Jump to content

De 10 gjestebud (forslag om 9 av de.)

oslofjord

Recommended Posts

Alle vet at det er noen venner man trives godt med på landjorda, men som man kvier seg for å slippe ombord, mens det er andre folk som velkomne ombord. Hvorfor ? I denne stille tid, mens båten ligger i dvale har jeg pønsket ut noe så lite matnyttig som noen regler for den perfekte båtpassasjer.

Her er mitt forslag til DE 10 GJESTEBUD. Huskeregler for de som de som også vil bli med på neste tur på fjorden.

1 Ikke spørr hva båten kostet. (Kapteinen er på ferie og er ikke båtselger....)

2. Ikke fortell om den drømmebåten du selv aldri får rotet til å kjøpe og som naturligvis er litt større og sterkere enn vertskapets båt.

3.Tilby å ta roret. Kapteinen vil nok også sole seg på dekk eller stå på vannski.

4. Overask gjerne med en kjølebag med colabokser.

5. Hvis kort kosetur så ikke mas om bensinutgifter, men spander iskrem på alle barna.

6. På lengre turer uopfordret bla opp for omtrentlig andel av bensinutgifter uten å forlange bensinkotnadskalkulasjon fra kapteinen.

7. Pass på egne barn. (Så slipper kapteinen å være en sur masete barnehage-onkel.)

8. Ha god tid. (Takk nei til båttur hvis det er alt mulig annet på fastlandet man skal rekke etter båtturen.)

9. Ikke syt. (Ja det kan regne og blåse på fjorden.)

Kom gjerne med forslag om flere regler eller om det er regler jeg bør kutte ut.

Når det gjelder regler for hvordan den gode kaptein skal oppføre seg har jeg kun forslag til en eneste regel:

KAPTEINSREGELEN FOR GODT VERTSKAP

1. Vær trygg på deg selv og båten ! (Hvis gjestene oppfatter at kapteinen oser av selvtilitt og slapper av ombord, med lavmælte kommandoer ved ilandstigning vil gjestene også nyte turen og ikke bli nervøs av litt bølger, vind eller motorstopp...)

kjør debatt !!

Edited by salt (see edit history)

10. Kapteinens ordre skal følges

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mange gode forslag her, men om jeg ber med meg venner på tur, så krever jeg ikke, (ei heller forventer), at drivstoffutgifter deles...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er alltid koselig at noen uoppfordret steller i stand en matbit underveis, eller ankomst til en havn. Slik at Kapteinen slipper å gjøre dette også? :yesnod:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

her er oppdatert regelliste....kommer gjerne med flere....

DE 15 GJESTEBUD. Huskeregler for de som også vil bli med på neste tur på fjorden.

1 Ikke spørr hva båten kostet. (Kapteinen er på ferie og er ikke båtselger....)

2. Ikke fortell om den drømmebåten du selv aldri får rotet til å kjøpe og som naturligvis er litt større og sterkere enn vertskapets båt.

3.Tilby å ta roret. Kapteinen vil nok også sole seg på dekk eller stå på vannski.

4. Overask gjerne med en kjølebag med colabokser.

5. Hvis kort kosetur så ikke mas om bensinutgifter, men spander iskrem på alle barna.

6. På lengre turer uopfordret bla opp for omtrentlig andel av bensinutgifter uten å forlange bensinkotnadskalkulasjon fra kapteinen.

7. Pass på egne barn. (Så slipper kapteinen å være en sur masete barnehage-onkel.)

8. Ha god tid. (Takk nei til båttur hvis det er alt mulig annet på fastlandet man skal rekke etter båtturen.)

9. Ikke syt. (Ja det kan regne og blåse på fjorden.)

10. Kapteinens ordre skal følges

11 Kapteinen har ALLTID rett.

12. Om kapteinen har feil gjelder regel 11.

13. Utgifter til reperasjoner/vedlikehold etter regatta deles selvfølgelig mellom mannskapet.

14. Ikke ha med dyr som lager et jævlig leven.

15. Det er alltid koselig at noen uoppfordret steller i stand en matbit underveis, eller ankomst til en havn. Slik at Kapteinen slipper å gjøre dette også.

