Jump to content

Skarpnes 25 Weekender, Erfaringer..?

Troll 20

Recommended Posts

Er i lurehjørnet for ein slik båt for tiden og lurer på om det er mulig å få litt meir utfyllende info om denne båttypen utover det Fredriksen, Orbit og Kenno har lagt inn i erfaringsdatabasen... Er det f.eks. noe eg bør være obs på ved besiktigelse av denne båttypen :confused: Båten later jo til å kunne være ein fin båt å fyke rundt i Ryfylkeskjærgården med, men finner forsvinnende lite info om den på nettet... Takknemmlig for svar :yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

båten var vel å betegne som en "ekslusiv" daycruiser å regne ved introduksjonen.

fikk vel heller ikke det helt store salget, noe som hadde å gjøre med en noe stiv pris

sammenlignet med tilsvarende båter. men bevarrs, en veldig solid og flott sak.

ble vel ofte levert med BMW-motorer, noe som muligens kan være ett drawback

nå i dag. det får du spørre bmw eiere om.

ellers så mangler den barskap. noe som ifølge produsenten var TOTALT UNØDVENDIG..

når jeg spurte etter dette ved spesenteringen på skjølystsenteret. :drink::drink:

Skroget lever i dag som den mer populære Skarpnes 9100.

25 weekender er en båt ikke så mange kjenner til, men den ble etter hva jeg har hørt produsert i Arendals området(først på Skarpnes og så senere på Krøgenes) Båten ble produsert fra 1982 til 1990 da Skarpnes gikk konkurs. Båten ble produsert side om side med den mer kjente Skarpnes 30 som er en god båt, så det tegner jo bra for 25 Weekender.

Jeg husker denne båten da den kom, dette var en nokså lekker og romslig 25 foter i sin tid. Båten var å få med mørkegrønn, vinrød, blå eller mørk brun stripe(sort) på skroget. På båtene med grønn, vinrød og blå stripe så var også førerposisjonen i samme farge som stripa på skroget. BMW motorer står i svært mange av båtene men Volvo Penta forekommer også.

Under her er et bilde av den mest populære fargekombinasjonen.

skarpnes253.jpg

Noen mener denne skrog fargen er sort, jeg mener den er mørkebrun. Det er øyet som ser :smiley:

Ingen fleire :wink:

Virker jo som ein ok båt etter det eg har funnet ut til no... Men kva med motorisering, noen meininger der..? Er vant med snekker så har liten erfaring med kva motorkraft som trengs på ein planende båt... Den eg har i kikkerten for øyeblikket har ein VP på 165hk i seg, formoder det er ein AQAD40..? Og det er vel ein kurant motor etter det eg har funnet ut, selv om det ikkje er ein Sabb 2G da. Selve godmotoren :yesnod: Men må vel ofre noe for å komme inn i den planende verden... Vil dette kunne være tilstrekkelig til å kunne holde oss på eit tilfredsstillende marsjfart med 2 voksne og 3 små barn ombord..? Eller blir da bare pes for motoren å holde båten i plan..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Ingen fleire :wink:

Fikk du svar på det du lurte på?

Jeg har nå hatt båten noen år, og er fortsatt fornøyd med den. Du undres på om motoren er kraftig nok. Vel, jeg vil tro at en AQAD40 er kraftig nok. Selv har jeg en AQAD41 på 200hk, og har ikke følt behov for noe kraftigere. Båten er bred og den har god bredde akter, noe som gjør at den er egnet for dieselmotorer (som er mye tyngre enn tilsvarende kraftige benisnmotorer). Derfor tror jeg ikke du skal være redd for noe problem med å holde båten i plan. Den har ikke noen kraftig markert planingsterskel, så jeg har egnetlig ikke tenkt mye på problemer med å holde båten i plan.

Båten har ikke skarp V-bunn akter, så den kan gi deg en overraskelse eller to når du bakker med kraftig sving, men det blir du vandt med.

Ellers så vil jeg anta at soveplassene kan være litt korte for store / lange personer. Vi som er under 180 cm har rimellig god plass. Dersom dere skal overnatte 5 stk, så vil jeg anta at det er bedre plass i ei snekke med mulighet for "køyer under taket" (Nidelv 24 o.l.) Forøvrig: Sommerminner fra overnatting ute under stjernehimmelen på solplassen i cocpit (med uttrekt midtbenk), de holder liv i en gjennom lange vintermåneder!

:-) steinar

Skarpnes 25 ble tegnet av Alf Jensen. Den har nøyaktig samme skroget som Joda 7900 men en fot kortere mener jeg. Alf tegnet på 80 tallet omtrent alt for Scand, Joda og Marex før han desverre gikk bort alt for tidlig.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Båten har ikke skarp V-bunn akter, så den kan gi deg en overraskelse eller to når du bakker med kraftig sving, men det blir du vandt med.

Kva du tenker på her..? Har null erfaring med planende båter og hekkaggregat, så det sier seg ikkje seg sølv for meg :wink:

Ellers så vil jeg anta at soveplassene kan være litt korte for store / lange personer. Vi som er under 180 cm har rimellig god plass. Dersom dere skal overnatte 5 stk, så vil jeg anta at det er bedre plass i ei snekke med mulighet for "køyer under taket" (Nidelv 24 o.l.)

Se det ja, særs nyttig info... Er sjølv 195 på sokkelesten, så dette kan vel potensielt by på ein utfordring... Men så er det heller ikkje primært for overnatting for heile familien vi har tenkt da kåno ikkje er overvettig begeistret enda, men det er da lov å håpe. Og Nidelv 24 har eg lang og tro tjeneste fra i oppveksten, men det blir for lite og baljete for oss. Beholder da heller Kommedalen som går Nidelven en høy rang kva gjelder egenskaper i litt sjø :yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

• 2 weeks later...

Jeg har 2 Båtkompiser som har Skarpnes 9100. Den ene med KAD 43 den andre med D4-260. Begge er svært fornøyd med båtene sine. Minst en gang i året krysser de skagerak.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers: