Jump to content

rpm måler til 2cyl. diesel motor


HulkHaugen

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD2B, og skal ta et lite prosjekt på den i vår. Da tenkte jeg bl.a. å anskaffe en turtallsmåler..

 

Har kikket litt rundt, men det som sår på disse målerene, er at de er beregnet for 4, 6 og 8 sylindere. Har det noe å si? Kanskje noe med antall rpm er høyere/lavere?

 

Eventuellt så er det jo en mulighet å koble seg på W på dynamoen. Vet ikke hva som er å anbefale. Er vel kanskje ett fett, men kan jo nevne at motoren er 32år gammel... Uansett, disse målerene er svinedyre. noen som kan anbefale et greit og rimelig alternativ? Kikket på en fra Faria til rundtom 1000-lappen, beregnet til å kobles til dynamo..

Mvh Børre

Link to post

Du må få deg en turteller til W-utgang på dynamo.

Turtellere som er angitt for 4,6 og 8 sylindre er for bensinmotorer. Disse teller bare pulser på coilen. En 4, 6 og 8 sylinder vil ha forskjellig antall pulser per omdreining og må derfor stilles inn mot rett type motor.

 

Husk at når du monterer en turteller mot W-utgang på dynamo så må den kalibreres etterpå.

Jeg brukte en enkel sykkel computer fra biltema som referanse. Limte en magnet på svinghjulet og monterte sensor slik at magneten passerte denne med liten klatring.

 

Denne til 79,90,- har turtallsfunksjon. http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te...l/27/27-556.pdf

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

sykkelcomputer? registrerer den at magneten passerer?

 

Trodde man kunne sette en slags start/stop funksjon på dynamoen, og bare rotere svinghjlet en runde manuellt..

 

Men den hørtes jo lur ut den macgyverløsningen din da, hehe. Men jeg har jo en foreldet skrøplig vdo-måler som ikke går på dynamoen, men med hjelp av to signalkabler som går ned på en måle enhet som er montert på en aksel, er vel forøvrig den akselen man også bruker til å sveive i gang motoren..

Mvh Børre

Link to post

Nå har ikke jeg bruk for turteller men lurer litt på dette med kalibrering.

 

Jeg antar at den må kalibreres ettersom reimhjulet på dynamoen ikke går like fort som svinghjulet?

 

Biltema har en turteller for dieselbiler med vekselstrømsdynamo. Men det står at de er for 4, 6 eller 8 sylindre.

 

Art nr : 32-180 Pris : 199,-

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Jeg antar at den må kalibreres ettersom reimhjulet på dynamoen ikke går like fort som svinghjulet?

Ja den må kalibreres da utveksling mellom veiv og dynamo varierer fra motor til motor.

 

Den turtelleren fra Biltema fungerer etter samme prinsipp som den fra Faria. Dette er også en dynamo for w-utgang som må kalibreres. Se her: http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te...l/32/32-180.pdf

 

Om denne fungere så er det er rimelig alternativ.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg monterte den til 199,- på Biltema på en 2 sylindret Sabb jeg hadde for noen år siden! Gikk glimrende det, så dette er en løsning jeg trygt kan anbefale. Skrudde opp dynamoen og lagde "W" uttak direkte fra diodebroen etter forklaring fra Ingars hjemmeside, felte inn turtelleren på egnet sted og koplet det hele sammen. Jeg hadde ikke noe å kalibrere turtelleren etter, så jeg stilte den inn etter oppgitt max turtall på motoren mens jeg gikk "full pinne" (dvs ca 6,5 knop). Det ble nok sikkert ikke helt nøyaktig, men en unøyaktighet på 4-5 % var ikke noe problem for meg. Det viktigste for meg var å kunne se forskjellen i turtall, etter to-tre timer med Sabben på max turtall har man gjerne ikke helt følelsen med hvor turtallet ligger når man slakker ned på farten :crazy::crazy: . Jeg syntes turtelleren var til stor hjelp det halve året jeg hadde båten etter at den ble montert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sabben min hadde 2150 rpm på max, mens turtelleren gikk til 4000. Ikke noe problem det, du klarer uansett å se endringer i turtallet ned til 100 rpm uten å anstrenge deg. Og det er mer enn nøyaktig nok til vanlig båtbruk! jeg syntes den var særlig nyttig når jeg skulle legge til på trange steder etter en tur. Med vridbar propell er det jo litt viktig å ha passe turtall med manøver, for å ha krefter nok til å bakke opp med. Den er jo ikke akkurat rask å regulere underveis... Ved 500 rpm hadde min litt lite krefter å bakke opp med, men når jeg la meg på 650-700 var båten mye lettere å håndtere. Dette er vankelig å anslå uten turteller i blant, men med turtelleren gikk det som en lek...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...