Jump to content

Tæring på drev (volvo kad 44 med dpe drev)

Linn Christina

Recommended Posts

Har en volvo kad 44 med dpe drev som jeg har tæring på, alle zinker skifter jeg jevnlig 2 ganger i året.. Båten ligger ute hele året. Har jordet alle gjennomføringer til motor :nonod: Føler jeg må skifte drev snart, og ønsker svar pån feilen om dere vet kva som må sjekkes. Ønsker seriøse svar der jeg er litt fortvilet.. :sad:

Alle gjennomføringer jordet til motoren:

Det er forsøk på utjevningspotensialet som Ole Petter skriver om. Om du gjør det på denne måten, vil alle gjennomføringer trekke elektroner fra sinken på drevet. Når de er ferdig med sinken, forutsatt at de ikke blir fornyet, vil gjennomføringene begynne å spise drev.

På denne motoren mener jeg at det et en elektrisk korrosjonsbeskyttelse av drevet. Ta båten til et Volvo-verksted som kan noe og få dette systemet sjekket. Det er mulig at det er for aktivt. Jeg kjenner ikke til om det har justeringsmuligheter.

Sjekk om du har strøm på f.eks. kjøleskap etc. Hvis disse har en åpen krets til f.eks. gjennomføringene, så har du typisk et system som freser anoder. Dette har ikke noen med motoren og dennes kvalitet å gjøre.

Hulda har et tett anlegg. Jeg har i flere år ligget ved siden av en båt som til slutt holdt på å dette fra hverandre grunnet el.feil. Jeg ligger på en plass med Norges mest råtne landstrøm. Jeg har jernbåt, ingen rust, ingen øvrig korrosjon, ikke anodeforbruk. Jeg har et dønn tett elektrisk anlegg.

Hei!

Har hatt 2 båter med DP-E drev og har sett samme problemet. Lå ikke med landstrøm, var ikke strøm på brygga, og lang avstand til nærmeste brygge med strøm. Forstår at de nye drevene er jordet/isolert på en annen måte, men det er jo liten trøst. Min "løsning" var å være pinlig nøye med å vedlikeholde lakken på drevet, slik at aluminiumet i minst mulig grad var eksponert.