Jump to content

Trenger du hjelp til å tegne ledningsopplegg?

Zach

Recommended Posts

Jeg gikk inn på siden du henviste til i innlegg # 1, og forsøkte å laste ned. Jeg ble bedt om å oppgi opplysninger, bl.a. e-post adresse. Etter fullført registrering fikk jeg beskjed om at nedlastingsinfo skulle oversendes per mail - men intet har skjedd så langt. Det kommer vel etter hvert? Jeg pleier stort sett å få til slike enkle bestillinger.

...

Bør jeg begynne å tegne de små detaljene og senere flytte disse til en hovedtegning for nytt koblingssystem, eller bør jeg starte med de store linjene?

Det blir nok en del "famling" før du begynner å få tak på teknikken. Men du starter i symbolbibliotektet (båt) og drar symbolene over til tegningen. Symbolene inneholder en rød ID når den blir synliggjort på tegningen, f.eks. for å skrive inn delenummer mv. Høyreklikk denne ID og velg "Hide" (hvis du vil ha den bort). Eller du kan skrive inn navn på delen. Men dette funker slik at du vil få en melding hvis du har to deler med samme navn. Delenavn kan du evt. skrive inn for seg, med å hente tekstverktøyet merket [A] på verktøylinjen. Ulempen med å beskrive delen slik er at navnet ikke flytter med når du flytter symbolet, noe du sikkert må gjøre ofte.

Ctrl + Z er "angreknappen".

Alle symbolene skal inneholde pins, dvs. tilkoblinger. Det er de tynne ca 2 mm lenge strekene du ser på symbolene. Kanskje ikke pinsene passer med antall og/eller plassering for ditt behov. Da kan du høyreklikke og velge "Edit symbol", flikke på symbolet og lagre (lagre som). Anbefaler imidlertid at du først prøver med symbolene slik de er. Tegne gjør du med å bruke musen og ta tak i vedkommende pin som du skal dra lederen fra. Du vil se at du kan lage 90 gr svinger, til å begynne med auto, men så må du klikke med musen for å lage flere 90 gr. svinger. Hvis du avbryter tegning av en leder før du treffer en annen pin, ser du en liten T der du sluttet å tegne. Her kan du fortsette tegningen senere (start igjen med å ta tak i denne T-en).

Du kan starte med en enkel tegning for å få litt trening, f.eks. denne:

batterier_og_lading.gif

Da har jeg installert DesignWorks Lite for Windows etter at jeg betalte $ 40 (NOK 220) - det er jo i dag svært lite båtpenger, langt mindre enn 1 båtpenge.

'I tillegg har jeg vært så heldig å få Båtbiblioteket fra Zach.

Kan Zack påny gi instrukser hvor båtbiblioteket skal legges inn og hvordan.

Jeg synes at jeg allerede har kommet litt i gang, men det skal bli fint å få bistand fra Zach utover våren til å løse en del tegneteknikker. Det hadde vært fint om denne tråden kunne vokse og gro.

Takk for eksemplet i innlegget over.

Det hadde vært interessant om vi kunne lage noen "standardtegninger" som andre med DesignWorks Lite for Windows kan laste ned og bearbeide i forhold til sin egen båt.

Alle symbolbibliotekene som følger med standard (elektronikk) ligger under DesignWorks Lite 4 (hvis du installerte i standard mappe), og i undermappe Libs. Kopier båtbiblioteket (fila) inn til denne mappen. Og du kan flytte alle de andre symbolbibliotekene til en annen mappe, f.eks. undermappe til Libs som du evt. kaller "Parkert". Disse andre mappene trenger du ikke - for å tegne båtelektrisk, og er bare "i veien". Men det biblioteket du skal hente symbolene fra, må ligge i Libs-mappen.

