Jump to content

SRC/VHF-eksamen, vanskelighetsgrad?

sharko

Recommended Posts

Eksamen

Påmelding til eksamen skjer vanligvis gjennom din kursarrangør. Ved selvstudium tar man kontakt med den nærmeste radioinspektøren.

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjonen/c61_kart.htm

Her finner du listen over godkjente kursarrangører:

- ordnet etter postnummer

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon...rpostnummer.htm

Selvstudiumseksamen blir vel da her:

Radioinspeksjonen i Stavanger

Telenor Maritim Radio

Postboks 13

4097 SOLA

Telefon: 51 68 36 61

Telefaks: 51 68 36 66

Mobil: 959 04 560

E-post: hallgeir-a.hansen@telenor.com

Besøksadresse: Flyplassveien 190, Sola

Vennlig hilsen Capt'n.

Jeg vil tro at her er en feil. Duplex sending/mottak skjer også på samme kanal, men har en frekvens for sending og en frekvens for mottak.

Enig?

Ja enig i det :yesnod: . Men heller ikke det er vel helt korrekt om man skal være litt pirkete; man kan f.eks. godt måtte bruke "simplex-kommunikasjon" på en duplex-kanal, dette er utstyrsavhengig.

Jeg gikk imidlertid igjennom denne testen et par ganger, og stusset litt over et par andre besvarelser:

3. Hvis du har kvittert for en DSC nødalarm fordi ingen kystradiostasjon kvitterte, hva skal du så gjøre ?

Lytte på kanal 16

Videreformidle nødmeldingen til nærmeste kystradiostasjon

Gå mot fartøyet som sendte nødalarmen

Korrekt svar: Videreformidle nødmeldingen til nærmeste kystradiostasjon ved å bruke alle midler.

Referanse: s.61 - 19.7.1

Her svarte jeg "lytte på k16", jeg mener at dette er det første man skal gjøre når man mottar en DSC nødalarm, for nødmeldingen har man ennå ikke fått og man kan derfor naturlig nok ikke sende den videre til en kystradio.

Man skal altså gjøre både punkt 1, og når man har fått nødmeldingen (eller event. ingen melding) punkt 2 og kanskje også punkt 3 om dette er hensiktsmessig i forhold til avstand.

Neste:

7. Når en kystradiostasjon sender ut en SSFC kalling til alle fartøy, hva slags type meldinger varsles for utsending ?

Nød meldinger

Nød- og Haste- meldinger

Nød-, Haster, og Tryggings- meldinger

Korrekt svar: Kallinger til alle fartøy brukes for å angi utsending av Nød-, Haster, og Tryggings- meldinger.

Referanse: s.50 - 17.2

Jeg svarte "nød- og hastermelding". Tror aldri jeg har opplevd at kystradio har sendt "ssfc all ship" ved annonsering av tryggings-melding (security).

Menmen, står det i boka så er det vel rett.... :confused:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Var innom et elektronikkfirma som driver med skipselektronikk (radar,kart,vhf osv), hadde noen spørsmål til dem. Kom så innpå dette med vhf sertifikat og han kunne fortelle at jeg ikke trengte å melde med på kurs, slik jeg hadde tenkt å gjøre. Det var bare å lese boka, gjøre oppgavene som finnes gratis på nett hos martimradio.no. Så var det bare å ta kontakt med elektrofirmaet når jeg var klar for å ta eksamen. Ikke var det dyrt ca 400 pluss eksamensavgiften.

Skal en ta kurset koster jo det endel mer pluss avgift og bok.

• 7 måneder senere...
Takk...sendte en mail..fikk svar med en gang:

"Hei Ove!

Du kan komme til oss på Sola for å ta eksamen. Ta kontakt med Sigbjørn Lian, tlf. 51 68 36 60 på forhånd for å avtale tid for eksamen"

Dette er helt typisk!

Jeg har i forbindelse med min virksomhet kontakt med ganske mange forskjellige innenfor Telenor Maritim Radio. Alle jeg treffer på har en enestående serviceinnstilling - og den nevnte Sigbjørn Lian er en som alltid forsøker å finne en god løsning!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...