Edited by salt (see edit history)

Hei.

Dette er litt uaktuelt for meg i og med at jeg i de 20 årene jeg har hatt båten kun har hatt med andre ombord (bortsett fra når båten er fortøyd, da er alle båtvenner velkommen!) 3, -tre- ganger! En gang med min mor på dagstur, en annen gang med en nevø og en gang naboen da jeg var helt uerfaren og trengte hjelp til å anløpe en trang havn for å fylle diesel.

Men tilbake til listen, punkt 3, "Tilby å ta roret. Kapteinen vil nok også sole seg på dekk eller stå på vannski." Bortsett fra at jeg ikke liker å sole meg, og at det ikke er aktuelt med vannski bak en Saga 27 i 7 knop max, vil jeg selv ha kontrollen og slippe å forklare andre at jeg ikke "stoler på" vedkommendes navigasjonskunskaper. Litt ekkelt og vanskelig å si slikt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Veldig bra - men en kommentar til "kapteinen har alltid rett": En bør i alle fall ta dette humoristisk, men så er det noen "kapteiner" som ikke gjør det, og da blir det ofte bare med den ene turen.

13. Utgifter til reperasjoner/vedlikehold etter regatta deles selvfølgelig mellom mannskapet.

Bør dette også gjelde ved mastebrekk, tap av kjøl, ror eller grunnstøting fra den samme suverene kapteinen? :confused::confused:

Bør dette også gjelde ved mastebrekk, tap av kjøl, ror eller grunnstøting fra den samme suverene kapteinen? :confused::confused:

Ja, da deler man på egenandelen. Slikt er jo forsikringssak.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Er det vanlig å dele på slike ting i regattasammenheng??

Da vil nok jeg tenke meg om et par ganger før jeg deltar som mannskap. Hva med dårlig ettersette skjøter, dårlig vedlikehold av rigg forøvrig, vinsjer etc. etc.... Er jo ikke min feil at evt. du ikke klarer å holde båten i stand? :confused:

Om du som kaptein staker ut en kurs som gjør at vi går på grunn - da er det ikke min skyld som fokkeslask vel? Kapteiner bør stå for sin båt og hva som eventuelt går i stykker under regatta mener jeg, da. Slik vil det i allefall være fra første gangen jeg stiller - kanskje Risør ??

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ja, da deler man på egenandelen. Slikt er jo forsikringssak.

Og hvis riggen går og forsikringen ikke dekker noe som helst grunnet alder på riggen? Mange selskaper nedskriver jo rigg og utstyr og hvis jeg risikerer å måtte ut med si 1/5 av en ny rigg så er det å seile mannskap utelukket med en skipper med de "reglene"!

Hvor vanlig er det at skipper informerer mannskap om dette på forhånd og gjøres det da i kontraktsform eller hvordan fungerer dette i praksis?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er det vanlig å dele på slike ting i regattasammenheng??

Det spørs hvor seriøst man satser.

Det ligger kanskje litt ønsketenking i utsagnet.. Men en av mine konkurrenter kjører 2000,- for å være med som mannskap en sesong + 300 pr regatta. Alle pengene blir øremerket vedligehold. Da er det også slik at han som er genoatrimmer har ansvaret for å holde "sitt" utstyr i orden (smøre vinsjer og skjekke slitasje på skjøter). Hos meg gjør vi ikke sånn, men alle har som har tid tar i et tak når båten skal på land og pusses.

Og hvis riggen går og forsikringen ikke dekker noe som helst grunnet alder på riggen? Mange selskaper nedskriver jo rigg og utstyr og hvis jeg risikerer å måtte ut med si 1/5 av en ny rigg så er det å seile mannskap utelukket med en skipper med de "reglene"!

Hvor vanlig er det at skipper informerer mannskap om dette på forhånd og gjøres det da i kontraktsform eller hvordan fungerer dette i praksis?

Man må ikke velge slike forsikringsselskaper. Dette er egentlig en egen diskusjon.

Selvfølgelig. Men jeg har ingen fasitsvar, annet enn at det er j=)(/&lig dyrt å holde en 40-foter i stand til regatta. Jeg har ikke noe opplegg for betaling for å være med. Så hva syns du er akseptabelt?

At det "faste" mannskapet er med å bidrar på ett eller annet hvis er ikke urimelig etter mitt sjønn.

Det vil nok sikkert være lurt og kanskje nødvendig å ha en avtale om dette på forhånd?

Kan vanskelig se at seriøs regatta har særlig relevans til trådstarterens forsøk innføring av akseptable "gjestebud", med mindre man er gjest ombord under regattaen og det er vel kanskje heller sjeldent at man har "unyttig daukjøtt" med seg under disse tvekampene med det blodige alvor som enkelte synes å praktisere!

Er man suveren captain og inviterer med seg gjester på fjorden bør man tilstrebe seg å ha en trygg og sikker seilas i den grad at man unngår å kreve "gjestene" for X antall kroner ved ilandstiging om noe skulle ha gå gæli.

Så hva syns du er akseptabelt?

Jeg trodde, muligens naivt(?), at som mannskap så hadde man ikke noe økonomisk ansvar med mindre man opptrådte nokså uaktsomt/uvørent.

En annen situasjon; hva om jeg var med en venn på en tur på fjorden og han ba meg om å se på kartet om det var trygt å gå gjennom et bestemt sund og jeg sier ja, men hold godt til styrbord og man går på grunn, skal jeg da få regningen, helt eller delvis? Prøver å være nokså generell i spørsmålet og ikke ute etter spissfindige juridiske vurderinger, men noe om hva som man vil oppleve som "rett og rimelig"? Ikke noe helt enkelt spørsmål dette, men allikevel viktig etter min mening. Som eier og skipper så hadde i hvertfall ikke jeg holdt min venn ansvarlig!

En annen aktuell problemstilling i en av dagens tråder er jo hva om jeg fikk min venn til å trekke meg på vannski med min båt og han kjørte på grunn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du bør vel sørge for at han er kjent nok.

Jeg synes ihvertfall det er helt vilt urimelig å tenke tanken på å belaste gjester for hva som skjer med båten.

Det er nok eier og kaptein sitt ansvar det.

Nå kjenner ikke jeg til hvordan ting er med regatta, men jeg trodde mannskapet var med for å hjelpe reder.

Noe annet er det selvfølgelig hvis jeg har lånt bort båten.

Men også da kan det være vanskelig. Det kan jo være ting som ble ødelagt grunnet slitasje.

Kan nok bli vanskelig å be om hjelp etterhvert skjønner jeg :rolleyes:

Når det gjelder tråden her så støtter jeg Lars sitt utsagn.

punkt 3, "Tilby å ta roret. Kapteinen vil nok også sole seg på dekk eller stå på vannski." vil jeg selv ha kontrollen og slippe å forklare andre at jeg ikke "stoler på" vedkommendes navigasjonskunskaper. Litt ekkelt og vanskelig å si slikt.

Lars H.

Jeg vil heller tilby de å ta roret hvis jeg ønsker avlastning.

Da kan jeg også velge hvem som får roret :smiley:

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Regelen om at man ikke spør hva båten koster støttes fullt ut. Jeg opplevde i forrige båt at gjest i nær slekt brukte mesteparten av turen på å forsøke å avvriste meg kostnadene ved å ha båt, heller enn å kvantifisere gledene vi som familie hadde. Han ble til sin overraskelse aldri invitert ombord igjen. Kostet oss nok litt goodwill, men hva er det i den store sammenhengen?

Laholm

Mange kan nok være slik men synes kanskje at man er litt for grav alvorlig og usosial dersom en bryr seg om slike bagateller. At folk som ikke er særlig mye i båt spør kan gjerne være fordi de lurer på kostnadene.

Jeg var en gang (aldri mere :lol: ) på en camping plass med overnatting. Lurte egentlig på hvorfor folk orket og sove på en campingplass og lurte på hva både vogn og telt kostet. Etter og fått svaret kjøpte jeg meg sporenstrek en båt til :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport