sharko Startet 29.Januar.2008 Del på Facebook Startet 29.Januar.2008 Hvor vanskelig er det å avlegge SCR/VHF som privatist? -klarer man eksamen uten kurs? -hva er hovedfokus på eksamen? Tips om nettsteder med prøve-eksamen? Vurderer å gå opp til privatisteksamen og håper på innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Dette er omtalt i flere tråder på Båtplassen, f.eks. her Forøvrig leste jeg selv og gikk opp som privatist hos Telenor i Oslo ifjor. Ikke veldig mye lesing, og ikke veldig vanskelig eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Her er en demo-eksamen hos Sjøassistanse. Den gir deg en pekepinn om vanskelighetsgraden, men vær obs på at dette nok er et utvalg av alle spørsmålene som ligger i databasen. Jeg ser at spørsmålene endres for hver gang jeg går inn på den siden. Har ikke tatt denne eksamen selv (har telegrafistsertifikat), men med selvstudium vil jeg tro at dette bør gå som en lek. Mvh, Kjell Redigert 29.Januar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
M/S Bastard Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Tok testen nå, og 23 av 35 er vel ikke så værst når jeg ikke har lest i boka enda Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Forøvrig leste jeg selv og gikk opp som privatist hos Telenor i Oslo ifjor. Ikke veldig mye lesing, og ikke veldig vanskelig eksamen. Det samme gjorde jeg. Eksamen er ikke spesielt vanskelig ("multiple coice"-opplegg), men krever nok for de flestes vedkommende, at man har lest igjennom pensum. Jeg vil tro at de færreste behøver noe spesielt kurs for dette. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 26 av 35, noen som vet kravet for bestått? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Du må ha 28 rette for å bestå Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Jeg tok et intensivkurs hos Telenor i Oslo som ble avsluttet med en eksamen. Kurset var veldig greit. Vi gjennomgikk vel noen hundre flervalgsoppgaver i løpet av kvelden. Syntes noen av spørsmålene på eksamen var litt på "luresiden". Men vanskelig var det vel ikke. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lett match Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Spørsmålene er ikke vanskelige, men det er en del spørsmålstillinger som kan være vanskelige å besvare riktig dersom man ikke har sett den tidligere. Det er det svaret som er MEST riktig som gjelder, andre svar kan også være riktige (eller nesten riktige). f. eks. (mulig jeg ikke siterer dette typiske spørsmålet riktig) Hvem er ansvarlig for radiotelefoni tjenesten ombord? Skipperen Den som har SCR/VHF "lappen" Den som sist brukte sin mobiltelefon. Men det er også en del ting man bør være klar over slik at man ikke lager problemer for andre, hvorfor bør man ikke kalle opp andre (via tale) på kanal 70? Men leser man boken, burde det ikke være problemer med å ta eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
RANA530HT Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Hei ! Har du lyst til å prøve nettkurs så kom gjerne innom på www.maritim.kursbase.info og prøv... Det er ikke ferdig enda, men nettstedet trenger litt prøvekjøring. Logg deg inn og meld deg på....... koster ingenting..............!!!!!!!!!!! Hilsen Tormod Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Har lest tett 3-4 uker og var oppe til eksamen som privatist i SRC/VHF: bestått Antar de som har vært borti vhf tidligere vil klare prøven lettere enn meg. Flere av spørsmålene er nyanserte og var lett å oppfatte annerledes..... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg har ikke lest noe om dette enda, men klarte 22 av 35, så lese boka et par ganger så er vel dette i boks snart :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Nemo Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Hva med å teste denne siden? Gå inn på øvelser, så VHF/... og du finner her 200 spørsmål. Det er en god trening. Redigert 6.Februar.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg hadde ikke vært veldig mye borti VHF/radio fra før ( eller d.v.s jeg var i sambandet i millitæret for 20 år siden) Jeg bestilte pensumheftet fra Telenor og leste det et par ganger. Gikk så opp som privatist hos Telenor her i Oslo. - Tror jeg hadde to feil. - M.a.o har du kontroll på det som står i pensumheftet ( og det er ikke så omfattende) så står du på eksamen Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Dere som har godt gjennom eksamen. Hva mener dere om denne testen som er lagt ut. BP's egen test under utvikling. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Akult Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Meget bra jawik. Her har dere gjort en god jobb! Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Dere som har godt gjennom eksamen. Hva mener dere om denne testen som er lagt ut. BP's egen test under utvikling. Flott arbeid, synd vi ikke fant siden før. Har kun støttet meg til denne testen: http://www.sjoassistanse.com/default.asp?page=29 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Flott arbeid, synd vi ikke fant siden før. Ble klar i dag . Og vi planlegger å videreføre opplegget til andre tester. Venter på gode forslag. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
vikers Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg har også meldt meg opp til privatisteksamen etter å ha hatt vhf i båten de siste år uten annet enn å lytte til 16. Men en ting jeg har tenkt på mange ganger (ved behov for broløft bl. annet.) .... da ringer jeg med mobil istedet for kanal 12 på vhf..dette fordi jeg ikke har sertifikat (enda..), men hvem ville reagert egentlig på om jeg hadde kalt opp brovakta med båtnavn...taster de inn i database og sjekker eller? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Capt'n Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hei, I testen blir følgende spørsmål og alternativer presentert: SITAT: 6. Hva er forskjellen på en VHF- Simplex og Duplex kommunikasjon ? -Simplex sending/mottak skjer på samme kanal, Duplex har en kanal for sending og en kanal for mottak -En Simplex kommunikasjon skjer mellom to VHF'er mens Duplex foregår mellom VHF og vanlig telefon. -En Simplex kommunikasjon skjer mellom en VHF og vanlig telefon mens Duplex foregår mellom to VHF'er Korrekt svar: Simplex sending/mottak skjer på samme kanal, Duplex har en kanal for sending og en kanal for mottak SITAT SLUTT. Jeg vil tro at her er en feil. Duplex sending/mottak skjer også på samme kanal, men har en frekvens for sending og en frekvens for mottak. Enig? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Duplex sending/mottak skjer også på samme kanal, men har en frekvens for sending og en frekvens for mottak. Enig? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capt'n Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) Føler behov for å si at jeg synes testen er helt super, og mange takk til de som har laget til denne (jawik-testen). Innlegget mitt over ble litt negativt, det var slett ikke meningen. Ønsket kun å hjelpe med kvalitetssikringen Redigert 24.Mars.2009 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
pe_ha Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Skal ta GMDSS/GOC sertifikat i Mai. Er vel litt mere avansert, Men Men, det gaar sikkert bra det og. Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Forige innlegg kan vel virke litt arrogant... det var ikke meningen... Sitér dette innlegget Per Link to post
Ulv I Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 (redigert) Jeg tok eksamenen på lørdag mens jeg var på sjøen for alle messa, dvs først var det et pensumgjennomgang, så prøven på slutten. Jeg hadde 34 av 35 riktige. Den ene feilen leste jeg "trafikksentral" og tolket det som en maritim radio (som tjøme radio f.eks).. Der var det spørsmål om hvilke(n) kanal de lyttet på.. og jeg svarte jo at "maritim radio" lytter jo på alle kanaler.. Forsåvidt riktig det, men trafikksentralen (f.eks slik som er i Horten) lytter jo ikke på alle, men kun på kanalene 18-19-80. Dumt å ikke lese spørsmålene skikkelig, ellers hadde jeg nok hatt alle riktig. Jeg har lest igjennom boka 2 ganger, skummet det viktigste en gang, og tok den gjennomgangen før eksamenen.. :-) Nå er dette i hvertfall i boks :) Redigert 25.Mars.2009 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.