Jump to content

Påsketuren 2008


Astor

Recommended Posts

Så på svensk værmelding nettopp og det meldes skikkelig uvær med mye vind og masse nedbør/snø fra torsdagkveld/natt til fredag og noen dager fremover. Kan kanskje bli litt utrivelig på Koster etterhvert, og spesielt turen hjem for mange om uværet holder seg hele påskehelgen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Får snart en tilbud fra samme lev på en XC42. 107 kvm seil på en 42 cruiser, det lar seg høre. Er litt seriøst int i denne. 1. båt kommer vår 2009.

 

Tipper 4,2 mil

Men fortell oss hva tilbudet sier.

vi er båtlause og trenger inputt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Etter metogrammet så vil det komme ca 12-15 cm SNØ mellom klokken 1300 torsdag til 1300 fredag. Temperatur vil ligge mellom -3 til +2 grader Duggpunkt vil variere fra -2 til -8 grader.

Dette er fra data som vi kjøper av Meterolgiskinstitutt og gjelder for Sandefjord Lufthavn Torp. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Etter metogrammet så vil det komme ca 12-15 cm SNØ mellom klokken 1300 torsdag til 1300 fredag.

Dette er noe av årsaken til at vi la Kosterturen på is denne påsken.... først ble den utsatt på grunn av ny jobb, deretter viser værmeldingen at det kan bli skiføre og da skygger jeg banen umiddelbart... Jeg har bært inn nok ved i huset og kjøpt inn nok med øl slik at jeg ikke trenger å bevege meg utefor døren når dette hersens snøværet kommer..... siste vinteren på mange år med slik nedbør..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er 7 døgns varsel fra samme tjenesten:

 

 

grafix.png

 

7 DØGNSVARSEL FOR HELE LANDET

Utstedt: tirsdag 18. mars 2008 kl. 12.

Værutsikter for perioden torsdag 20. mars 2008 til og med tirsdag 25.

mars 2008.

 

Utsikter for torsdag 20. mars - fredag 21.mars :

Østafjells og fjellet i Sør-Norge

Torsdag ventes i Agder frisk bris av skiftende retning, ellers sørlig,

kuling på kysten og i fjellet. Til kvelden dreiende nordøstlig. Litt snø

fra vest, regn nær kysten. Fredag nordøstlig frisk bris, opp i sterk

kuling på kysten. Gradvis oppholdsvær, først i nord. Litt lavere

temperatur.

 

Vestlandet sør for Stad

Torsdag morgen kortvarig sørlig liten storm på kysten i nord, senere

minkende og dreiende nordlig. Regn på kysten, ellers snø. Fredag

nordøstlig kuling utsatte steder. I sør spredt nedbør, ellers opphold. I

nord gløtt av sol. Uendret eller litt lavere temperatur.

 

Møre og Romsdal og Trøndelag

Sørøstlig kuling på kysten, dreiende nordøstlig. Torsdag litt sludd og

snø i Møre og Romsdal, for øvrig opphold. Fredag gløtt av sol, spesielt

på kysten og i nord. Gradvis litt lavere temperatur.

 

Nordland

Torsdag østlig kuling utsatte steder, fredag nordøstlig bris, frisk bris

i nord. For det meste pent vær, men fredag spredte snøbyger i Lofoten og

Vesterålen. Litt kaldere.

 

Troms og Finnmark

Nordøstlig opp i liten kuling på kysten. Enkelte snøbyger i kyststrøkene,

ellers stort sett pent vær. Litt kaldere.

 

Spitsbergen

Skiftende bris, frisk bris utsatte steder og på kysten. Spredte snøbyger

på kysten i nord, ellers mest pent vær. Lokal tåke langs kysten. Litt

kaldere.

 

Videre utsikter for lørdag 22. mars - tirsdag 25. mars :

Sør-Norge

Lørdag ventes sør for Stad og Dovre nordlig kuling på kysten. For det

meste pent vær. I nord skiftende bris og stort sett opphold. Senere bris

av skiftende retning, periodevis nordlig kuling på kysten. Enkelte

snøbyger i ytre strøk på Vestlandet og i Trøndelag, ellers mest opphold.

Perioder med sol. Uendret temperatur.

 

Nord-Norge

Bris omkring sør, kuling utsatte steder. Litt snø i kyststrøkene,

vesentlig i Nordland, ellers mest opphold og periodevis pent vær. Mot

slutten av perioden nordlig kuling og snøbyger i ytre strøk. Kaldt.

 

Spitsbergen

Nordøstlig bris, dreiende nordlig, av og til kuling utsatte steder. Stort

sett opphold, perioder med pent vær. Kaldt.

 

Utsikter for de nære havområder for torsdag 20. mars - fredag 21.mars :

Skagerrak

Etter hvert sørlig liten kuling, til kvelden skiftende bris. Litt regn

fra vest. Fredag nordøstlig sterk kuling, kan hende liten storm. Litt

regn.

 

Sørlige Nordsjøen

Torsdag etter hvert vestlig stiv kuling, dreiende nordvestlig og litt

minkende. Regn. Fredag nordlig opp i sterk kuling, dreiende nordøstlig,

regnbyger.

 

Nordlige Nordsjøen

Først på torsdag sørlig opp i liten storm i øst, ellers liten kuling.

Senere dreiende nordvestlig og minkende. Litt regn. Fredag nordøstlig opp

i liten storm. Enkelte regn- og sluddbyger.

 

Bankene utenfor Møre og Romsdal og Trøndelag

Sørøstlig opp i sterk kuling, dreiende nordøstlig. Litt regn og sludd,

senere byger. Nedbør vesentlig i sør.

 

Bankene utenfor Nordland

Østlig frisk bris, dreiende nordøstlig. Enkelte snøbyger, vesentlig til

havs og på fredag.

 

Bankene utenfor Troms og Finnmark, samt Tromsøflaket

Nordøstlig opp i liten kuling. Enkelte snøbyger.

 

Videre utsikter for de nære havområder for lørdag 22. mars - tirsdag 25.

mars :

Bankene utenfor Sør Norge

Lørdag for det meste nordlig kuling, spesielt sør for Stad. Snøbyger helt

i nord, ellers opphold. Senere skiftende vindforhold. Perioder med

sørøstlig kuling i Skagerrak, nordlig i resten av området. Enkelte regn-

og sluddbyger, vesentlig i Nordsjøen og utenfor Trøndelag.

 

Bankene utenfor Nord-Norge

Skiftende bris, periodevis frisk bris. Litt snø utenfor Nordland og

Troms, ellers mest opphold. Mot slutten av perioden nordlig kuling.

Enkelte snøbyger.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Så er vi taget hjem fra årets påsketur - en ganske speciel oplevelse...

 

Da vi så vejrudsigten besluttede vi, at vi skulle ligge et sted hvor der var mulighed for oplevelser selv om vejret måske ikke viste sig fra sin bedste side - og det var en rigtig god beslutning.

 

Vi sejlede til København og lagde os i Christianshavns Kanal - et vidunderligt sted! Stille og roligt som var det en en lille havn i en provinsby. Men fem mínutter fra Metroen og to stop ind til centrum. Gode restauranter lige i nærheden og et unikt miljø. Vi var i biografen og ude og spise. Konen passede sit job med hjælp fra den nyindkøbte ICE/NMT-forbindelse, der NÆSTEN er stabil. Men også kun næsten.

 

Søndag var vejret fantastisk: Over 10 grader og sol. Vi tog presenningen af og spiste frokost på agterdækket mens havnerundfarten kom tæt forbi og et utal japanere fotograferede os.

 

Dagen efter var vejret i den grad slået om: Sne, storm, søle og elendighed. Båden ruskede i fortøjningerne og sneen begyndte at lægge sig overalt. Det var absurd. Vi taler om vind på 20-22 m/s og tæt sne. Men Eber'en holdt varmen og vi frøs overhovedet ikke. Men vi må have brugt over 50 liter diesel på de fire dage alene til opvarmning...

 

Jeg har ikke tidligere oplevet at skulle "måke" båden for sne flere gange på en bådferie. Lidt mystisk for os "sydeuropæere" :flag_da:

 

 

I dag vågnede vi igen til sne - som fotoet viser. Det er taget ved 07:30-tiden i morges. Lidt senere gik vi hjemad i 8 m/s fra nord og 1 meter bølger - og sol.

 

"Damage Report": En vinduesvisker, der gik "ud over siden" og står fast. Sporadisk "NO PILOT / SLTK FAIL" fra Andenpiloten Ray. Altid noget at se til når man har båd.

 

chrhavnskanal.jpg

 

 

Se billedet i fuld opløsning her:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter noen dager på svenskekysten hvor jeg dro så langt ned som Tanumstrand, er jeg nå på Nord Møre, næmere besstemt på Averøy.

I dag blir det en tur ut motidylliske Langøya med kamera. Et sted med mange flotte maritme motver. Det ligger snø over hele Averøy og stedet er i sterk kontrast til vårfulle Østlandet og svenskekysten.

Svigermor rundet år og slekta til fruen er samlet. Hyggelig!

Skulle gjerne tatt sjøveien rundt med fridagene i en travel hverdag lar seg ikke gjøre. En pensjonistdrøm?

 

Spennende å se om konvoien kommer seg avgårde i slutten av påsken. Vi har heldigvis godt med tid.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er vi på Fister i Ryfylke og koser oss inne i leilighetshuset vi har leid på Ryfylke Fjordferie. Benyttet båten fra Stavanger til Fister i går, litt ruskete for min båtstørrelse over Hidlefjorden, men ellers bare helt nydelig. Idag blåser det kuling og oppmot stiv kuling innimellom fra sør men vi ligger godt i le.

 

Til helgen er det meldt kaldt, men finere vær og vi gleder oss til fisketurer rundt om i fjordene her omkring. Skal snart ut å dra teinene som ble satt i går.

 

Herlig at båtsesongen er i gang :cool:

 

Påskeskål fra Fister :cheers: !

