Frikar Startet 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2008 (redigert) Hei Tenkte jeg skulle dele mine byggebilder jeg har fått av min Laguna 1180 fb. Første gang jeg prøver å legge ut bilder så får vi se. Legger dette ut kun for at jeg elsker å se lignende prosjekter selv og håper da å dra med noen andre.... Båten skal hentes i tønsberg fredag 8 februar å np begynner det å krible skikkelig. Legger ut noen av bildene jeg har av den nå under bygging så får vi se hvor mye tid jeg sitter foran pc etter at skuta er vel hjemme. Skal på sommerferie i båt så travelt blir det nok ja.... Alt er prioritering vet dere.... Her er det lakering av overbygg Støping av overbygg (som ligger på hodet) Han står i/ under sofa oppe i salongen Overbygg ferdig støpt og lakkert, klar til montering Innerline skal monteres, rommet du ser først er teknisk rom/ roterom...... Motorrom før montering av tanker og motor/ motorfester Her ser du bunnen lengst fremme, så teknisk rom og motorrom bakerst. Jeg skal ha aksling og da må motor 80 cm lenger frem enn dersom du skal ha agregat. Har du agregat så har du ett siiiiinsykt stort teknisk rom. Det samme som sist men noe uklart bilde Montering av pullertere, fenderholdere etc er i gang........ På hver side av badeplattformen er det en lasteluke å den hullen dere ser i midten er til badestigen Dette er taket i salongen oppe, eller bunnen av fb alt etter hvordan du tenker. Det runde er til å ha 4stk spotter i taket. 2 av slangene som kommer ned er drenering fra fb mens den siste er trekkerør. Innerline igjen med ferdig montert septikktank fremme 125l og vanntank bak. ca 250-300 huske ikkje helt. Akterdekk og badeplattform, det blir helt nydelig når teaken kommer på. Helt en annen båt da...... Her er godjenta på vei nedi på plassen sin, en saab iveco 400hk Her kommer aksling ut ca 7" vinkel Ikke akkurat nyvasket...... Håper dette blir riktig, vet ikke hvor mange bilder jeg kan legge ut her/ har lov å legge ut? Espen Redigert 31.Januar.2008 av Frikar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Gratulerer så mye! Tror jeg vet hvordan du har det nå... Skal byggingen foregå på vestlandet et sted? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Du kan legge ut mange bilder. Men dersom du går inn og endrer adressene dine slik jeg har gjoprt, er det lettere å se bildene dine. Jeg har gjort dette som moderator. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Hei igjen Pauc Takk igjen for hjelp med målene på førerstol/ benken. Blir sikker kjempebra. Bygger den her i Haugesund å du er hjertelig velkommen til å ta en titt hvis du flyr forbi. Roaldbj: ser du har gjort noe med bildene men vet ikke hva, kan du lære meg, eventuelt fikse de andre også? Espen NB: ikke guds gave til dataverden denne gutten ser du, bare gla i å bruke den..... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Tror vi har en begrensning av antall bilder per innlegg. Husker ikke i farten hvor mange, men under 12. Så dersom du endrer alle linker til bilder blir det nok problematisk, men du kan jo flytte noen av bildene over til et annet innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Morsomt med bilder Det er en bildeknapp som gjør det Roald gjorde - det er knappen som er nr 2 til høyre for smileys når du skriver et innelgg - ser ut som en gul knapp med fjell og sol. Klikk på denne - legg så adressen til bildet inn i dialogboksen som kommer opp. Vedr båten din: ser ut som om du har tunnett i akterskipet - skal du ha rett aksel? innredning- bygger du alt selv eller kjøper du et sett fra fabrikken? Sitér dette innlegget Link to post
Laguna Svart 30.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2008 Lykke til videre !! Det er en spennende/ travel tid som ligger foran deg frem mot sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 (redigert) Laguna Ja travelt men enda mer spennede.... Bitteliten Rett aksel ja ser du skal se på ett av bildene jeg har prøvd å legge ut..... Innredning kommer levert med fra fabrikk da også jeg må se mine begrensninger. Det blir lange nok dager..... Motoren er en 400hk saab iveco Skal prøve å ordne resten av bildene.... Prøvde å få vise bildene nå etter bruksanvisningen men får det ikke helt til, bare slå det løs roaldbj Redigert 31.Januar.2008 av Frikar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 morsomt å se at de har kopiert tunnellen over propellen fra min hifo. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Roaldbj: ser du har gjort noe med bildene men vet ikke hva, kan du lære meg, eventuelt fikse de andre også? Jeg har tillatt meg å gjøre bildene dine lettere tilgjengelig for medlemmene. Her ser du et bilde av hvordan hver bildesetning ser ut slik du har laget dem: Her ser du hvordan hver setning ser ut etter at jeg har redigert dem. Før hvert bilde som du korrekt har lastet opp til BP skiver - uten mellomrom - du: [ i m g ] og etter hvert bilde skriver du [ / i m g ] - husk ingen mellomrom. Jeg har i tillegg lagt inn 2 linjeskift mellom hvert bilde for å skape litt luft. Her kan du skrive tekst til bildene. Da blir det slik: Lykke til. Kjempebra bilder du har tatt. Hadde også vært flott med litt tekst til hvert bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Takk for hjelpen, skal prøve å legge inn litt tekst. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Fint med bilder. Fulgte egen byggeprosess på Scand i høst. M.a.o er vi flere som gleder oss til sjøsetting. Lykk til med Lagunaen - flott båt. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
