Jump to content

Er det flere småbåtregistere?


Chivas01

Recommended Posts

Har kjøpt en 11 fot pioner (91mod) med en 9,9 hk . Prøvde å registrere båten i småbåtregistret(nyregistrering). Det var ikke lett,måtte ha faktura fra da båt/motor var nytt. Det er ikke lett å få tak i,da det har vært noen eiere på båten igjennom årene. Trodde det holdt med kjøpekontrakt ,båtens serienr og motornr for at dette skulle ordnes. Båt og motor er ikke meldt stjålet, derfor forstår jeg ikke problemet.

Link to post

Synes hele prinsippet med dette at det må dokumenteres fra det er helt nytt er helt idiotisk, har selv hatt problemer med dette, men det ordnet seg i mitt (ene) tilfelle, er ikke motor med det motornr meldt stjålet så burde det ikke være noe problem. Vurderte egentlig og bare avreg båten, men det kan være greit og ha den registrert med tanke på videresalg....

 

Securemark har jo forøvrig også eget register nå da, sjekk det ut, og se om de er litt greiere der ;)

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Hva da med bruktimporterte båter? Tviler på om jeg finner ut hvem som kjøpte båten ny i USA i 1991.

 

Da jeg bodde "over there" så hadde man vognkort for båten på samme måte som vi har vognkort på bilen i Norge. Hvis båten var belånt så var båtkortet deponert hos kreditor. Dette var/er(?) et system jeg skulle ønske vi også hadde hatt her! Ikke like attaktivt å stjele båter da og mindre problemer med omreg.!

 

De registrene vi nå har er bare helt på trynet og ganske verdiløse, etter min mening!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Dere kan prøve og dra til lensmannen og få de til og skrive at båt/motor er i deres eie altså ikke stjålet.

 

Slet med dette en periode, slet med å få forrige eier til å ordne opp med eier før der osv. Etter MANGE samtaler med redningsselskapet og tidligere eiere klarte jeg ikke ordne dette og ga rett og slett f....

 

Forsikringen krevde ikke noe, så da forstår jeg ikke helt vitsen, har nokk av andre kjennemerker

Link to post

Denne krav fra at det skal dokumenteres fra nytt stammer fra den tid da det var pålagt småbåtregisteret. Myndighetene ville da at båter som var importert uten betalt moms og hk avgift ikke skulle kunne registreres. Antagelig ha de også fått det med i avtale når redningselskapet overtok for å få minimere ureglementert import og momsundragelse.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

@csvirus: Enig med deg. Det er utrolig hvordan hvermannsen blir forulempet og behindret bare for å sikre statens inntekter. Men sånn er det hvis den enkelte skal være her for "felleskapet" (hva det nu er). Hadde ikke gjort noe å satse på litt mer frihet og individualisme.

 

Kjøpt meg ny båt for noen dager siden. Jeg tror jeg skal satse på Securmark sitt register. Bare for å støtte opp under flest mulig registre her i landet. Det beste hadde vært ingen register i det hele tatt. Det nestbeste så mange som mulig. :-)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Med det samme dere har kontakt med RS kunne dere kanskje også spørre hvorfor vi må få et glorete registrerings-RSreklame-klistremerke

For å få plass til både reg.nummeret og klistremerket fra kystpatruljen klipte jeg bort det som jeg anser som reklame. Ingen har protestert på det.

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Kan ikke forstå hvorfort ting må dokumenteres, jeg kjøpte denne båten for noen timer siden, røverkjøp.

 

Desverre så hadde selger glemt nøkkelen men den skulle han ettersende - enkelt og greit kjøp. Ringte han og vi møttes på kaien og jeg ga han pengene - så begynner man å mase om dokumentasjon!!! det er jo min jeg, det har jo jeg sagt til registeret!!

 

Røverkjøpet mitt

 

er det sånn vi vil ha det??

