Jump to content

Bruk av redningsvest/flytevest

Krimart

Recommended Posts

Kongen og Kronprinsen må jo ha på seg vest bare de går over slottsplassen en dag med litt mye regn. Vi andre slipper paparazziene og det er bare egen displin som styrer. Selvsagt skal man ideelt sett ALLTID ha på seg vest!? Jeg prøver å være konsekvent selv, setter krav til familien men.... men.... når det er sol og 35 grader i lufta og man siger frem på romt slør med 4-5 knop på nær flatt vann i en 46 fot seilbåt... hvor mange gidder egentlig? Prøver også å ikke være FOR "nazi" overfor barna, avtalen er at skal de frem på dekk skal vesten på eller er det OK i cocpit uten.

Er det dårlig vær er vest + sikkerhetsline en selvfølge for alle. Men "dårlig vær" er jo midlt sagt relativt.

Når jeg har unger med meg skal alle alltid ha vest.

Har jeg med voksne eller gjevngammle så skal alle ha vest når det er bølger som får båten til å bevege seg.

Når jeg er alene tar jeg bare på vesten når jeg skjenner at jeg begynner og bli litt redd. Og det er jammen ikke ofte!

Er nok litt slurvete :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Når jeg er alene tar jeg bare på vesten når jeg skjenner at jeg begynner og bli litt redd. Og det er jammen ikke ofte!

Samme her også. Hvis jeg er mye ute på dekk er vesten på. I allefall hvis det blåser eller jeg sleper.

Ogjo: jeg har også fått meg flytedress. Men til tross for været er det litt varmt med den.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Vi bruker vest alle som en ombord, det er en grei og rimelig forsikring... selv om det nok hender det syndes litt om ikke ungene er i båten og vi er innaskjærs og går for motor... Flytedrakt brukes nå på vinteren, og blir det tur utaskjærs så kommer nok vesten på også.......

Sikkerhetskultur er noe som tar tid å bygge opp og jeg er på langt nær flink nok der, og det jobbes kontinuerlig med saken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg ser hvor flinke folket er. Når tiden tilbringes i cockpit, solen skinner og vinden er laber så kommer nok ikke vesten på. Men den ligger alltid klar i cockpit sammen med sikkerhetslinen og blir brukt hvis man må på dekk og er alene. I ruskevær er den alltid på.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Jeg /vi er typiske "go`værs-seilere" og da brukes det ikke vest. Alle vester ligger dog rett innenfor luken til alle ombord, men lilletull på 5 bruker redningsvest hele tiden underveis på utsiden av kabin. Innvendig gjør det vel ting verre om man bruker vest...skulle båten gå ned, så blir man jo presset mot tak om man har på vest.

Seiler jeg alene brukes vest hele tiden, da jeg stadig vekk må frem til masten for å justere et eller annet, men tusler jeg avgårde for motor i 4-5 knop - da nytes solen på en blek nordbokropp (skille for vest er ikke det peneste :lol: )

Vest og line tror jeg brukes fornuftig av de fleste, så seiler jeg alene eller med andre i sterk vind og bølger - da har jeg både vest og line på alle ombord utvendig.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Snakker vi her om redningsvest eller flytevest? Det er vesensforskjeller på disse både når det gjelder funksjon og bekvemmelighet i bruk.

Vi har gått 100% over til den oppblåsbare typen. Ulemper? Ja. Passer jeg på å sjekke saltpatron? n..Joda. En vanlig redningsvest blir garantert ikke brukt. De gamle flytevestene er lite interessante i vår sammenheng IMHO, den er mest for vannski etc.

• 2 uker senere...

Ser Seatronic selger denne Pastimo vesten med innebygget Dan Bouy til 890,- kroner, hvilket ikke virker å være spesielt dyrt... Er det noen som har denne vesten

imo_lafevest_dan.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...