Jump to content

Trebåten, klør etter å komme igang.

28'platgatter

Recommended Posts

Klør etter å komme igang med vår pussen på båten.

Båten er en 28 fot platgatter/krysser bygget hos Hanzen og Arntzen i brevik i 78. Furu skrog og mahogney overbygg.

Sitter en volvo penta disel motor på ca60hk. Veldig god stødig tur båt :) Noen som kjenner til typen båt?

Funderer på hva om skal være hovedprosjektet iår og trenger litt synspunkter, Vurderer å gå på følgende:

Bytte Tverplata bak:

Er litt råteskade i hekken på båten, i toppen på "tverrplata". Er ikke noe under vannlinja.

Hadde badeplattform på men demonterte denne da den ble en for stor belastning på plata, den dro plata ut i toppen pga det dårlige feste/råte.

Ser ut som at denne skaden kan komme av at vann har trukket inn på innsiden av plata. dolbordet er ikke lavest på ytterkant men samler seg vann oppå og trekker ned på innsiden. Bør denne være av heltre Mahognry, X-Fin Mahogney eller limfog mahogney?

Bytte Dolbord:

Dolbordet har det samme problemet flere plasser, virker som det blir stående litt vann oppå.

Skulle fått laget mere helling på dette over alt. blir vell en stor jobb isåfall. vis en bygger opp litt på innsiden må en bygge opp dekket også osv...

kan muligens senke fender lista og øverste bordgang og skrå dolbordet litt.

Nytt elektrisk:

Alt bør byttes, kort sagt. mye lappverk, lite med sikringer osv. Ksn gjøre i sommer muligens.

Også den vanlige vår sjauen da.

Har noen noen synspunkter, erfaringer og tips å komme med?

"Klør etter å komme igang med vår pussen på båten."

Bra forutsetning for en god vårpuss!

Jeg ville prioritert det som har med treverket å gjøre: Bakplate og dollbord.

Sundt treverk er en viktig foutsetning for at alt annet du gjør skal ha verdi.

Og bildene??

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Enig med NilsPils her...ta for deg treverket. Om økonomi spiller inn så kan du kanskje lime inn nye stykker der råten er? Skråskjære og legg inn et nytt stykke med eks. epoxy.

Lykke til og kom med bilder fra før, under og etter...dette er morro!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Spørs om jeg må det da. Bytte plata bak og dolbord bak. så får jeg ta framover vis jeg rekker.

Skal få tatt litt bilder å legge ut snart. har muligens noen ifra pusinga ifjor. tok skroget utv da.

Hva vil folk anbefale, x-fin mahogney, heltre plate eller laminert heltreplate?

På hekkplaten og dollbord er det bare heltre i samme treverk som resten av skroget som gjelder. :yesnod:

Alt annet blir lappverk og godt synlig sådant... Vil jo fungere med annet også, men hvorfor ikke gjøre det ordentlig med en gang. :)

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Regner med at akterspeilet er laget av bord som enten er satt sammen med not og fjær eller muligens limt med epoxy hvis det er av nyere dato. I så fall er det bare å skifte ut det som er dårlig. jeg ville ikke ha skiftet ut hele speilet, det er ikke lett å få dette like bra som det var. Skift heller ut den øverste delen med en tilsvarende bit nytt treverk av samme sort, og lim det med epoxy. Forsterk gjerne på innsiden hvis nødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bytta ut et hjørne på hytta og litt av dollbordet.

Bleika de svarte flekkene med ferro-bet, utrolig efektivt, men for en pusse jobb for å få vekk merkene etter ferro-bet'en.

også X antall spann med og strøk med owatrol 1 og 2.

Om det er skaden oppe i styrbord hjørne på hekkplaten du nevner tidligere, så er det mulig at dette bare er lakkskade (kommet fukt under lakken). Ta bort lakken og tørk treverket godt før du pusser, så kanskje vil det bli bra med det?

Flott båt forøvrig!! :flag:

Edited by vikers (see edit history)

På hekkplaten og dollbord er det bare heltre i samme treverk som resten av skroget som gjelder. :yesnod:

Alt annet blir lappverk og godt synlig sådant... Vil jo fungere med annet også, men hvorfor ikke gjøre det ordentlig med en gang. :)

Tja du kan jo bygge ny i X-finer og så legge på fake bord på samme måten som man legger teak dekk etter West metoden.

PÅ min båt er hekken skiftet samt at det er kappet 10cm av lengden for å fjærne råte i bordgangene akter. Det nye speilet er bygd opp av 2 lag med 20mm euke bord som er limt og skrudd sammen. I tilegg er det forsterket med 1m2 15mm X-finer der drevet er montert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Om det er skaden oppe i styrbord hjørne på hekkplaten du nevner tidligere, så er det mulig at dette bare er lakkskade (kommet fukt under lakken). Ta bort lakken og tørk treverket godt før du pusser, så kanskje vil det bli bra med det?

Flott båt forøvrig!! :flag:

Er nok desverre mere enn lakkskade, kan trykke inn med handen slik at plata gir seg. Spant å slikt på insiden ser bra ut.