svare på! Som nevnt ovenfor så må jeg sikkert ha med dette utstyret i søknaden om VHF-radio konsesjonen. I tillegg til nevnte data ovenfor, så kan uniten programmeres med voyage data. Dette er data som: Cargo, Draught, PoB??, Destination, ETA, og Navstat. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kjell E Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Ser du setter ? bak POB, det står for Personer Om Bord. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
logget av Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 12 volt / 24 volt - 10 ampere. http://www.mastervolt.com/com/53/product/5...gic_122410.html Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Anbefaler ikke AIS klasse A i fritidsbåter. Disse er ikke lov å slå av heller . Men klasse B har jo det man trenger. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
motorbåd Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Når det gjelder bredde og lengde på skipet, eller mer korrekt, hvor man plasserer AIS senderen ombord, så kan dette programmeres ombord. Dette henger vel sammen med at noen kan plasserer antennen akterut mens andre har den midtskips eller et annet sted. Det er plasseringen av antennen som skal oppgis. For at undgå misforståelser er det GPS antennens placering på skibet, der skal angives. Hvor AIS antennen er placeret er ligegyldig. Mange hilsener Michael Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Anbefaler ikke AIS klasse A i fritidsbåter. Disse er ikke lov å slå av heller .Men klasse B har jo det man trenger. Det er nok sant som du sier, men nå har det seg slik at jeg har fått denne gratis med tilhørende utstyr og manualer. At man har en klasse A transponder betyr vel ikke at man er nødt til å følge GMDSS kravene når dette kravet ikke gjelder for meg og min båt? Årsaken til at denne AIS-uniten ble utskiftet ombord i min arbeidsbåt var vistnok at muligheten for å redusere utgangseffekten under havneopphold ikke var tilstede, og at den derfor måtte slåes av. "Komponenten skal vel tilfredstille omstendighetene, ikke omstedighetene tilfredstille komponeneten " mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Og dessuten er jo Klasse B mye billigere enn klasse A. Det har jo også en del å si. Tror ikke det blir noe slikt i den balja mi med det første . Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Er dette riktig? Hvem er det da som skal programmere dem? Installatør programerer mmsi og setter opp porter ol. på klassa A For at undgå misforståelser er det GPS antennens placering på skibet, der skal angives. På klasse A skal man programere båtens lengde og bredde. Man setter også inn plasseringen på intern og ekstern gps antenne. Man skal oppdatere voyage data hver gang man forlater kai, dette er en ulempe for en lystbåt (det blir ikke gjort). Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Bra at du har tro på å få det til selv, men vil allikevel nevne: Det er noen com porter som må settes riktig. Bl.a. innganger for HDG (magn./kurs) og gyroinput.. Hva angir du som IMO nummer ? Det finnes ikke på lystbåter.. Geir PS Lykke til ! Med AIS class A vil du bli 100% kompatibel med andre AIS'er, imotsetning til oss med class B. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.