Jump to content

Autopilot - hva er best?

Dreamer

Recommended Posts

Det finnes mange, det viktigeste er at den er adaptiv, altså at den tar med farten på båten i beregning av rorutslag. De fleste nye piloter gjør dette. Ellers er det som regel kompasset som avgjør hvor stabil kursen blir. På planende båter kommer en ikke unna rate sensorer i kompasset. Ellers er gjerne betjeningen ulik på de forskjellige modellene.

TR-1 Gladiator

with Shadow Drive™ er vist noe av det råeste du får. Det er garmin som har kjøpt opp disse nå og lanserer snart sin første pilot. TR- er enerådende og har patent på shadowdrive systemet som innebærer at man kan ta over roret når som helst uten og koble fra piloten. Når roret kommer i stabil stiling igjen så tar den automatisk over igjen.

NAUTAMATIC.COM

De har den hos WMJ selfølgelig.. men dyr. se link: wmjmarine nautamatic autopilot :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Garmin sin utgave av TR-1 er ikke tilgjemgelig før Q3, så den kommer nok ikke til Norge før i 2009. Dagens utgave har ikke display og fjernkontrollen ser ut som den kommer fra Lidl. Det vil ikke være mulig å utvide dagens utgave med Garmin kontrollpanel når det blir tilgjengelig.

Jeg vil anbefale Simrad AP-28. Dette er en oppgradering av fjorårets toppmodell AP-26. Forskjellen ligger hovedsaklig i nytt betjeningspanel samt at de nå har SimNet (NMEA 2000) kommunikasjon mellom alle deler av autopilotsystemet.

Den siste store autopilottesten jeg har hørt om er i fra Power Boat Reports i 2006. Der vant Nautamatic TR-1 marginalt over Simrad når det gjelder funksjonalitet, men konklusjonen var at TR-1 ikke forsvarer den høye prisen så Simraden kåres som vinner. Simrad er også mer utprøvd når det gjelder større båter. TR-1 sitt hovedmarked er amerikanske sportsfiskebåter, det er som regel båter rundt 30 fot med to store utenbordsmotorer.

Meningen er nok at Raymarine SPX serien skal erstatte S1-S2-S3G, og vil sannsynligvis prises i samme leia.

S2 går helt ut ser det ut for.

Det blir SPX-10 og SPX-30, og ingen mellomutgave tilsvarende S2.

http://www.belamarin.no/archive/maritim/Ra...ot_komputer.pdf

SPX5 serien er de nye Rorkult, Ratt og Sport Autopilotene.

http://www.belamarin.no/archive/maritim/Ra...px5_piloter.pdf

Defender f.eks forhåndsselger allerede SPX piloter for levering i april.

SPX-30 er priset 100$ over gamle S3G.

Nye ST70 panelet ser slik ut.

256755.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

Min lokale duppedittpusher (som primært betjener proffmarkedet) sa en gang at om jeg kjøpte noe annet enn Simrad/Robertsom autopilot var jeg en forbannet idiot..

Har hatt en Robertson pilot i en nokså ustabil båt (Viksund 31) og den gjorde jobben helt suverent. Dette er noen år siden så da var der nokså begrensede autokalibreringsmuligheter så der ble litt manuell knotting før det ble bra. I fjor kjøpte jeg meg en Raymarine ST6002+/S3G. Har kun kjørt autokalibrering og den er også helt glimrende men har likevel en langt letter jobb enn Robert.... Begge disse er på saktegående båter så det er jo ikke direkte overførbart til høyere hastighet men jeg mener det er lettere å styre i stor fart og dermed stiller mindre krav til piloten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
jeg mener det stiller større krav til autopilot ved større fart, fordi den må reagere forbannet raskt, derfor trengs også rate-gyro da også...
Jeg vet ikke dette med sikkerhet men egen erfaring tilsier at en planende båt går veldig stabilt og beint fram i forhold til en deplasementbåt/i deplasementfart. Har ikke erfaring fra autopilot i planende båt, kun manuell styring men det gir meg jo en personlig følelse av båtens styringsegenskaper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Som Obelix er inne på er inne på er det halt andre krav til piloter ved høy fart.

Robertson piloter som AP9 og 35 er beregnet på ventilstyring og passer best båter med kjøl og ror. Planer båten tror jeg piloten kan slite. Piloten bør kunne kjøre pumpen rolig, ikke bare av på kjøring. Pilotene går dessuten på 24V.

Men går en for 20 serien får du noe som virker, samt ratekompass.

Jeg ville også vurdert Furuno sine, synd det selges mindre av Furuno her til lands...

Jeg vet ikke dette med sikkerhet men egen erfaring tilsier at en planende båt går veldig stabilt og beint fram i forhold til en deplasementbåt/i deplasementfart.

Det er riktig det, men piloten må være istand til å gjøre små justeringer i forhold til båter i lavere fart, det er altså viktig at pumpen ikke bare går på 100%.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Norsk eller ikke norsk...

Jeg har haft to planende både med Ray 6002+

De har stort set fungeret upåklageligt og har ikke haft svært ved at holde båden på kursen - også under trolling. Der er heller ingen tvivl om at man ser flet Ray-enheder i både af denne type (eller JEG gør... :-) )

Men jeg har ikke erfaringer med andre mærker. Har Simrad som plotter - så jeg er ikke "hellig"..

Andy

Det er abbor ikke MajorAndy som har uttalt seg om produksjonsted for Simradpilotene.

Plottere og ekkolodd ble tidligere produsert i Støvring, den fabrikken er nå nedlagt. Autopilotene har vært og skal også i fortsettelssen produseres i Egersund. Unntaket er de gamle Navicopilotene som var laget i England, men også denne fabrikken er nedlagt så jeg antar de modellene som har overlevd kommer i fra Egersund nå. AP12/14R for wirestyring finnes fortsatt, tillerpilotene har skiftet navn til Eagle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...