leifbo Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ser jo at Qmi reklamerer med "som våt is mot våt is" og viss en bruker Royale Purpel olje som skal ha meget god vedheft så skjønner jeg ikke helt hvordan polerte sylinder vegger kan oppstå? Hva skjer viss dette er brukt på en eldre motor som jeg har,Saab Iveco Aifo 8361 srm 10. 88 mod (vet jo ikke om det er brukt her) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Det kan være mange faktorer som har gjort dette. Nevner: Innsprøytning tidspunkt Dysenes tetthet og åpningtrykk Luftintakets plassering Normal slitasje Det sies ikke jo ikke hvordan denne motoren er kontrollert. men en bør jo måle sylinderslitasje, ovalitet og fjærgap for og finne ut nøyaktig hva som er galt. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Hvis det ikke er olje på sylinderveggen vil jo ringene komme i direkte kontakt med den. Noe jeg trodde ville føre til varmgang og havari? Polerte sylindervegger er som navnet sier, helt speilblanke. Det er ikke til å ta feil av. Motorene bruker olje, blir vanskelige å starte etc. Det har også forekommet revne sylindre, grunnet mangelfull smøring. En av de motorene jeg tenkte på under mitt tidligere innlegg, var til et nødstrømsaggeregat på et sykehus. Den var spesifisert med 15W- 40 (så vidt jeg husker). En som hadde service på motoren fylte på 5W- 40 (syntetisk). Det som er spesielt med aggeregatmotorer, er at de banker opp i arbeidsturtall ved oppstart. Og for å gjennta meg selv fra en annen tråd: Sarpsborg Motorverksted har en klausul i sin garanti der man fraskriver seg et hvert reklamasjonsansvar ved bruk av syntetisk olje på dieselmotorer. Så får den enkelte fylle på det den enkelte mener er best. Redigert 3.Februar.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ser jo at Qmi reklamerer med "som våt is mot våt is" og viss en bruker Royale Purpel olje som skal ha meget god vedheft så skjønner jeg ikke helt hvordan polerte sylinder vegger kan oppstå?Hva skjer viss dette er brukt på en eldre motor som jeg har,Saab Iveco Aifo 8361 srm 10. 88 mod (vet jo ikke om det er brukt her) Vel, nå kjører jeg med 15/40 Royal Puple og QMI på en motor som er eldre enn din. FordSabb 2728T 1987mod. Jeg har gjort en motorvask (innvendig) for å løsne eventuelt fastbrente stempelfjærer. Båten ligger på land nå og gikk 2 timer i høst med denne blandingen. Jeg fortsetter med dette til våren, så får vi se om dette bedrer blå-røyken min eller om jeg får havari med polerte sylindere. Selv så jeg en nedgang i motortempratur på de to timene i høst fra 88 til 82 grader ved marsfart, samt mindre blårøyk. Jeg har ikke hatt problemer med effekten, så er det sagt. Merker jeg noe urovekkende til våren skal jeg selvsagt bøye meg i støvet for Hulda/Sarpsborg Motorverksted og kaste på minneralsk olje, men jeg tror dette blir bra jeg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Merker jeg noe urovekkende til våren skal jeg selvsagt bøye meg i støvet for Hulda/Sarpsborg Motorverksted og kaste på minneralsk olje, men jeg tror dette blir bra jeg. Da er det i såfall for seint. Det er ikke sagt at alle motorer går på trynet. Bensinmotorer går bra, eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 (redigert) Bare en liten tankerekke. Moderne diesalmotorer med turbo og intercooler går med de aller beste oljekvaliteter. Dette fordi påkjenningene på motor er store og krever det. Eldre dieselmotorer med turbo og intercooler(les:min) skal ha dårligere kvalitet på oljen. Hva er forskjellen på motorene. Begge har stempler-stempelfjærer og sylinderforinger/sylindre. Begge mates under høyt trykk, min med forkammer, den nye uten forkammer, men med 2-trinns høytrykksdyse. Begge motorer jobber med 80-90 grader vanntemp og og omtrent 120 grader oljetemp. Begge motorer har oljen i bunnpanna med oljepumpesmøring(ikke plaskesmøring). Den eldre motoren har sannsynligvis større volum og noe lavere rpm. Er det noe her som tilsier at jeg skal benytte en olje med større fare for forkoksning og kortere levetid ? Jeg kverulerer ikke Hulda, jeg kan bare ikke forstå logikken i at jeg skal velge en lettere nedbrytbar oljekvalitet (mineralsk).... Jeg kan heller ikke forstå at en bedre oljekvalitet skal ta knekken på en eldre motor. Med mindre den er proppfull av gammel koks som den nye oljen løser opp da....