Kjelli Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Hei Zach, flott tråd dette, prøver tegneprogrammet selv nå, virker greit. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Jo da, enig! De fleste står for en støyt. Men å kommentere tre smilemerker? OK! Best å holde seg til saken. Jeg har nå testet anbefalt tegneprogram som ser greit ut, og til hverdagsbruk fungerer det bra. Jeg har tilgang til Autocad selv på jobben, men kommer til å kjøpe et enkelt tegneprogram til privat bruk. Så takker for initiativet med denne tråden. Dere som har erfaring med tegneprogrammet kan forhåpentlig rettlede hvis jeg kommer med spørsmål. Ellers er vanlig tegneprogram brukbart også forutsatt at man kan skaffe seg symbollister i tillegg hvis man bare skal tegne eget elanlegg, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ser det er greit å justere på symbolene også, og lage noen som er tilpasset eget bruk, bare husk å trykke "lagre som", så velg listen "baat", slik at du har dette i tillegg til de andre. Ser at en også lett kan kopiere symboler fra en annen liste til listen "baat". Får ikke tegnet så mye i dag, da skissene ligger i båten, men dette ser bra ut . Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Helt korrekt. Tror dette med å velge riktig Lagre (evt. bare trykke på knappen) eller Lagre som... er avhengig av om du redigerer et symbol direkte fra symbol-bibliotektet eller fra design-bildet (etter å ha flyttet et symbol dit). Redigerer du fra det siste, og du bruker Lagre, havner symbolet i mappen DesignWorks Temp... I så fall kan du gå til Lib Maintenance... og flytte til riktig mappe. Noen ganger trenger du å flytte en pin (eller legge til) på et symbol slik at de passer på eget skjema. Bruk Edit part, zoom inn symbolet, merk og slett pin. Hent så inn ny pin fra verktøylinjen (obs orientering). Lagre som.... Jeg har sett enkelte ganger at en fjernet pin fortsatt kan "henge igjen" i symbolet. Det ser du i edit-bildet i ruten til venstre. Pin som ikke gjelder symbolet er merket med rød skrift. Da må denne pin fjernes i denne ruten. Ellers kan du få feilmedling når symbolet hentes inn fra bibliotektet og til design-bildet. Alle pins har et navn, og det ser du tydelig når du setter inn en pin. Men ikke sikkert du vil ha dette navnet synlig i symbolet. Høyreklikk og fjern haken "Show pin name". Redigert 3.Februar.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 For den som er interessert i komplett elektrisk skjema for VP 41A (motor + instrumentpanel). Se Dokumentarkivet: DesignWorks Lite dokumenter Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Så langt jeg kan se er dette ypperlig. Flott arbeid. Det er åpenbart at du har hatt anledning til å kose deg en stund med programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Jeg ser at programmet ikke er gratis, så tenkte å tipse om et program som heter Dia. Det er veldig enkelt og greit, har kanskje ikke alle de samme mulighetene, men fint for å tegne elektronikk, flytdiagrammer osv. http://dia-installer.de/index_en.html Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Hei igjen! Jeg var innom Capilano Computing for å sjekke etter oppdatering av DesignWorks Lite tegneprogram, men fant ikke noe. Dvs. jeg fant ikke DW Lite i det hele tatt! Men jeg fant DesignWorks Express, som er nytt. Dette programmet antas å erstatte DW Lite, og er dessuten gratis! Det er bare en "ubetydelig" begrensning: Maks. 500 pins i en og samme design. Det må holde med god margin for de fleste. I tillegg må du registrere programmet etter 30 dager, men det måtte du gjøre med DW Lite også. Nærmere info og nedlasting finner du her DesignWorks Express. DW Express er en forenklet versjon av DW Pro 5.0, og antas å inneholde endringer/oppdatering i fh.t. DW Lite som er omtalt ovenfor. Symboler og skjema som er opprettet i DW Lite kan brukes i DW Express. Div. tips og symbolbibliotek for båt kan du finne her: Symboler for båt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Nå fant jeg DW Lite her: DW Lite (nesten 40 $), så da er det vel fortsatt tilgjengelig. Men DW Express antas å være OK, jf. begrensningen nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 DesignWorks Lite er nå "free download" fra denne linken. Oppdatert bibliotek for båtsymboler logger i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 Glupingen Kan jo da være en fordel å ha en liten harddisk i maskinen på, la oss si 500 kb. Jeg har mange slike små delikatesser - HD - på lager. Kvikk formatering og instal av program. Denne setningen burde muligens - sensureres. Der er noko i windows som heiter registry, det kan kallast for eit bibliotek med informasjon om kva for program som åpner hvilke filer - det ville bli hakket for dumt om windows prøvde å opna eit regneark med photoshop, f. eks. Alle program som er installert skriv ei linje eller ti i reg., og ein demo skriv ogso utløpsdato. Vanligvis, når du avinstallerer program, so fjerner dei sine linjer frå registry, men utløpsdato frå ein demo blir ståande. Og ja - det går an å redigera i registry, det er berre so surt hvis det blir gjort feil der, for so nekter datamaskina å starta. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.