Jump to content

VHF fra usa ,kan den brukes i norge?


Steinarau

Recommended Posts

Hei

I utgangspunktet er svaret at disse ikke er godkjent for bruk i Norge. Dette skyldes i hovedsak at en har endel US-kanaler som ikke kan benyttes i Norge.

Uten å være 100%sikker kan det imidlertid være muligheter for at en godkjent radioforhandler kan fjerne disse og tilpasse apparatene for europeisk standard, dette forutsetter imidlertid at selve apparatet er av et merke som er godkjent av Post og teletilsynet. Har du typebetegnelsen på apparatene så kan jeg sjekke dette.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei Jo Erik

På VHF ene står disse data:

WEST MARINE  MODEL  AURORA  VHF MARINE TRANSCEIVER

VHF FM Marine radio FCC ID :AMWUT 868

CAN:513 822 190 LVC

seri no 96000076

 

 

STANDAR MODEL GX 1210 S(AA)

VHF FM  MARINE RADIO

FCC ID : APV9T20985

STANDAR

SERINR 640060886

MADE IN JAPAN

 

 

M

Link to post
Share on other sites

Hei

I utgangspunktet er svaret at disse ikke er godkjent for bruk i Norge. Dette skyldes i hovedsak at en har endel US-kanaler som ikke kan benyttes i Norge.

Uten å være 100%sikker kan det imidlertid være muligheter for at en godkjent radioforhandler kan fjerne disse og tilpasse apparatene for europeisk standard, dette forutsetter imidlertid at selve apparatet er av et merke som er godkjent av Post og teletilsynet. Har du typebetegnelsen på apparatene så kan jeg sjekke dette.

Mvh

Jo Eirik

Enig med Jo-Eirik.

Men en slik forhandler skal også ha noen kroner.... :yesnod:

 

Når utenlandske fartøy med VHF kommer til Norge, må de rette seg etter norske kanalbestemmelser. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

I utgangspunktet er svaret at disse ikke er godkjent for bruk i Norge. Dette skyldes i hovedsak at en har endel US-kanaler som ikke kan benyttes i Norge.

Uten å være 100%sikker kan det imidlertid være muligheter for at en godkjent radioforhandler kan fjerne disse og tilpasse apparatene for europeisk standard, dette forutsetter imidlertid at selve apparatet er av et merke som er godkjent av Post og teletilsynet. Har du typebetegnelsen på apparatene så kan jeg sjekke dette.

Mvh

Jo Eirik

Jeg har en helt ny GArmin 725e - bærbar VHF - og jeg mener at den er satt opp med både amerikanske/kanadiske kanaler og europeiske kanaler - og at det er en funkjson i apparatet der man bytter mellom disse. Jeg har kanalplan også med begge "typer" kanaler angitt - men den er hjemme  :yesnod:. Om der er av interesse kan jeg sjekke i kveld. Si i fra på IM om det er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Hei Jo Erik

På VHF ene står disse data:

WEST MARINE  MODEL  AURORA  VHF MARINE TRANSCEIVER

VHF FM Marine radio FCC ID :AMWUT 868

CAN:513 822 190 LVC

seri no 96000076

 

Hei.

 

Prøvde å få konsesjon på en west marine aurora. Hvit VHF med trippel lyttevakt. Hentet i USA

Telenor fant ikke betegnelsen i sine registre.

Skriv den som noe annet og håp på at ikke skipskontrollen kommer.  :nono:

 

 

STANDAR MODEL GX 1210 S(AA)

VHF FM  MARINE RADIO

FCC ID : APV9T20985

STANDAR

SERINR 640060886

MADE IN JAPAN

 

 

M

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...