Jump to content

Nå kommer uoriginale VP DP propeller

Stevens

Recommended Posts

Har sett at det nå finnes minst en alternativ produsent av Volvo Duoprop propeller. Lages av www.ptprop.com . Skal visstnok distribueres i Europa av www.proprevs.com og i Norge av www.motormarine.no .

Men, ser at prisingen på hjemmesiden til Powertech foreløbig er altfor høy ($699) mens vanlig butikkpris i USA er ca. $550-590 for originale Volvo A- og B-serie propeller. Man bør vel forvente at kopien er billigere enn originalen, og at også originalen detter i pris nå som de får konkurranse??

Edited by Stevens (see edit history)

Vil dette si at VP har hatt patent på sine propeller, og at det utløper nå ? Har igrunn ikke tenkt noe videre over dette, men har jo ikke akkurat sett uoriginale VP proppeller heller da. Jeg har C5 og de koste ca. 15 lapper tror jeg. Fint om disse kommer ned i pris, selv om jeg ikke har hatt behov for å bytte enda. But You never know...

Svein H

Kan se slik ut.

Fra denne siden link:

"Patent Duration

Utility patents expire 20 years from the date of filing with the U. S. Patent & Trademark Office, if maintenance fees are paid. Plant and design patents do not require maintenance fees. Design patents expire 14 years from grant. A patent cannot be renewed. After a patent expires, anyone may use the invention without the inventor's permission. "

Og her står det litt mer om hvilke Duoprop-patenter Volvo har forsvart: link

Edit: Og her er patentteksten: link. Den ble innvilget i juli, 1992, så gikk den vel kanskje ut i juli 2006?

... mens vanlig butikkpris i USA er ca. $550-590 for originale Volvo A- og B-serie propeller.

I hvilke butikker får jeg kjøpt Duoprop til $550? har du web.-adressen, og har du prøvd disse?

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Hei igjen,

mange eBay-butikker selger disse for ca. $550-590, men utvalget og prisene varierer endel. Ligger også noen private listinger der, som gjerne går for $2-300. Eksempelvis dette B4-settet akkurat nå: eBay B4

Av ordinære butikker er de billigste jeg har funnet disse:

Volvo B4 eller B5 sett fra www.marinepartsexpress.com: $590

PowerTech B4 eller B5 sett fra www.dansdiscountprops.com: $489

Tror nok jeg ville spandert de ekstra kr. 500 for å få originalpropellen her - prisforskjellen bør vel bli større enn dette for at kopien skal lykkes i markedet?

Har ikke selv handlet hos disse to noen gang, men begge virker for meg som seriøse og tillitvekkende.