(noe som kanskje er den store fellen her) Redigert 3.Februar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Polerte sylindervegger er som navnet sier, helt speilblanke. Det er ikke til å ta feil av. Ok, så det at honingen er slitt vekk er ikke ensbetydende med at sylinderen er polert? Hva med forkrommede sylindere? Men det brukes kanskje bare på 2-takt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Ok, så det at honingen er slitt vekk er ikke ensbetydende med at sylinderen er polert?Hva med forkrommede sylindere? Men det brukes kanskje bare på 2-takt? Ja, der et ikke spor å se av honingen i en polert sylinder. Forkrommede sylidere ligger utenfor mitt område, det gjelder for så vidt også to-takt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Jeg kan heller ikke forstå at en bedre oljekvalitet skal ta knekken på en eldre motor. Med mindre den er proppfull av gammel koks som den nye oljen løser opp da....(noe som kanskje er den store fellen her) Bedre og bedre - her snakker vi også om smøreevne i forhold i klimatiske forhold. Syntetiske oljer danner ut fra det jeg forstår en tynnere oljefilm som ikke egner seg like bra i eldre motorer. Mange har sikkert erfaring med at fyller en syntetisk olje på en gammel motor vil en merke det både på oljetrykk og utv. lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Nå følger jeg oljetemperaturen på motoren min, den har aldri vært over 100 grader. Kjølevannstemperaturen ligger på ca. 82 grader, der ligger den konstant uansett belastning. Smøreoljetemperaturen varierer noe, mellom 80- og 100 grader. Jeg vil anta at dette er normalt for de fleste 4-takt stempelmotorer. Kjører man til vanlig på 120 grader oljetemp., ligger man farlig nær oksidering av oljen, vil jeg tro. Gidder ikke å sjekke det, det gjelder uansett ikke meg. På min motor, foruten faren for polering av sylinderveggene, er det garantert at de hydrauliske ventilløfterene vil ta kvelden. Spørsmålet om hvilken olje man skal bruke, er ikke mye å kverulere om. Bruk den oljen som er spesifisert av motorfabrikanten. Dessuten er det sikkert en del å lese på hjemmesidene til f.eks. StatoilHydro, BP eller andre. Som en kompis av meg utrykte det: "Jeg ser ikke for meg at jeg skal påta meg noe garantiansvar. Derfor bruker jeg den oljen som er spesifisert av fabrikanten. Noen gear/drev går på automatolje, andre på EP, motorolje osv. De fleste diesler går på 15W- 40 andre på singlegrade, noen nye Volvo blir spesifisert med en type halvsyntetisk levert av Volvo. Om kunden vil ha noe annet så får kunden tømme det på selv. Jeg vil ikke ha noe med det å gjøre". Det er en meget sund instilling. Det er ikke bare tale om 'dårligere kvalitet'. Det er tale om forskjellige typer olje. Som om jeg skulle ta den siste oljen spesifisert til automaten på Chrysler automatgear og tømt på kassa fra Newage. Det ville ikke gått lenge. Eller en paralell da Roll Royce kjøpte automatkasser fra GM. De plukket opp ventilsentralene og servoene til GM og polerte speilblankt, for kun det beste var godt nok for RR. Kassene gikk på trynet. Beskjeden fra GM var etter sigende noe slikt som 'ikke kluss med toleransene våre, skyld dere selv for havariene'. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2008 Nå følger jeg oljetemperaturen på motoren min, den har aldri vært over 100 grader. Kjølevannstemperaturen ligger på ca. 82 grader, der ligger den konstant uansett belastning. Smøreoljetemperaturen varierer noe, mellom 80- og 100 grader. Jeg vil anta at dette er normalt for de fleste 4-takt stempelmotorer. Kjører man til vanlig på 120 grader oljetemp., ligger man farlig nær oksidering av oljen, vil jeg tro. Nå har jeg ikke noe oljetemperaturmeter på min motor, men den ligger nok som du sier på rundt 95 grader. Jeg var nok litt for kjapp på labben da jeg anga 120 gader, men jeg kan huske for en del år siden, jeg var fast med en som kjørte Rallycross National klasse. Der ble driftstemperaturen ca 120 grader påolja, men det var jo ikke normal bruk av en motor heller.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
