Chivas01 Startet 30.Januar.2008 Del på Facebook Startet 30.Januar.2008 Har kjøpt en 11 fot pioner (91mod) med en 9,9 hk . Prøvde å registrere båten i småbåtregistret(nyregistrering). Det var ikke lett,måtte ha faktura fra da båt/motor var nytt. Det er ikke lett å få tak i,da det har vært noen eiere på båten igjennom årene. Trodde det holdt med kjøpekontrakt ,båtens serienr og motornr for at dette skulle ordnes. Båt og motor er ikke meldt stjålet, derfor forstår jeg ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 (redigert) Synes hele prinsippet med dette at det må dokumenteres fra det er helt nytt er helt idiotisk, har selv hatt problemer med dette, men det ordnet seg i mitt (ene) tilfelle, er ikke motor med det motornr meldt stjålet så burde det ikke være noe problem. Vurderte egentlig og bare avreg båten, men det kan være greit og ha den registrert med tanke på videresalg.... Securemark har jo forøvrig også eget register nå da, sjekk det ut, og se om de er litt greiere der ;) Redigert 30.Januar.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Ja det er helt idiotisk ,har sjekket båten og motoren ,ingen av dem er meldt stjålet. Skal prøve Securemark . Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hva da med bruktimporterte båter? Tviler på om jeg finner ut hvem som kjøpte båten ny i USA i 1991. Er det importørens papirer som gjelder da? Trenger vi dette registeret til noe som helst annet enn å ergre oss over? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hva da med bruktimporterte båter? Tviler på om jeg finner ut hvem som kjøpte båten ny i USA i 1991. Da jeg bodde "over there" så hadde man vognkort for båten på samme måte som vi har vognkort på bilen i Norge. Hvis båten var belånt så var båtkortet deponert hos kreditor. Dette var/er(?) et system jeg skulle ønske vi også hadde hatt her! Ikke like attaktivt å stjele båter da og mindre problemer med omreg.! De registrene vi nå har er bare helt på trynet og ganske verdiløse, etter min mening! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sonata 7 Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Dere kan prøve og dra til lensmannen og få de til og skrive at båt/motor er i deres eie altså ikke stjålet. Slet med dette en periode, slet med å få forrige eier til å ordne opp med eier før der osv. Etter MANGE samtaler med redningsselskapet og tidligere eiere klarte jeg ikke ordne dette og ga rett og slett f.... Forsikringen krevde ikke noe, så da forstår jeg ikke helt vitsen, har nokk av andre kjennemerker Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Den eneste lille grunnen til og registrere er at noen forsikringselskaper krever det, og pga. bruktverdi (letter og selge en båt med regnr enn en uten) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Hadde store problemer med dette når jeg skulle registerere en Dromedille jeg hadde. Etter mye stress og en ekstremt heftig telefonsamtale fikk jeg registrert den.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
NilsPils Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Med det samme dere har kontakt med RS kunne dere kanskje også spørre hvorfor vi må få et glorete registrerings-RSreklame-klistremerke Jeg registrerte båten KUN fordi marinaen vår krever det. Klistremerket kommer ikke på min båt! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seilaren Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Bruk saks og klipp vekk alt tullet. Eller lag dine egne merker... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Fanafjord Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Denne krav fra at det skal dokumenteres fra nytt stammer fra den tid da det var pålagt småbåtregisteret. Myndighetene ville da at båter som var importert uten betalt moms og hk avgift ikke skulle kunne registreres. Antagelig ha de også fått det med i avtale når redningselskapet overtok for å få minimere ureglementert import og momsundragelse. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
csvirus Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Og for og gjøre det vanskelig for hvermannsen og registrere båten eller bytte motor på båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 (redigert) @csvirus: Enig med deg. Det er utrolig hvordan hvermannsen blir forulempet og behindret bare for å sikre statens inntekter. Men sånn er det hvis den enkelte skal være her for "felleskapet" (hva det nu er). Hadde ikke gjort noe å satse på litt mer frihet og individualisme. Kjøpt meg ny båt for noen dager siden. Jeg tror jeg skal satse på Securmark sitt register. Bare for å støtte opp under flest mulig registre her i landet. Det beste hadde vært ingen register i det hele tatt. Det nestbeste så mange som mulig. :-) Redigert 31.Januar.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
jandrea Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Med det samme dere har kontakt med RS kunne dere kanskje også spørre hvorfor vi må få et glorete registrerings-RSreklame-klistremerke For å få plass til både reg.nummeret og klistremerket fra kystpatruljen klipte jeg bort det som jeg anser som reklame. Ingen har protestert på det. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
SRA Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Kan ikke forstå hvorfort ting må dokumenteres, jeg kjøpte denne båten for noen timer siden, røverkjøp. Desverre så hadde selger glemt nøkkelen men den skulle han ettersende - enkelt og greit kjøp. Ringte han og vi møttes på kaien og jeg ga han pengene - så begynner man å mase om dokumentasjon!!! det er jo min jeg, det har jo jeg sagt til registeret!! Røverkjøpet mitt er det sånn vi vil ha det?? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 For å komme med et litt mer "seriøst" innlegg: Dersom en fabrikkny båt er registrert i NOR, skal den/er det noe poeng i å registrere denne i småbåtregistere eller andre registre? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Jøss. Den lignet veldig på min. Gratulerer Men helt alvorlig; Jeg hadde kontrakt med forrige eier og underskrift fra der båten var kjøpt ny. Men siden dette ikke var orginal kvitering så ville de ikke registrere den. Men det ordnet seg Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
SveinHa Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Er den registrert i NOR står den i det eneste seriøse registeret og har ikke noe i andre register å gjøre Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SRA Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 For å komme med et litt mer "seriøst" innlegg:Dersom en fabrikkny båt er registrert i NOR, skal den/er det noe poeng i å registrere denne i småbåtregistere eller andre registre? nei da er det ikke noe poeng å registrere den andre plasser Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Jøss. Den lignet veldig på min. Gratulerer Men helt alvorlig; Jeg hadde kontrakt med forrige eier og underskrift fra der båten var kjøpt ny. Men siden dette ikke var orginal kvitering så ville de ikke registrere den. Men det ordnet seg he, he men du tok poenget, hvis det skal være noe vits i å sjekke eierskap mot et register så må man kunne stole på registeret. - men alt med vet- som min mor sier Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 he, hemen du tok poenget, Ja, tok poenget. God illustrasjon sånn sett Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bonita I Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Er den registrert i NOR står den i det eneste seriøse registeret og har ikke noe i andre register å gjøre Kanskje et lite OT: Har inngått muntlig avtale om kjøp av båt som er reg. i NOR - hvordan går man frem for å sjekke ut om båten er pantsatt ? Hva skal evt. til for fortsatt å ha reg. båten i NOR og hva er fordelen/ulempen kontra reg. i NRSS ?? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Kjell E Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 (redigert) Kjetu, hvis du går til søkesiden hos Skipsregistrene kan du søke på den aktuelle båten og da vil du få opp eventuelle pant og hvem som er panthaver og størrelse. Men vær obs på at det kan gå noen tid fra pantet er journalført og til det er å finne på søkesiden. De sier selv: Søketjenesten er kun for informasjon og gir ikke offisielle utskrifter. Innholdet i registerets søke-database er ikke det samme som innholdet i våre journaler. Det vil alltid være en tidsforskyving mellom offisielle journalføringer og søke-databasen. Så det beste er å kontakte dem og be om utskrift for å være sikker. Det er fler her som har registrert/omregistrert i NOR, så de kommer nok med råd og tips. Etter mitt syn er RSSR et lekeregister i forhold til NOR, i sistnevnte er det uomtvistelig hvem som eier båten, i tillegg kan båten belånes hvis den er i NOR. Mvh, Kjell Redigert 31.Januar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Flott LA3939. Denne søkesiden du viser til sier det meste om båten vår. Jeg skal ikke si at denne siden er årsaken til at jeg har fjernet LK nummeret mitt her på BP, men jeg kan si at den har vært en medvirkende årsak. Med LK nummeret har man tilgang til mye personalia som kan søkes videre i offentlige registre. Nok om dette. Har du kjennskap til hvor mange båter som har benyttet seg av å bli registrert i Skipsregisteret etter at minste lengde er vedtatt til å være 7 meter? Viser til informasjon fra direktoratet: Frivillig registrering norsk skip med største lengde under 15 m dersom skipets største lengde er minst 7 m skip som er merkepliktig etter Lov om registrering og merking av fiskefartøyer (5. desember 1917 nr.1) skip som utelukkende eller hovedsakelig skal brukes i næringsvirksomhet (uansett lengde) flytekran, flytedokk, mudderapparat o.a. flytende innretninger samt luftputefartøy (sjølovens § 33) faste innretninger for undersøkelse etter og utnytting av andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum (sjølovens § 39) Min vurdering er at Skipsregisteret er det absolutt beste registeret vi har i Norge nå for tiden. Det gir oss en rekke fordeler i utlandet. Jeg har også registrert at det gir meg fordeler med påfylling av diesel i enkelte havner i Sverige. Men det er en annen historie som er egnet for IM. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 Hjertlig takk - og søketjenesten viste (selvsagt) at båten er pantsatt :nono: så det viser bare hvor viktig det er å sjekke ut alle opplysninger før man plutselig sitter med "sjegget i postkassen ! Håper også det er noen som kan gi meg veiledning for fortsatt å ha båten registrert i NOR. Antar at når båten allerede er registrert kanskje bare kreves en "eierskifteattest" / kjøpekontrakt eller lignende ?? Igjen takk for gode råd og opplysninger. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.