Jump to content

SRC/VHF-eksamen, vanskelighetsgrad?

sharko

Recommended Posts

Her er en demo-eksamen hos Sjøassistanse. Den gir deg en pekepinn om vanskelighetsgraden, men vær obs på at dette nok er et utvalg av alle spørsmålene som ligger i databasen. Jeg ser at spørsmålene endres for hver gang jeg går inn på den siden.

Har ikke tatt denne eksamen selv (har telegrafistsertifikat), men med selvstudium vil jeg tro at dette bør gå som en lek.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Forøvrig leste jeg selv og gikk opp som privatist hos Telenor i Oslo ifjor. Ikke veldig mye lesing, og ikke veldig vanskelig eksamen.

Det samme gjorde jeg. Eksamen er ikke spesielt vanskelig ("multiple coice"-opplegg), men krever nok for de flestes vedkommende, at man har lest igjennom pensum. Jeg vil tro at de færreste behøver noe spesielt kurs for dette.

Spørsmålene er ikke vanskelige, men det er en del spørsmålstillinger som kan være vanskelige å besvare riktig dersom man ikke har sett den tidligere.

Det er det svaret som er MEST riktig som gjelder, andre svar kan også være riktige (eller nesten riktige).

f. eks. (mulig jeg ikke siterer dette typiske spørsmålet riktig)

Hvem er ansvarlig for radiotelefoni tjenesten ombord?

Skipperen

Den som har SCR/VHF "lappen"

Den som sist brukte sin mobiltelefon.

Men det er også en del ting man bør være klar over slik at man ikke lager problemer for andre, hvorfor bør man ikke kalle opp andre (via tale) på kanal 70?

Men leser man boken, burde det ikke være problemer med å ta eksamen.

Jeg hadde ikke vært veldig mye borti VHF/radio fra før ( eller d.v.s jeg var i sambandet i millitæret for 20 år siden) Jeg bestilte pensumheftet fra Telenor og leste det et par ganger. Gikk så opp som privatist hos Telenor her i Oslo. - Tror jeg hadde to feil.

- M.a.o har du kontroll på det som står i pensumheftet ( og det er ikke så omfattende) så står du på eksamen

Jeg har også meldt meg opp til privatisteksamen etter å ha hatt vhf i båten de siste år uten annet enn å lytte til 16. Men en ting jeg har tenkt på mange ganger (ved behov for broløft bl. annet.) .... da ringer jeg med mobil istedet for kanal 12 på vhf..dette fordi jeg ikke har sertifikat (enda..), men hvem ville reagert egentlig på om jeg hadde kalt opp brovakta med båtnavn...taster de inn i database og sjekker eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 1 år senere...

Hei,

I testen blir følgende spørsmål og alternativer presentert:

SITAT:

6. Hva er forskjellen på en VHF- Simplex og Duplex kommunikasjon ?

-Simplex sending/mottak skjer på samme kanal, Duplex har en kanal for sending og en kanal for mottak

-En Simplex kommunikasjon skjer mellom to VHF'er mens Duplex foregår mellom VHF og vanlig telefon.

-En Simplex kommunikasjon skjer mellom en VHF og vanlig telefon mens Duplex foregår mellom to VHF'er

Korrekt svar: Simplex sending/mottak skjer på samme kanal, Duplex har en kanal for sending og en kanal for mottak

SITAT SLUTT.

Jeg vil tro at her er en feil. Duplex sending/mottak skjer også på samme kanal, men har en frekvens for sending og en frekvens for mottak.

Enig?

Vennlig hilsen Capt'n.

Jeg tok eksamenen på lørdag mens jeg var på sjøen for alle messa, dvs først var det et pensumgjennomgang, så prøven på slutten.

Jeg hadde 34 av 35 riktige. Den ene feilen leste jeg "trafikksentral" og tolket det som en maritim radio (som tjøme radio f.eks)..

Der var det spørsmål om hvilke(n) kanal de lyttet på.. og jeg svarte jo at "maritim radio" lytter jo på alle kanaler..

Forsåvidt riktig det, men trafikksentralen (f.eks slik som er i Horten) lytter jo ikke på alle, men kun på kanalene 18-19-80.

Dumt å ikke lese spørsmålene skikkelig, ellers hadde jeg nok hatt alle riktig.

Jeg har lest igjennom boka 2 ganger, skummet det viktigste en gang, og tok den gjennomgangen før eksamenen.. :-)

Nå er dette i hvertfall i boks :)

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...