AlfArie Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Mercruiser D 3.6L (D 219) og BMW D 636 oppgies i tekniske spesifikasjoner "oljetemp. 100 - 110 grader C". Dersom en har en slik motor og følger det som flere ganger er blitt hevdet, at oljetemp. skal ligge på 80 - 100 grader C, får en bare kjørt på litt over "halv fart" med disse motorene. Er en usikker på olje temp. e.l., ta en tlf til verksted/importør. Redigert 4.Februar.2008 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Det snakkes her om polerte sylindrer og glasserte, er ikke det to forskjellige ting?? Polerte sylinderforinger er utslitt sylinderforinger mens glasserte sylinder foringer kan du få etter få timers innkjøring. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Det snakkes her om polerte sylindrer og glasserte, er ikke det to forskjellige ting??Polerte sylinderforinger er utslitt sylinderforinger mens glasserte sylinder foringer kan du få etter få timers innkjøring. Her på forumet er det nok samme greia vi skriver om. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Mercruiser D 3.6L (D 219) og BMW D 636 oppgies i tekniske spesifikasjoner "oljetemp. 100 - 110 grader C". Dersom en har en slik motor og følger det som flere ganger er blitt hevdet, at oljetemp. skal ligge på 80 - 100 grader C, får en bare kjørt på litt over "halv fart" med disse motorene. Er en usikker på olje temp. e.l., ta en tlf til verksted/importør. Bare slik at ingen tolker meg feil, og som jeg har hevdet 100 ganger før: Les instruksjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Min forståelse var at glasserte sylindre var som ordet sier at sylindrene fikk at glass aktig belegg. Er det feil? Når en snakker om polerte sylindre så snakker enn vell om at hone merkene er slitt vekk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Et lite sidesprang men relevant nok likevel: En kompis kjørte Superkart for en del år siden. Rotax motor på 250 ccm og 90 hk. Han sendte alltid nye sylindre til et firma i England for å få de belagt med nikasil. Dette belegget er knallhardt men likevel ganske porøst. Knallhardt fordi hvis et stempel skulle skjære seg var det bare å slå det ut med rå makt, sylinderen var like fin etterpå evt. etter honing for å fjerne stempelrester. Porøst fordi da ville det holde godt på oljen. Har aldri hørt at dette blir gjort på dieselmotorer men det kunne jo være en tanke... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Chris284 Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Hei. Skal bare nevne litt om olje og diesel motorer. Bruk en god mineral olje som fabrikanten anbefaler. Eller Quaker State, Penzoil eller Valvoline fungerer bra på diesel motorer som har en høy belastning på lagerene i veiv og råder. Olje skift regelmssig er alfa og omega for en lang levetid på motorer. Vanlig vis etter ca 100 timer er anbefalt eller etter en sesongs bruk. Det ble tidligere nevnt olje og vann temperaturer på d219 motor, normalt her vil være ca 85 vann temp og 90 olje temp på nyere motorer. Har man ikke byttet olje på "noen år" er det kanskje på tide denne vinteren.. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hydrox Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Som Hulda har nevnt så er eneste botemiddel mot polerte sylindere honing. Glasserte sylindere er noe annet igjen, da er det avfalstoffer i fra olje og brennolje eller en av delene som har dannet et belegg på sylinderveggene. Etter min mening er honing veien å gå for å rette opp i begge tilfellene. Dette med å kjøre maskinen på fullt pådrag i flere timer vil bare påføre maskinen andre termiske belastninger som den ikke har godt av. Skal bare nevne litt om olje og diesel motorer. Bruk en god mineral olje som fabrikanten anbefaler. Eller Quaker State, Penzoil eller Valvoline fungerer bra på diesel motorer som har en høy belastning på lagerene i veiv og råder.Olje skift regelmssig er alfa og omega for en lang levetid på motorer. Vanlig vis etter ca 100 timer er anbefalt eller etter en sesongs bruk. Hvis fabrikanten foreskriver bruk av helsyntetisk så er det en grunn til det. Bruk av mineralske oljer vil da ikke være heldig og du fraskriver deg enhver rett på garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) Hm, en 5-40 olje har vesentlig bedre kaldegenskaper enn en 15-40 olje. Vil isåfall tro det var motsatt. Uansett skal det ikke ha noe å si om man bruker syntestisk eller en god mineralsk olje, en syntetisk olje er tross alt ikke annet enn mineralsk olje med noen få % hydrocracket mineralolje tilsatt. Tommelfingerregel er at