Generelt om å lagre første tegning:

Du bør lagre i en egen mappe, noe som kan være lurt for å slippe og blande tegningene med programfiler. Jeg husker ikke hvor filene havner standard, men jeg har opprettet en mappe i Data-partisjonen på harddisken. Når du lagrer med Save As..., og velger inn data-mappen, så blir mappen standard jobbmappe for DesignWorks Lite. Og du havner der auto når du velger File/Open. Filene blir auto sikkerhetskopiert, men sikkerhetskopien ligger i samme mappen. Det er derfor meget viktig å ta egen sikkerhetskopi av filene som oppbevares på en sikker plass, (men dette er jo standard prosedyre for alle slags datafiler). Det er mye jobbing som ligger bak å tegne det elektriske opplegget, og surt hvis du mister fila/mappen av en eller annen grunn og ikke har s.kopi.

Må oppdatere dokumentet om verktøylinjene i DW Lite (ligger i dokumentarkivet). Det gjelder de 4 knappene med "landskapsmotiv" der jeg skriver "ikke utforsket". Knappene er zoom-knapper og finnes både i Design-bildet og i New/Edit part-bildet. Zoom er forklart i dokumentene, men enklere å bruke disse knappene. Kanskje ikke så viktig med zoom i design-bildet, men i New/Edit part-bildet får du ofte bruk for zoom. Her trenger du litt stort bilde for å tegne nytt symbol eller redigere et av de andre.

zoomknappene.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Hei roaldbj!

Kanskje det er 10 X bedre?. Nei, vet ikke. Jeg har ikke vært å sjekket på hva proffversjonen inneholder. Men noe står her om endringer i den siste versjonen. Proff-versjonen inneholder sikkert mange avanserte funksjoner og som ligger på et langt høgere plan enn det vi har bruk for. DW er jo i utgangspunktet tilpasset elektronikk. Proff inneholder sikkert muligheter til å tegne kretskort og kanskje også muligheter for å teste om kretskort - inkl "påmontert" alle deler, funker etter hensikten. Passer for data- og/eller svakstrømsingeniører.

Beklager så mye, Roaldbj, men at noen også har glimt i øyet på BP synes jeg ikke kvalifiserer for ditt innlegg over.

I så fall er det neppe plass til meg her heller.

Sjikanerende personbeskrivelser og destruktive innlegg er en ting,

et uskyldig humoristisk tilsnitt i en tråd er noe helt annet.

Men det er sikkert øynene som ser.

Jeg tør minne om de kloke ordene fra Piet Hein:

"Den som kun tar spøk for spøk,

og alvor kun alvorlig,

han og hun har faktisk fattet

begge deler dårlig."

Takk for meg.

Ja, jeg tenkte det samme som deg roaldbj. Vi fikk være i "fred" i 42 innlegg.

Mitt engasjement i dette har bare vært artig. Det er ca 20 som har fått/lastet ned båtbibliotektet, og jeg ser ikke bort fra at noen trenger hjelp underveis med å lage skjema over det elektriske ombord.

Jeg svarer gjerne på spørsmål via IM.

Jeg kommer neppe til å kommentere "morsomheter" her på PB flere ganger, uansett tråd. Tror det er "lurest".

Jeg blir nesten litt skremt.......

Programmet jeg bruker er Evolution Computing sitt FastCAD 6.15.

Svært raskt og lager meget kompakte filer.

Gjør det samme som Autocad til en tiendedel av prisen.

Bilder kan settes inn som bilder i seg selv eller fillstyles.

Leser og skriver Autocad filer. Pluss DXF og Metafiles.

Kommer med biblioteker for hydraulikk og elektro/elektronikk.

Du verden! Skal dette oppfattes som at noen har en privat tråd gående? Er det ikke da bedre å gå over til e-post?

Jeg har fulgt innleggene med interesse og også lastet ned demoversjon. Tør nesten ikke kommentere jeg da.

Du er neppe så lettskremt(?).

Jeg har ikke ment at dette er en privat tråd, og har vel heller ikke sagt det. Kommentarer er helt OK. Men hvorfor ikke holde seg til emnet?. I alle fall hvis det er en kommentar til trådstarter. Det har så lett for å bli ødeleggene for mange når "morsomhetene" blir det viktigste. Og det har vi desverre sett her på BP mange ganger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...