Zach Startet 29.Januar.2008 Del på Facebook Startet 29.Januar.2008 Hei! Noen som trenger hjelp til å tegne ledningsopplegg om bord? Dvs. jeg tilbyr meg ikke å tegne for deg, men kan tilby kopi av et symbolbibliotek som er laget for båt, og som er nødvendig for å kunne tegne ”båtelektrisk”. Båtbibliotek er ikke så enkelt å finne standard i rimelige tegneprogram(?). Du må imidlertid ha tegneprogrammet som heter DesignWorks Lite ($ 40). Nærmere info her: DesignWorks Lite, og kan lastes ned her: Demo. Test først med demoen som varer i 30 dager. Kanskje du bør ha litt peiling, men det er bare å prøve. Så finner du ut av dette etter hvert. Hvis du er interessert: send en IM med din e-postadresse, så sender jeg kopi av symbolbibliotektet. Det kopieres inn i mappen Libs når du har installert programmet. Jeg kan samtidig sende deg noen tips. Libs inneholder 12-14 forskjellige bibliotek som er tilpasset elektronikk, men disse kan du bare flytte over til en annen mappe så du slipper å bla gjennom alle for å finne båtsymbolene. Jeg kan evt. svare på spørsmål om bruken av programmet under dette emnet. Jeg kan også være behjelpelig med å tegne nye symboler hvis du savner noe, og ikke får til å tegne selv. Det er sikkert andre programmer som er brukbare, men for ett års tid siden testet jeg 3-4 programmer: et par gratis (med begrensninger), og et par andre. Jeg falt for Design Works Lite. Det er enkelt i bruk og kan anbefales. For ordens skyld: Jeg er ikke representant for Capilano Computing, som har utviklet programmet. Utvalg av symbolbiblioteket: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei. Etter anbefaling fra Zach kjøpte jeg dette programmet for ikke så lenge siden, og det ser så langt ut til å være svært greit uten de store brukertersklene. har ikke fått brukt det så mye, men biblioteket til Zach var i hvert fall fint å ha. Takk skal du ha. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Supert! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Dette er jeg virkelig interessert i - sender IM til Zach. Jeg kjenner de fleste symbolene, men er det også mulig å få symbolbeskrivelse. Er det videre mulig å få tilgang til andre symboler som VHF, AIS, varmeapparat? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Roaldbj, legg ut klipp fra dine skjemaer, der er symbolene rene kunstverkene. Kanskje noen kan fortelle hva slags programm de er laget med. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Alle symbolene har et navn. Symbolbibliotektet vises i høyre kant av tegnebildet, med navn og symbol. Oversiktlig!. Varmeapparat og AIS er ikke kommet med, og det kan gjelde andre symboler også. Men har laget et symbol for VHF og plotter/radar. Har tegnet mitt behov + litt til. Mange symboler har flere varianter i størrelse og antall pins (tilkoblinger). Dere må bare sjekke hva som evt. mangler når symbolene er på plass. Ikke noe problem å tegne egne symboler. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Håper at dere, tenker her både på Zach, Gladiator og andre, kan være behjelpelig med å gi råd for "dummies" når det gjelder å tegne skjema for ledningsnett ombord. Min virekelighet er at jeg husker alt når jeg legger opp ledningsnettet og jeg merker som regel ledningene med merketape (Dynotape). Dagen etter er det meste glemt. Året etter vet jeg nesten ikke om det er jeg som har lagt det opp, og langt mindre hvorfor jeg har lagt opp så mange ledninger. Men jeg skjønner at jeg helst ikke bør klippe noen av dem. Og så finner jeg en rød ledning uten sikring. "Her må det på sikring", tenker jeg, og så tenkt så gjort. Ny sikring. Senere finner jeg en ny sikring i andre enden av ledningen, men den var montert året før. Blir fint å få orden på tegningene. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Dette er et eksempel på fint arbeid, hvilket program har de brukt? Redigert 30.Januar.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Legger til noen til jeg. Ganske så maritime disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Kan man bruke demoversjonen så lenge man vil? Fant det ut! Redigert 30.Januar.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Og hva fant du ut glupingen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 30 dager gratis Laster det ned når jeg trenger det. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Er det flere som har sett på dette tegne-programmet. $40 er ikke all verden så jeg kjøper det dersom det ikke kommer innvendinger. Har du hatt tid til å se litt på det Lars H? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Det er bare å teste programmet først. Demo varer i 30 dager. Men den funker sikkert slik som demoer flest. Har du først installert en demo, så hjelper det ikke å installere på nytt for å få nye 30 dager. Har noen ganger lurt på hvordan de får det til, men har kje' peiling. Redigert 30.Januar.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hvis du formaterer harddisken så kan du laste den ned på nytt. det er den eneste måten da får du 30 dager til Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Zach Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Ja, det kan du gjøre. Men jæv... slitsomt! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Hvis du formaterer harddisken så kan du laste den ned på nytt. det er den eneste måten da får du 30 dager til Glupingen Kan jo da være en fordel å ha en liten harddisk i maskinen på, la oss si 500 kb. Jeg har mange slike små delikatesser - HD - på lager. Kvikk formatering og instal av program. Denne setningen burde muligens - sensureres. Redigert 30.Januar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Skjelden at jeg formaterer da... Neste gang er når jeg bytter HD eller data Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sonata 7 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Du stiller datoen i windows tilbake når du skal bruke programmet Pleier og fungere det En del ganger går det også og avintallere programmet skikkelig. Gå inn på legg til/fjern programmer i kontrollpanel Redigert 30.Januar.2008 av Sonata 7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 En del ganger går det også og avintallere programmet skikkelig.Gå inn på legg til/fjern programmer i kontrollpanel er det ikke så att det legger seg en 'masse cookies o sånt kvar'......även om man fjerner programmen! att det ikke funker o installere på nytt?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sonata 7 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 er det ikke så att det legger seg en 'masse cookies o sånt kvar'......även om man fjerner programmen! att det ikke funker o installere på nytt?? På noen programmer blir det vell lagret cookies, men da kan man laste ned ett progrem som fjerner cookiene, ofte kalt cookie monster Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Vil bare minne om at vi har en klar policy her på BP om ikke å stimulere til ulovlig bruk av programmer. Jeg mener ikke dermed å si at det er ulovlig å tilbakedatere datoen på datamaskinen eller å reformatere harddisken, men vi skal være klar over at gjester leser disse innleggene. Ingar er som eier av tråden svært opptatt av at vi holder klare linjer på lovlig bruk av programmer. Det er imidlertid ikke brudd på noen retningslinjer at man sender IM til hverandre med velmente råd. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 30 dager gratis Laster det ned når jeg trenger det. Det er bare å teste programmet først. Demo varer i 30 dager.Men den funker sikkert slik som demoer flest. Har du først installert en demo, så hjelper det ikke å installere på nytt for å få nye 30 dager. Har noen ganger lurt på hvordan de får det til, men har kje' peiling. Jeg ser jo at min kommentar ikke var så "lur", og kanskje kan misforståes. Jeg mente ikke at Hilmar 2 planla å "jukse". Beklager hvis noen oppfattet kommentaren min slik. Mulighetene er sikkert kjent for de fleste som har tuklet med data, men vi skal helst ikke ha "debatt" om dette her på BP. Foreslår at vi setter strek for denne avsporingen. Så til de som har bedt om kopi av symbolbibliotektet (og ikke har fått noe enda): Kommer i ettermiddag/kveld. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Nå har jeg bestilt DesignWorks Lite for Windows. Så får jeg se hvordan det går. Har ikke brukt denne type program tidligere, så det blir spennende å se resultatet etterhvert. Blir også fint å få biblioteket fra Zach. Bør jeg begynne å tegne de små detaljene og senere flytte disse til en hovedtegning for nytt koblingssystem, eller bør jeg starte med de store linjene? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Bestilt? Har du ikke bare lastet ned? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.