man får det man betaler for, "syntetisk" kan være så mangt. Selv om motor er gammel og lagd for en lavere oljekvalitet enn det som lages av olje i dag trenger man ikke bruke en dårligere olje til den motoren. Du kan fint kjøre moderne superolje til 500kr/liter på en gammel V8 fra 60 tallet, det trengs ikke men det gjør ingen skade heller. Vanligste og enkleste typer "syntestisk olje" er hydrocraket olje, der er en del av mineraloljen brutt ned og satt sammen igjen med kjemiske egenskaper som er ønskelige, jfr lavere fordamping og bedre motstand mot tempertur uten at det påvirker egenskapene til oljen. Denne er litt dyrere enn vanlig mineralolje. Typisk er det mindre enn 20% syntetisk del. "Ekte" syntetiske oljer er PAO og ester baserte oljer, disse koster det hvite ut av øyet og vi som vanlige forbrukere vil aldri bruke disse. Polerte sylindervegger er som navnet sier, helt speilblanke. Det er ikke til å ta feil av. Motorene bruker olje, blir vanskelige å starte etc. Det har også forekommet revne sylindre, grunnet mangelfull smøring. En av de motorene jeg tenkte på under mitt tidligere innlegg, var til et nødstrømsaggeregat på et sykehus. Den var spesifisert med 15W- 40 (så vidt jeg husker). En som hadde service på motoren fylte på 5W- 40 (syntetisk). Det som er spesielt med aggeregatmotorer, er at de banker opp i arbeidsturtall ved oppstart. Og for å gjennta meg selv fra en annen tråd: Sarpsborg Motorverksted har en klausul i sin garanti der man fraskriver seg et hvert reklamasjonsansvar ved bruk av syntetisk olje på dieselmotorer. Så får den enkelte fylle på det den enkelte mener er best. Redigert 4.Februar.2008 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 På høytytende 2-taktere (f.eks snøscooter), så anbefales det ofte å bruke mineralsk/delsyntet olje under innkjøringen. Dette for at stempelringene skal "gå seg til" mot sylinderveggene slik at de tetter optimalt. Innkjøring på helsyntetisk olje gir ofte litt lavere effekt målt i dynobenken. (Men om det merkes i praksis er en annen sak..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Hm, en 5-40 olje har vesentlig bedre kaldegenskaper enn en 15-40 olje. Hvilket man uansett ikke har behov for i en båtmotor der temperaturen i motoren aldri kommer under null grader. Jeg skjønner ikke at folk tar sjansen på å eksperimentere med oljetyper på motorer til flere hundre tusen, og i strid med produsentens anbefalinger. Det kommer garantert ikke til å bli gjort hos meg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lanber Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Sålenge oljen tilfredstiller de krav produsenten setter så spiller det ingen trille om den heter "Super extra syntetisk" eller "Billig og bra" (som er selvmotsigende). Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Har vært borti en del nye diesel motorer som har ganske kraftig krysshoning. disse motorene har hatt veldig stort oljeforbruk med helsynt. men med god mineralsk olje har det vært bra. Ser også ved bruk av syntetisk motorolje på eldre motorer at hydrauliske ventiløftere begynner og tikke. dette blir borte ganske raskt ved utskift av olje til mineralsk. alikevell har jeg liten tro på at olja er grunnen til poleringen. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lanber Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 (redigert) At hydrauliske ventilløftere tikker trenger ikke ha noe med at oljen er syntetisk eller ikke. Jeg byttet til Statoil sin premium syntetiske olje på Lotusen min og fikk tikking på ene ventilløfteren, byttet til Mobil 1 15W-50 racing og borte var problemet. Den oljen vi her sier "syntetisk" om, er ikke annet enn vanlig base mineralolje som er tilsatt noen % kjemisk forandret mineralolje. Det er en glidende overgang mellom mineral og syntetisk olje. En god mineralolje kan være mye bedre enn en billig syntetisk, det kommer ann på hva slags tilsetningstoffer som er brukt. Ekte syntetisk olje (PAO og ester baserte) blir brukt i racing og flymotorer der det stilles helt andre krav enn i våre motorer. I gode gamle dager før man begynte med tilsetninger i oljen og den var ekte mineralsk gikk bil motorene gjerne 15-20.000km mellom hver totaloverhaling selv om oljeskiftintervalene var 1000km. Redigert 4.Februar.2008 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.