Jump to content

kobling av vhf-antenner


m/s draugen

Recommended Posts

Sliter med dårlige forhold på min bærbare vhf når jeg har den inne på hytta.Tenkte på om det går å løse med å koble inn en større antenne-pisk.Har en som jeg har tatt av en båt. Men som dere sikkert vet går ikke disse to å koble sammen,så det jeg da lurer på:finnes det en duppedings som passer på den håndholdet på den ene siden og på en større antenne på den andre siden slik at det er mulig å anvende en båtantenne på en håndholdt??

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at lengden av antenne må tilpasses frekvensen du skal sende og ta imot på.

 

Lengden (helbølge antenne) = c (lyshastigheten)/f (Frekvens) For VHF radio 170 MHz blir dette. ca 1,7m. Ofte blir halvbølge antenner brukt, Jordplan eller halvbølgedipol.

 

I tillegg må du tenke på impedansetilpassing mellom sender og antenne.

 

Dersom du kan skru av antennen og koble en koaks kabel mellom radioen og antennen, vil du nok få en løsning som blir bedre enn det du har i dag. Men blir ikke koblingene riktige kan resultatet blir værre. Tviler på at du ødelegger sendertrinnet, men vedvarende sending med feil antenne er ikke lurt.

 

 

Regner med at du tenker på "hytta" som styrhuset på båten.

 

VHF må kun brukes på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...