Jump to content

Sjøfolk med fiktive kontrakter


bliss X

Recommended Posts

Noen som så nyhetene på NRK?

 

Der hadde de en reportasje om en båt som lå i Glomma med et østeuropeisk mannskap som nektet å forlate båten før de hadde fått betalt. Rederen hevdet på sin side at de hadde fått det de hadde krav på, og at kontraktene de hadde om betaling ikke var gyldige. De var fiktive. Må si jeg hadde problemer med å forstå dette. Hvordan kan en kontrakt være fiktiv?

 

I min verden er en kontrakt en kontrakt.

Link to post
Share on other sites

God morgen Lasse,

 

Ja tenk om det bare hadde vært så enkelt.....

 

Det forholdet det siktes til er at man i noen tilfeller opererer med to sett kontrakter. Ett sett som er de reelle og som ligger til grunn for den virkelige (luse)hyren. I tillegg har man et ekstra sett kontrakter som ser betraktelig mer "normale" ut. Det er den fiktive kontrakten, og den trekkes bare frem hvis man får inspeksjon fra "Union"  -  for å gi et "fiktivt" inntrykk av at folkene får de minstehyrene de har krav på og ellers betingelser som stemmer overens med det som er internasjonalt avtalt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Mener det var slik at denne rederen opererte med to sett av kontrakter, der den med en"anstendig" lønn var ment som alibi overfor norske myndigheter, og at sjøfolka hadde fått utbetalt etter den andre kontrakten med "luselønn". Han nevnte vel også at det var bortimot 20 andre selskaper som drev med det samme på norskekysten. Her må sjømannsforbundet ha en skikkelig jobb foran seg. Og han rederen må da henge dårlig til som bretter ut dette på TV?  Men at det går an!

med rystet hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

I din verden men ikke i sjøfolks verden.Latterlig enkelt å gjøre det.Det opereres med en signert kontrakt med avtalt lønn som er under ITF standard.Og en kontrakt iht ITF standard.

Og selvfølgelig 2 regnskap i skuffen.Da er det bare å dra opp ITF regnskapet ved inspeksjon.Veldig sjelden at noe tør å si noenting om dette.Og blir det avslørt at det er dobbel bokføring eller lønn ikke iht Blue Card(godkjent av ITF eller annen myndighet) så

blir det utbetalt penger under oppsyn.De pengene blir selvfølgelig tilbakebetalt når skuta

er i sjøen igjen.

Nå vil kanskje noen si at sjøfolk blir utnyttet.Noen blir nok det men de fleste er fornøyd med

sin lønn selv om det ikke er iht ITF.Antagelig er det et større problem at det kan gå år å få

lønna si.

Link to post
Share on other sites

God morgen Lasse,

 

Ja tenk om det bare hadde vært så enkelt.....

 

Det forholdet det siktes til er at man i noen tilfeller opererer med to sett kontrakter. Ett sett som er de reelle og som ligger til grunn for den virkelige (luse)hyren. I tillegg har man et ekstra sett kontrakter som ser betraktelig mer "normale" ut. Det er den fiktive kontrakten, og den trekkes bare frem hvis man får inspeksjon fra "Union"  -  for å gi et "fiktivt" inntrykk av at folkene får de minstehyrene de har krav på og ellers betingelser som stemmer overens med det som er internasjonalt avtalt.

 

mvh

Poseidon

Hei

 

Ja, jeg er klar over det med to sett kontrakter osv. Det kom jo klart fram under reportasjen, men jeg kan ikke forstå at noe slikt kan holde juridisk. Det var det jeg mente med i min verden osv ...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lasse,

 

beklager at svaret mitt ble preget av "God dag mann, økseskaft", men siden jeg ikke hadde sett den aktuelle reportasjen svarte jeg bare på et helt generelt grunnlag. Thor har forøvrig gitt en enda bedre beskrivelse av forholdet....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Da reportasjen ble sendt var jeg nemlig opptatt med brannkurs for Fritidsbåtskipperkurset mitt, med ekte brann i gass og diesel   -   slik at ingen av deltagerne skal bli beskyldt for å ha ervervet seg et "Røkkesertifikat".....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En gang da jeg var ung og pen,nå er jeg bare pen,ble vi arrestert i Australia pga dette.ITF sørget for masse dollar til mannskapet.Untatt var de fra Europa.Jeg spurte om hvorfor de ikke gjorde noe for oss 3.Da fikk jeg det briljante svaret at hvis jeg var så dum å jobbe for den lønna jeg hadde så kunne jeg ha det så godt.... :yesnod:

Det faktum at mannskapet nesten tjente en årslønn i måneden sammenlignet med lønnsnivået i hjemlandet  var ikke av betydning:rolleyes:Siste rest av sympati for ITF forsvant

den dagen.Samtidig ser jeg et klart behov for noen som holder rederene i øret.Det merkelige er at det virker som om  ikke en reder har tjent penger siden Bounty ble senket.

