Jump to content

Påsketuren 2008


Astor

Recommended Posts

I går gikk vi fra Fredicia til Grenå. Første del av seilasen gikk relativt greit, men siste delen var nokså sur. Vi oppdaget også at mesteparten av motoroljen lå under motoren, og ikke i motoren. Hold på hele natten med å finne årsaken, og vi fant til slutt ut at gummihetten som sitter på enden av røret for å suge opp olje ved oljeskift var ødelagt. Dermed hadde olje skulpet ut av motoren. Vi banket inn en konisk treplugg, og i dag har det vært tett.

 

Vi gikk tidlig fra Grenå og kom fram til Skagen tidlig i kveld. Har hatt en fantastisk flott seilas. Mekaniker fra Volvo Penta har vært ombord og skiftet ut vår flotte koniske treplugg med noe annet. Bortkastet, men x-yacht ønsket at vi fikk mekaniker ombord.

 

Vi har hatt en del problemer med genoaen, men bruker hue og finner løsninger. Vi har mistanke om at det lekker fra vanntanken, men vet ikke om vi gidder å finne ut av det. Det begynner å bli dårlig med vann, og ingen havner har vannslanger. Det er nedlagt forbud mot å dusje ombord. :lol:

 

I morgen går vi enten til Smøgen eller setter kurs direkte mot Oslo. Vi har ikke helt bestemt oss ennå.

Link to post
Share on other sites

"Påsketur". Hva er det :confused:. For oss blir det å stikke ombord når værgudene tillater dette. Våknet i dag til horisontale snøbyger. Utsiktene mot neste helg - påskehelga - ser ikke lyst ut for konvoistart. Men vi får ta det som kommer, bare vi kan komme oss inn til startpunktene.

 

Ellers får dere som er velsignet av været fortsatt kose dere og ha oss i tankene når dere tar anker :drink:. Med måte...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

kl 1145 LT mellom Papper og Søstrene, kurs 170 grader, nydelig vær, vind NW 3 M/S vanntemp 4,6 grader, noen tåkebanker i syd. ETA Koster 1500 LT.

Catlina, jeg følger med deg fra 1000 moh. Hvor har du tenkt å lande på Koster med din bredde? Jeg undrer litt på vanntemperaturen. Jeg tror det er lenge siden jeg har sett at vanntemperaturen er så høy som 4.6 grader Celsius medio mars i ytre Oslofjord.

Hva er din erfaring?

Har du fått D5LA vitnesbyrdet?

Jeg er også interessert i å vite hvordan du kommuniserer omboprd. Er det Telenor Mobil eller noe annet?

Link to post
Share on other sites

Påsketur blir det....men kanskje ikke før askeonsdag. Venter faktisk på hele tre ulike og vitale deler, som jeg håper ankommer mandag.

 

Dette er propell (ned fra 22x27 til 22x26), QL trimplan (opp fra 300 mm til 450 mm) og mod. propeller til hekktruster (opp fra 75 -80 kg skyvekraft).

Link to post
Share on other sites

Attn. Roaldbj. Ligger longside på brygga i Kostersundet,god plass til alle, det er ca 15 båter her,alle norske.

Kom noen kraftige vindkast fra nordøst i kveld, ca 13 m/s pluss litt snø!

Ang sjøtemperaturen så var den 2,7 grader i Asker i går og opp til 5,8 ved Tristein - stor variasjon.

 

Har ikke hørt noe fra Poseidon om resultatene fra D5LA kurset!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at så mage er ute allerede. Vi henter nybåten på Scand Onsdag kl 11.00. Det blir nok ingen Sverigetur men skulle været slå til får vi forhåpentligvis noen flotte turer i den Arendalske Skjærgård. Får kikke etter Prinsessa til FSN! God Påske :flag:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Her i Strømstad blåser det endel, men det er heldigvis snøfritt. Mange hyggelige båtfolk langs bryggene og inne i byen. Båtfamilien er STOR! Har planer om å dra sørover. Kanskje allerede i ettermiddag. Om jeg går helt til Smøgen vet jeg ikke. Men et stykke nedover hadde vært fint.

 

Fortsatt god påske kjære baatplassen-venner! :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sola skinner i Strømstad og det løyer litt også vil jeg mene, men bortsett fra det er det helt topp . Vi var mange her i sammen fra BP i helgen , noen har gått til Koster alt . Vi som er litt treigere kommer etter , idag eller imorgen . Satser på bedre vær ettervært , lov å håpe vel . Forsatt god påske .

 

Hilsen oss på Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Starter fra Frognerkilen etter jobb i morgen. Setter kursen utover Oslofjorden og så får vi se hvor langt i kommer. Blir vel Oscarsborg, Horten eller Bolerne med det første. Hadde tenkt oss til Strømstad og Koster, men ser på Yr.no at det meldes om mye vind (mye for en liten snekke altså) de neste dagene. Krysser fingrene og håper på bra vær.

 

Tror nok uansett det blir fine dager (med blå-frosne fingre ja). :yesnod:

 

PAGURUS II m mannskap

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Tanumstrand i morges etter en hyggelig kveld ombord i mossebåten Flid. Var innom Grebbestad for å handle ferske bakervarer. Ligger nå longside med Mee Rim i Kostersundet. Vi blir mange BP-båter her ute etter hvert. Escada og Tine III er også ventet inn, samt Stressless med følgebåt.

 

Flott påskevær og stille her i sundet.

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På veg til skiferie med båt:

 

bilde010.jpg

 

Sørover Lukksundet

 

bilde011.jpg

 

Bildene er tatt på veg til Norheimsund. Der ligg båten no med kone og ungar. Eg måtte dra tilbake på jobb, men går ombord igjen onsdag kveld. Båten fungerer dei neste par vekene som hytte på fjellet. Det tek 10 minutt til flott skiterreng og gode alpinanlegg på Kvamskogen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...