LykkelitenIV Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Herlig. Husk å kose deg med arbeidet også Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Frikar Svart 31.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Klart vi skal kose oss. Legger opp til 90% kos å 10% stress.... Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Flotte bilder og flott båt. Det er utrolig deilig å gå og vente på ny båt, jeg gjør akkurat det samme selv og det blir en utrolig spennende tid fram over nå. Jeg kan nesten ikke vente til jeg skal av gårde og hente min. I dagene før avreise så kommer jeg til å være så oppspilt at jeg ikke kommer til å sitte i ro eller få sove. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Gratulerer med nybåten, og jeg kjenner igjen den spente sitringen i kroppen når det nærmer seg levering. Jeg fikk min halvfabrikat levert i september og til ferien året etter var den på sjøen 90 % ferdig. Jeg regner med at du får den levert kjøreklar så da slipper du en masse timer bare med motorinstalasjonen ol. Du får legge ut visningsadressen din så svinger jeg nok en tur innom når jeg er i byen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Gratulerer med supersnasen båt! Liker bla godt den lange baugen Flotte bilder. Jeg håper du fortsetter å legge ut. Absolutt en spennende prosess å følge. Jeg tar av meg hatten for alle dere som har praktisk anlegg tl å hive dere på et slikt prosjekt. Lykke til videre! Når regner du med sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Gratulerer med ny båt! Ja, det er en helt spesiell følelse å gå å vente på en helt ny båt. Jeg har vært igjennom den prosessen. Nå har jeg hatt gleden av å bruke den i 1 sesong allerede, men selv nå går jeg og venter i sitrende spenning....akkurat som jeg ventet på nybåten......på en ny sesong, og til påske. Gratulerer også med valget av motor! Jeg har en tilsvarende! En god motor, støysvak, røykfri, råsterk og nøysom på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Astrix Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Hei Frikar gratulere med nybåten hvor mange timer tenker du før du har den på sjøen??? bygger du i haugesund?? Hadde lyst å komme innom å se på prosjektet ditt Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 (redigert) Til alle som har innteresse av å komme å se , dere er hjertelig velkommen...... (ta gjerne med kjeledress og skrujern ) Jeg har kaffi og en kjøleboks på akterdekk med nåke kald attått..... Adressen er kvalsvikveien 22c. inn med gardsenteret og forbi haraldstøtten og ca 300 m til.Vanskelig å se huset fra veien så her er nr 91 80 90 17 Håper på sjøsetting midten av juli. Jan h: jeg er ikke SÅ nevedyktig at jeg kanskje burde gjort dette men jeg har så stor glede av slike ting samt lærer utrolig mye å derfor regner jeg med det skal gå fint..... Har skaffet meg hjelp til en del elektro, pluss litt annet monteringsarbeid. De regner mellom 800-1000timer på en helt uferdig Laguna men min blir levert med alle vinduer montert egentlig alt utv montert eks vindskjerm og targabøyle på taket grunnet transport , maskin innsatt, aksling montert, ferdig finsparklet innvendig, alle skroggjennomføringer over vannlinjen montert, hydraulisk styring ferdig montert og luftet både oppe og nede. Vet ikke hvor mange timer jeg kan regne av på dette de har utført men detmå jo bli en del, kanskje 100? Når den sjøsettes er den så ferdig som den må være for å kunne bruke den å ha god komfort ombord. Regner med det er 100-200timer igjen når jeg sjøsetter. Det vil si at i beste fall gjennstår det ca 600t delt på fem mnd, det blir da 4t hver dag...... I verste fall gjennstår det ca 800t delt på fem mnd som blir ca 5,3 t hver dag....... Mye arbeid men overkommelig. Redigert 1.Februar.2008 av Frikar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Pauc og Laguna: Hvor mange timer brukte dere på byggingen? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Spm; er det finerplater jeg ser på bildene ? Jeg forstår ikke helt hva som er hensikten med disse ? De brukes bare til forskaling eller avgrensing; for det finnes vel ingen båtprodusenter som støper inn treverk lengre ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Blue_Dragon Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Flotte bilder fra byggeprossen. Jeg må si jeg er glad jeg ikke driver med støping av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Suzuki Jo det er finer som de behandler med epoxy. Dette er skillevegger sikkert med en bærende/ avstivende funksjon også. Husk at dette er ikke windy men laguna. Ingenting stygt om laguna men på windy har de helt sikkert mer avanserte måter å gjøre ting på..... Men så koster nok en 39 foter fra windy 2 mill MER enn en også... Sitér dette innlegget Link to post
Laguna Svart 1.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2008 Pauc og Laguna: Hvor mange timer brukte dere på byggingen? Espen Jeg fikk båten hjem i hagen 31/3 og sjøsatte båten 7/8. som skulle bli ca. 130 dager. Jeg jobber offshore 2/4 ok kunne jobbe 12 -14 timers dager i båten, tilsammen brukte jeg ca 1100 timer. Da gjenstod mye finish arbeid med listing/ fuging/ lakking/ montering av extra utstyr som jeg jobbet med den påfølgende vinteren. Her har jeg ingen oversikt på hvor mange timer det ble, men grovt gjettet ca. 300-400t Jeg tror du fint greier å få båten "ferdig" til juli, ved god utnyttelse av tiden (planlegging) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.