Link to post
Share on other sites

Endelig kom sannheten frem på TV!!:wink:  Myndighetene har visst dette lenge (ellers har de sovet godt!!)  :yesnod:

Og dette skjer sikkert verden over! Er det DA noe rart at antallet NORSKE sjøfolk går nedover?

Det som kanskje OGSÅ er bekymringsfullt er at dette er i ferd med å smitte over på landjorda også! Billig arbeidskraft fra U-land (ikke noe stygt om dem!) kommer til å ta / tar arbeidsplasser fra fastboende normenn i stor stil. (Mens arbeidsledigheten stiger OG "Himmellosen" ønsker større arbeidsinnvandring!)

Snakket med en fagforeningsmann innen elektro i forrige uke; Han fortalte om noen nye større bygg(!!) ved en stor bedrift i midtnorge som skulle installeres. Utenlandsk entreprenør fikk jobben, fordi han lå LANGT under i pris; Kunststykket de gjorde, var å endre betegnelsen til maskin!! Altså: Byggene ble omdefinert til maskiner! Fordi det var enkeltstående enheter med strøm og automatikk osv. Ergo monterte de byggene i henhold til MASKINDIREKTIVET!! Og DER stilles det ikke samme krav til kabelføringer osv.!! (Hurra for EU-direktivene) Bråket startet da det hele var ferdig og el-verket skulle koble til hovedfordelingen.... :discuss

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke lyst ut på arbeidsmarkedet fremover :yesnod:  Jeg er arbeidsledig :wink:

Problemet i Norge er  høye lønninger, skatter osv. Vi priser oss ut av markedet! Lurer på når glupingene på tinget skjønner det.

Hurra for LO som graver sin grav for seg og sine medlemmer.

Jeg har aldri vært organisert og skal heller aldri bli det. Kan noen fortelle meg hva som er fordelene?

 

Litt OT dette da men det går vel bra.

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke lyst ut på arbeidsmarkedet fremover :nonod:  Jeg er arbeidsledig :sad:

Problemet i Norge er  høye lønninger, skatter osv. Vi priser oss ut av markedet! Lurer på når glupingene på tinget skjønner det.

Hurra for LO som graver sin grav for seg og sine medlemmer.

Jeg har aldri vært organisert og skal heller aldri bli det. Kan noen fortelle meg hva som er fordelene?

 

Litt OT dette da men det går vel bra.

Litt mere OT i samme slengen: Ble utsatt for outsourching (=oppsagt :wink:) som 50-åring, men ble så forbanna :yesnod: da jeg opplevde AETAT og "amøbekurs", at jeg startet "egen kolonial". Etter 2 års intens jobbing (ca. 80 timers uke) fikk jeg endelig "sjappa" til å gå :wink: Men det krevde MYE!

Ellers er jeg litt enig i dine betraktninger om organisasjon og lønnskrav. Etter min mening tapte verdien av slikt medlemskap sin betydning i begynnelsen av -90-tallet.

Mistet forresten noen båtsessonger p.g.a. opparbeidelse av "eget bruk"! Men DENNE sommeren SKAL jeg ta LAAANG båtferie!!! :wink:  (Hvis ikke oppdragsmengden topper seg i juli...) :nono:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Mener det var slik at denne rederen opererte med to sett av kontrakter, der den med en"anstendig" lønn var ment som alibi overfor norske myndigheter, og at sjøfolka hadde fått utbetalt etter den andre kontrakten med "luselønn". Han nevnte vel også at det var bortimot 20 andre selskaper som drev med det samme på norskekysten. Her må sjømannsforbundet ha en skikkelig jobb foran seg. Og han rederen må da henge dårlig til som bretter ut dette på TV?  Men at det går an!

med rystet hilsen

JanS

Rederen innrømmer ovenfor NRK Østfold og Fredrikstad Blad at han opererer med 2 sett kontrakter, men at han ikke har gjort noe galt! Makan! Dette blir nok mer av når de nye medlemslanda i EU kommer inn på arbeidsmarkedet. Er dette bevisst politikk for å få ned lønnsnivået i Norge? Blir interessant å følge denne saken videre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...