Jump to content

Tips til Installasjon av fast tank

Saphir

Recommended Posts

Et av mine prosjekter forran kommende sessong er å få til en bedre tank løsning i båten min. (en Hansvik 18 TF)

Jeg har i dag to 25 liters løse tanker og har tenkt å montere en fast tank på mellom 50 og 70 liter, litt avhengig av hva jeg får plass til.

Lurte på om noen av BP brukerne hadde noen gode tips i denne sammenheng.

Har hørt noe om at påfyllings forskruvning av metall bør jordes, er det noen som vet noe om det?

Hvordan bør slangen og luftingen fra tanken gå, skal denne ligge høyere enn påfyllingen? :rolleyes:

På hvilken måte bør tanken festes?

Sikkert flere ting å ta med, men det var dette jeg kom på.

Tanken kan festes med festestropper/lastestropper eller patentbånd.

Utluftingen må ikke være høyere enn påfyllingen, men sørg for at du ikke får vann inn luftingen når det regner.

Jording er standard - også når påfyllingsstussen er av plast tror jeg.

Vil det ikke renne bensin ut fra luftingen, hvis denne ligger like høyt eller lavere enn påfyllingen?

Jeg tenkte kanskje at hvis luftingen var høyere så ville det ikke renne ut på grunn av at man stopper å fylle når bensinen kommer opp i påfyllingsrøret.

Må jordingen gå til batteri eller til noe "metal gods"

Her er noen festestropper du f.eks. får på Maritim

1330750.jpg

Disse fester alt fra bensintanker til kranglete medpassasjerer :discuss:

Evnt. kan du vel også støpe den fast med glassfiberduk?

Ville vel også valgt luftingen høyere enn påfyllingen :yesnod:

Takk for tips!

pleier du å ha med så kranglete medpassasjerer at du må bruke slike til å holde de på plass? :wink:

Vet du hvordan festene fra maritim skal festets i dørken?

• 2 months later...

Nå er jeg snart ferdig med tank installasjonen. Jeg festet tanken med lastebånd som jeg skrudde fast, ser ut som det fungerer fint. Den sitter i hvert fall helt fast. :smash:

tank.jpg

Nå gjenstår montering av påfyllings forskruvning, festing av slanger og kobling av tankmåler.

For å få plass til 55 liters tank måtte jeg skjære ut litt i glassfiberen under benken bak, så der får jeg en liten glassfiber jobb :wink:

Jeg har laget påfyllingshullet så høyt som mulig. Det blir på dekket ved siden av dreggerommet.

Luftingen blir også samme sted, men slangen til den blir lagt llitt høyere enn slangen til påfyllingen. regner med at det går bra :wink: