Jump to content

VP AD31P havarert, hva gjør jeg?

tri

Recommended Posts

Hei!

Nå trenger jeg noen god råd og tips.

Etter en noe trøblete sommer (både pga. av motor, men også den totale mangel på sol) besluttet vi at tiden var moden for en overhaling av motoren. Vi fikk et kostnadsestimat på det som var dyrt nok. Etter at motoren er tatt ut og åpnet får jeg en tilbakemelding om at her har det vært noen vannlekkasjer, tidligere bruk av uoriginale (hjemmelagde deler) osv. og med en klar anbefaling om IKKE å gjennomføre overhalingen, da ingen vet hva det til slutt vil koste.

Bør vel legge til at jeg stoler på reparatøren og denne tilbakemeldingen da det alltid har stemt tidligere. Men nå er spørsmålet hva gjør jeg nå! En båt uten motor er ikke mye gøy. Skal jeg kjøpe tilsvarende motor og da brukt eller ny? Eller skal jeg kjøpe noe annet. Kostnadene er selvfølgelig avgjørende her!

Denne båten er opprinnelig levert med bensinmotor, tror jeg. En tidligere eier har byttet til diesel og dagen motor er litt høyere enn den opprinelige. Det har ført til en ombygning av motorrommet som i noe grad ødelegger for solsengen akterut.

Båten er en IBIZA 25 Spesial edition fra tidlig 90 tallet og motoren en Volvo Penta AD31 P med DP E 290 drev.

Gode råd mottas med takk, kanskje jeg slipper å være på land hele sommeren!

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Så gikk motoren til helvete!.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Så ergelig!!

Lider med deg....

Jeg tok et kjapt søk på www.finn.no og der ligger det ihvertfall 2 slike du har for salg.....

Fordelen er å få noe som passer rett på og ikke må bygges om.....blir alltid noe uforutsett som dukker opp og da fyker høvdingene kjapt, belive me.....

Hei Tri.

Kjenner følelsen, min motor totalhavarerte i fjor sommer. Deler av blokk og innmat kunne plukkes ut i småbiter, så for meg var heller ikke overhaling et alternativ.

Jeg vurderte en stund ny dieselmotor, men slo det etterhvert fra meg da det båten er for gammel og ikke verdt så mye. Jeg endte opp med å kjøpe en motor av samme sorten, og har nå plukket den ned for overhaling.

Jeg syns denne løsningen har flere fordeler. Først og fremst prisen, men også at jeg slipper å bygge om noe i båten. I tillegg sitter jeg med en haug av gode reservedeler fra den havarerte motoren, noe som sikkert kommer godt med på lang sikt. Alltid noe som ryker på gamle maskiner....

Mitt forslag er, i likhet med Gudrun, at du kjøper en motor som er lik den du har i dag (dersom du syns den er stor nok, vel og merke).

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Etter at motoren er tatt ut og åpnet får jeg en tilbakemelding om at her har det vært noen vannlekkasjer, tidligere bruk av uoriginale (hjemmelagde deler) osv. og med en klar anbefaling om IKKE å gjennomføre overhalingen, da ingen vet hva det til slutt vil koste.

Ganske overraskende at reparatøren ikke kan angi kostnadene for en reparasjon/overhaling. Jeg har selv vært mekaniker i mange år og synes denne tilbakemeldingen er veldig merkelig.

Kan du gi en mer eksakt beskrivelse på hvilke skader disse vannlekkasjene har forårsaket, og hvor på motoren det er brukt hjemmelagde deler og hva dette har ført til?

Ganske overraskende at reparatøren ikke kan angi kostnadene for en reparasjon/overhaling. Jeg har selv vært mekaniker i mange år og synes denne tilbakemeldingen er veldig merkelig.

Utifra begrepet "Du får ikke en jomfru av ei gammal hore.." ??

Gamle teknsike innretninger har en tendens til å medføre merkostnader hvis man ikke skrur sjøl :-)

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.