Frøken Fryd Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Lykke til ! Med AIS class A vil du bli 100% kompatibel med andre AIS'er, imotsetning til oss med class B. Oppdater softwarem og du er kompatibel, ett eksempel er Simrad AI 80 som i dag kommer med software som leser klasse B navn. Imo nummeret er bare å droppe, ikke verre enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Da leser jeg meg til litt motstridende erfaringer mht. muligheten til å programere inne MMSI selv. Hvis man skal hente seg ny båt i utlandet, inkl. nytt radioutstyr og enda ikke har fått tildelt MMSI, hvordan ville dere se at det var naturlig å takle? Det er vanlig å bare legge ved søknadsskjema ved overlevering av båt og utstyr til eier ved overtakelse. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Da leser jeg meg til litt motstridende erfaringer mht. muligheten til å programere inne MMSI selv. Hvis man skal hente seg ny båt i utlandet, inkl. nytt radioutstyr og enda ikke har fått tildelt MMSI, hvordan ville dere se at det var naturlig å takle? Det er vanlig å bare legge ved søknadsskjema ved overlevering av båt og utstyr til eier ved overtakelse. Det normale er å kontakte forhandler/importør av utstyret for å bytte mmsi. Søknad om konsesjon trenger du ikke sende før du skal ta radioutstyret i bruk, det må være ce merket for lystbåter og wheelmerket for kommersielle skip. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Det har vært noen spørsmål knyttet til klasse A og klasse B AIS transpondere. Legger ved et bilde jeg fant hos Pronav som viser litt av forskjellen. Her er en kortfattet informasjon fra Pronav om AIS: http://www.pronav.no/gendocs/ais_forskjell.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.