Link to post

Er den registrert i NOR står den i det eneste seriøse registeret og har ikke noe i andre register å gjøre :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Jøss. Den lignet veldig på min. Gratulerer :lol:

 

Men helt alvorlig; Jeg hadde kontrakt med forrige eier og underskrift fra der båten var kjøpt ny. Men siden dette ikke var orginal kvitering så ville de ikke registrere den. Men det ordnet seg :yesnod:

 

 

he, he

men du tok poenget, hvis det skal være noe vits i å sjekke eierskap mot et register så må man kunne stole på registeret.

- men alt med vet- som min mor sier

Link to post
Er den registrert i NOR står den i det eneste seriøse registeret og har ikke noe i andre register å gjøre :smash:

Kanskje et lite OT: Har inngått muntlig avtale om kjøp av båt som er reg. i NOR - hvordan går man frem for å sjekke ut om båten er pantsatt ? Hva skal evt. til for fortsatt å ha reg. båten i NOR og hva er fordelen/ulempen kontra reg. i NRSS ??:crazy:

BONITA I

Link to post

Kjetu, hvis du går til søkesiden hos Skipsregistrene kan du søke på den aktuelle båten og da vil du få opp eventuelle pant og hvem som er panthaver og størrelse. Men vær obs på at det kan gå noen tid fra pantet er journalført og til det er å finne på søkesiden. De sier selv:

 

Søketjenesten er kun for informasjon og gir ikke offisielle utskrifter. Innholdet i registerets søke-database er ikke det samme som innholdet i våre journaler. Det vil alltid være en tidsforskyving mellom offisielle journalføringer og søke-databasen.

 

Så det beste er å kontakte dem og be om utskrift for å være sikker.

 

Det er fler her som har registrert/omregistrert i NOR, så de kommer nok med råd og tips. Etter mitt syn er RSSR et lekeregister i forhold til NOR, i sistnevnte er det uomtvistelig hvem som eier båten, i tillegg kan båten belånes hvis den er i NOR.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Flott LA3939. Denne søkesiden du viser til sier det meste om båten vår. Jeg skal ikke si at denne siden er årsaken til at jeg har fjernet LK nummeret mitt her på BP, men jeg kan si at den har vært en medvirkende årsak. Med LK nummeret har man tilgang til mye personalia som kan søkes videre i offentlige registre. Nok om dette.

 

Har du kjennskap til hvor mange båter som har benyttet seg av å bli registrert i Skipsregisteret etter at minste lengde er vedtatt til å være 7 meter? Viser til informasjon fra direktoratet:

Frivillig registrering

norsk skip med største lengde under 15 m dersom skipets største lengde er minst 7 m

skip som er merkepliktig etter Lov om registrering og merking av fiskefartøyer (5. desember 1917 nr.1)

skip som utelukkende eller hovedsakelig skal brukes i næringsvirksomhet (uansett lengde)

flytekran, flytedokk, mudderapparat o.a. flytende innretninger samt luftputefartøy (sjølovens § 33)

faste innretninger for undersøkelse etter og utnytting av andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum (sjølovens § 39)

 

Min vurdering er at Skipsregisteret er det absolutt beste registeret vi har i Norge nå for tiden. Det gir oss en rekke fordeler i utlandet. Jeg har også registrert at det gir meg fordeler med påfylling av diesel i enkelte havner i Sverige. Men det er en annen historie som er egnet for IM.

Link to post

Hjertlig takk - og søketjenesten viste (selvsagt) at båten er pantsatt :nono: så det viser bare hvor viktig det er å sjekke ut alle opplysninger før man plutselig sitter med "sjegget i postkassen ! :headbang:

 

Håper også det er noen som kan gi meg veiledning for fortsatt å ha båten registrert i NOR. Antar at når båten allerede er registrert kanskje bare kreves en "eierskifteattest" / kjøpekontrakt eller lignende ??

 

Igjen takk for gode råd og opplysninger. :flag:

BONITA I

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...