Krimart Startet 29.Januar.2008 Del på Facebook Startet 29.Januar.2008 Kongen og Kronprinsen må jo ha på seg vest bare de går over slottsplassen en dag med litt mye regn. Vi andre slipper paparazziene og det er bare egen displin som styrer. Selvsagt skal man ideelt sett ALLTID ha på seg vest!? Jeg prøver å være konsekvent selv, setter krav til familien men.... men.... når det er sol og 35 grader i lufta og man siger frem på romt slør med 4-5 knop på nær flatt vann i en 46 fot seilbåt... hvor mange gidder egentlig? Prøver også å ikke være FOR "nazi" overfor barna, avtalen er at skal de frem på dekk skal vesten på eller er det OK i cocpit uten. Er det dårlig vær er vest + sikkerhetsline en selvfølge for alle. Men "dårlig vær" er jo midlt sagt relativt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Det er samme sak hos oss på vår 32 fot seilbåt. Er vandt med vernehysteriet fra jobben (nordsjøen) godt å kunne slippe det når det ikke er nødvendig. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Er det dårlig vær er vest + sikkerhetsline en selvfølge for alle. Men "dårlig vær" er jo midlt sagt relativt. sitter kopplad även nattetid i godväder, hvis dom andre sover! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 sitter kopplad även nattetid i godväder, hvis dom andre sover! Vi bruker stort sett vest, men er det 25 grader og laber bris, da stekes det. Men i sommer var vel ikke vesten av. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 jag slarver med vest i godväder hvis det finnes andre på dekk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Reglerne hos os er: Der SKAL være veste til alle Alle skal vide hvor vestene er De skal være let tilgængelige Børn, der ikke er 100% sikre svømmere skal bære vest. Skal man på dæk? Vesten på! Blæser det / er der nævneværdige bølger? Vesten på! Sejler man alene? Vest på. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 vesten på uansett hva... men i viksunden fyker jeg rundt uten vest, da jeg kan å svømme helt greit og med en fart på 8 knop går det bra å sitte inne eller på dekk, sitter nesten aldri fremme i baugen el. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Når jeg har unger med meg skal alle alltid ha vest. Har jeg med voksne eller gjevngammle så skal alle ha vest når det er bølger som får båten til å bevege seg. Når jeg er alene tar jeg bare på vesten når jeg skjenner at jeg begynner og bli litt redd. Og det er jammen ikke ofte! Er nok litt slurvete Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bitteliten Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Vi har alltid vest på ombord. PERIOD! Koster så lite og betyr så mye om uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Når jeg er ute alene så er alltid vesten på fra før jeg startert motoren og til etter den stoppes igjen. Jeg synes Helly Hansens automatiske vest er ganske så behagelig å ha på så det er ikke noe problem. Når vi er flere voksne mennesker i båten er jeg mindre flink til å bruke den. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Vi har alltid vest på ombord. PERIOD! Koster så lite og betyr så mye om uhellet skulle være ute. ja under 35min fra Oslo til Hvaler kunde jag oxo stått ut i stekande sol......med dobble vester..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roesok Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Snakker vi her om redningsvest eller flytevest? Det er vesensforskjeller på disse både når det gjelder funksjon og bekvemmelighet i bruk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Hilmar 2 Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Når jeg er alene tar jeg bare på vesten når jeg skjenner at jeg begynner og bli litt redd. Og det er jammen ikke ofte! Samme her også. Hvis jeg er mye ute på dekk er vesten på. I allefall hvis det blåser eller jeg sleper. Ogjo: jeg har også fått meg flytedress. Men til tross for været er det litt varmt med den. Redigert 29.Januar.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Snakker vi her om redningsvest eller flytevest? Det er vesensforskjeller på disse både når det gjelder funksjon og bekvemmelighet i bruk. Januarseilas: Flytedrakt med vest utenpå. Da lever jeg minst et kvarter lenger! Dockside støvler og vanntett VHF i lomma. Slappere om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Så sant båten ikke er fortøyd: alltid vest på hos oss. Som med bilbelte, det er en vanesak... Båten fortøyd: alle ikke-svømmedyktige skal ha vest på (far og mor slapper litt mer av da) Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Hansa666 Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Med 4 barn ombord, er regelen at er de inne, kan de ta av vesten. I det de beveger seg ut, er det vest på. Det er ikke lett å leke inne i båten med store vester på, så derfor denne regelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Vest brukes, ja, men kunne sikkert vært brukt oftere. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Vi bruker vest alle som en ombord, det er en grei og rimelig forsikring... selv om det nok hender det syndes litt om ikke ungene er i båten og vi er innaskjærs og går for motor... Flytedrakt brukes nå på vinteren, og blir det tur utaskjærs så kommer nok vesten på også....... Sikkerhetskultur er noe som tar tid å bygge opp og jeg er på langt nær flink nok der, og det jobbes kontinuerlig med saken... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Coast Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg ser hvor flinke folket er. Når tiden tilbringes i cockpit, solen skinner og vinden er laber så kommer nok ikke vesten på. Men den ligger alltid klar i cockpit sammen med sikkerhetslinen og blir brukt hvis man må på dekk og er alene. I ruskevær er den alltid på. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
bao Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Er det barn ombord så er det vester på. Er nok litt sløvere når det bare er voksene ombord og det er varmt og godt. Alle ombord vet hvor vestene, og annet sikkerhetsutstyr er. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Jeg /vi er typiske "go`værs-seilere" og da brukes det ikke vest. Alle vester ligger dog rett innenfor luken til alle ombord, men lilletull på 5 bruker redningsvest hele tiden underveis på utsiden av kabin. Innvendig gjør det vel ting verre om man bruker vest...skulle båten gå ned, så blir man jo presset mot tak om man har på vest. Seiler jeg alene brukes vest hele tiden, da jeg stadig vekk må frem til masten for å justere et eller annet, men tusler jeg avgårde for motor i 4-5 knop - da nytes solen på en blek nordbokropp (skille for vest er ikke det peneste ) Vest og line tror jeg brukes fornuftig av de fleste, så seiler jeg alene eller med andre i sterk vind og bølger - da har jeg både vest og line på alle ombord utvendig. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
CB. Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Vi bruker stort sett aldri vest, heller ikke ungene med mindre de skal sitte på dekk under gange. Vestene ligger greit tilgjengelig til. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Krimart Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Snakker vi her om redningsvest eller flytevest? Det er vesensforskjeller på disse både når det gjelder funksjon og bekvemmelighet i bruk. Vi har gått 100% over til den oppblåsbare typen. Ulemper? Ja. Passer jeg på å sjekke saltpatron? n..Joda. En vanlig redningsvest blir garantert ikke brukt. De gamle flytevestene er lite interessante i vår sammenheng IMHO, den er mest for vannski etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Ser Seatronic selger denne Pastimo vesten med innebygget Dan Bouy til 890,- kroner, hvilket ikke virker å være spesielt dyrt... Er det noen som har denne vesten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tom-ass Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Jeg bruker aldri vest, men jeg vet hvor den ligger. Men her på Storsjøen er det ikke så mye vær å snakke om da! Når jeg har med nevøene mine, så må dem bruke vest. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.