Link to post
Share on other sites

Nå er det meldt -7 grader i Stavanger! natt til Søndag, og jeg som fyllte vanntanken i går.

Vi er flere med vann på tankene...

 

Meteorologiske Institutt begrenser seg til å melde minus 3,5 en kort stund på natta. Og de er etter det jeg kan se de mest troverdige. Storm Weather Center er bedre på markedsføring enn vær.

 

Lokale forskjeller finnes selvfølgelig, men ikke så veldig ved vannflaten. Det går nok fint med såpass mange varmegrader i sjøen. Særlig hvis man har litt varme i båten.

Link to post
Share on other sites

Det ligger snø over hele Averøy og stedet er i sterk kontrast til vårfulle Østlandet og svenskekysten.

Det er ikke mye som minner om vår her i Moss nå gitt. Iskald vind, nesten kuling fra sør, og snøbyger i lufta. Og det er visst enda verre sydover. Ihvertfall på strekningen mot Gøteborg er det snø, etter hva jeg fikk melding om fra madammen for ett par timer siden.

Link to post
Share on other sites

Legger ved noen perler fra Averøy. En fantastisk natur som jeg skal tilbake til som pensjonist når jeg har god tid til å områ meg på.

 

langoeya.jpg

 

langoeya_3.jpg

 

langoeya_4.jpg

 

langoeya_2.jpg

Motiver fra Langøya utenfor Averøya.

 

kjoennoeybrua_2.jpg

Kjønnøybrua på Langøya

 

hestskjaeret.jpg

Hestskjæret fyr


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bra Astor,

ditt fotografiske øye har ikke avtatt med alderen.

Jeg har ikke forstått hvordan vi noen ganger har mulighet til å forstørre bildene her på BP, mens vi andre ganger har relativt liten plass til 50 k bildene? Har dette sammenheng med hvilket format vi lagrer bildene i?

Link to post
Share on other sites

Bra Astor,

ditt fotografiske øye har ikke avtatt med alderen.

Jeg har ikke forstått hvordan vi noen ganger har mulighet til å forstørre bildene her på BP, mens vi andre ganger har relativt liten plass til 50 k bildene? Har dette sammenheng med hvilket format vi lagrer bildene i?

 

Jeg forminsker bildene slik at de ikke skal virke for store. Sikkert bare en vanesak.

Jeg låner PCen til svigerfar på snart 90! Ikke alle program som ligger inne for behandling av bilder, men man finner alltid noe.

Svigerfar, Thor Aae, tidligere verksmester på Kr. sund mek kjenner de fleste yrkesbåtene i distriktet. Han har mye å fortelle. I sin aktive yrkeskarriere ble han ofte omtalt som Mr. Detroit her på Nord-vestlandet.

 

I morgen går turen mot Sveggsundet og andre deler av Averøy. Skulle gjerne ha tatt en tur utpå i den flotte skjærgården de har her oppe.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har tatt en tur opp på brua , det røsker noe så inn i granskauen her nu . Full snøstorm , håper bryggefester og resten holder . Ligger longside utenpå REM , så noen tonn skal jo brygga holde . Går vel bra sikkert ,er større båter her. Det er vel så godt som fult her , mange er BP båter . Vi har hatt bra vær med sol fram til nå , nå er det alt anna enn bra . Men pytt pytt , det går vel over en gang . Forsatt god påske .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

fikk det meste av vær på vår seilas.. alt frå snø te sol..til bading (han e ikke e helt klok!!) :smiley:

 

sol.jpg

På tur til sivertsvik i trondheimsleia. fint vær då...

 

finkryss.jpg

kryssing av frohavet, holdt 6 knop, m/2 rev :sailing:

 

snoe.jpg

leita etter innseilingen til hestvika. snøen kom plutselig med nullsikt!

 

bad.jpg

Ett stykk mannskap som fikk det for seg at en måtte bade på påsketur! Her ligger vi i Brekstad, på Ørlandet

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Normalt er jeg langtfra begeistret for snø, men må innrømme det faktisk er litt OK å sitte inne i båten og se folk kaver i snøen. Nå er det slik at her i Mandal er der svært lite snø foreløpig, men allikevel. Vinden er også ganske kraftig.

 

Hjemme er det værre etter hva jeg hører. Håper 40 foteren står greit i forhold til snø/vind.....

 

Her har vi 24 varme ombord, barna er sysselsatt med spill og filmer og vi beveger oss absolutt minst mulig ut. Kun hundene som må luftes en gang i blant.

 

Ny-båten må jeg så langt si svarer til forventningene og vel så det..... Det er mildt sagt en hærlig turbåt!

 

Med tanke på slik været var ved forrige helg (feriestart), kan vi på ingen måte klage så langt. Det skal jo også bli noe bedre i morgen. Så i morgen vil jeg tro vi tar utpå, og da skal jeg prise meg lykkelig for å ikke ha seilbåt for det vil jeg tro blir kaldt når man er underveis.

 

Der blir nok noe urolig sjø, men da mest i baugen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...