Jump to content

Polerte sylindervegger


leifbo

Recommended Posts

Ajax. trikset, må ein aldri finne på å utføre, viss ein ikkje vil forsikre seg om å haverer motoren. Motoren din er noko moden for ein grundig overhaling. Mål foringane, sjå på slittne dei er, er dei nerme max målet, er det til å skifte desse. Viss dei har greie mål, er det til å frigjøre blokka og hive seg i honinga. Denne jobben er enkel det rett verkøy og metode. Ikkje kjøp det billigaste honevertøyet som er å oppdrive, den kan gjer meir skade enn godt. Det første ein gjør er å vaske sylindren innvendig med vanleg husholdnings EDDIK. Begynn med grove steiner, så går ein over med fin stein for å fjerne "toppene" av stripene du nettopp har laga. NB når ein honer skal ein ha lav rotasjon, stripene skal ver ca 45 grader på skrå nedover i sylinderen, og det skal vere ein omdreining på stripa eller "sprialen" frå topp til bunn av sylinderen. Medan ein honer dusjer ein stadig på med Dieselolje. Husk å reingjøre godt nå jobben er gjort.

Skal resultatet bli bra dvs. redusere smøroljeforbruk, må ein bytte stempelfjærer.

 

Lykke til.

Link to post
Pølserør.

 

Hvis man ikke kan hone, la noen som kan det utføre jobben. Hulda har fagbrev som mekaniker, og sendte derfor motoren (short) til Sarpsborg Motorverksted.

 

 

Det er flere med både fagbrev og god kjennskap til både store og små dieselmotorer på BP....og her støttes Hulda.

Årsaken til polerte sylindervegger kan være en eller annen varmgang gjennom tidene og eller oppnådd timeantall. (Utslitt). Det blir dårlig kontakt mellom stempelringer og komp blir lavere samt oljeforbruk oppstår. Før man prøver honing må man sjekke at ikke sylindre har blitt ovale? Da vil det ikke hjelpe og hone opp eller skifte stempelringer.

Sarpsborg Motor er flinke....også Motorteknikk i Oslo.

Forslaget er ene og alene å få overhalt motoren. Det være seg enten borring og overdim stempler eller isetting av nye sylinderforinger og stempler. Bør jo også slipe over toppen og frese opp ventilseter samt sjekke ventilstyringer. Råde og bærelagre kan jo også byttes/kontrolleres. Da blir motor som ny tenker jeg.

 

Lykke til.

Mvh Jørgen

Link to post
Når sylinderveggene er glasserte må de nok hones ja. Med mindre en gynekolog klarer å gjøre jobben gjennom eksosanlegget må nok motoren demonteres.

Men kjenner jeg båtplassen rett, så blir nok løsningen 2 % honeolje i drivstoffet.

 

Du glemte at man da samtidig må slenge med en håndfull sanbåsesand (alugrit), slik at honeolja ikke blir for glatt.

Link to post
Noen som kan forklare hvorfor ringene ikke tetter når sylinderveggene er glatte? Ville trodd det var motsatt?

 

Tror dette er når honingen gir striper i sylindrene så har oljen noe å feste seg i og lage en film mellom sylindervegg og stempelfjører. Ville tro at det er oljen som gir den tettningseffekten man ikke oppnår med polerte vegger og ingen oljefilm...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Hva kan man gjøre/bør gjøre hvis man oppdager at forige eier har brukt feil olje og sylinderene blitt polerte? (Lav kompresjon,bruker mye olje) Det er brukt syntetisk olje på denne motoren (saab iveco aifo 8361 srm 10) :confused:

Lenge siden du har handla denne? Har du ei god sak, ville eg prøvd å heve kjøpet. :discuss: Du er utsatt for nok eit eksempel på at folk driter ein tynn ein i ka olje dei lemper på motoren sin, gidder ikkje å sette seg inn i noe, bare prisen er lav nok. Å sette seg inn i dei tekniske detaljene ein faktisk har med å gjere, er for meg eindel av båtlivet.

Link to post

Pussig at sylindrene kan bli polert av å bruke for god olje. Polert må jo bety at de er slitt glatte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingar:

Det er skrevet en den om temaet før på BP. Det er i hovedsak slik som beskrevet her. Det har også vært hevdet at polering skyldes soting, hvilket også er mulig. Jeg har sett polering på motorer uten soting. Det man med stor sikkerhet kan si, er at polering som regel finner sted på dieselmotorer, ikke bensinmotorer. Jeg har også sette polering av sylindervegger på standby aggeregatmotor. Disse har ikke vært kjørt langt, har aldri vært overlastet, har aldri hatt varmgang. Slike motorer blir loggført.

 

Stor overhaling er eneste muligheten som fiks. Ingen lettvinte metoder.

Link to post

Man skal kunne se krysshoningen i sylinderveggen, hvis denne er borte vil sylindrene bli glatte slik at oljen ikke lenger har noe vedheft foringen. Når foringen er slitt/pollert evt oval, så tetter ikke fjærene slik de skal lenger.

 

Hvor mange gangtimer har denne motoren?

Hvordan har vedlikeholdet vært på den?

Norske båter er best!

Link to post

Jo olje blir det der. men den blir med videre opp i forbrenningskammeret og blir forbrent.

På stemelet sitter det to kompresjonsringer og en oljering.Meningen med oljeringen er at den skal skrape vekk oljen på veien ned, dette for at man ikke skal forbrenne olje.

når stempelet går opp igjen drar det med seg olje igjen.

 

Men hva er gangtiden på motoren?

Norske båter er best!

Link to post
Pussig at sylindrene kan bli polert av å bruke for god olje. Polert må jo bety at de er slitt glatte.

Jeg har NULL tro på at dette skjer ved bruk av syntetisk olje. Syntetiske oljer har langt bedre egenskaper "all over" enn mineralske. Derimot kan jeg støtte teorien om varmgang, kanskje også sot avleiringer. Siste moment, hvordan har det seg at QMI teflonbehandling har så god effekt på både store og små motorer vedr. oljeforbruk hvis det beste er en ru og nyhonet overflate? QMI benyttes jo for å overbygge tolleranser som har oppstått over tid slik at oljen skal få en lettere jobb med å tette. (det finnes nok av dokumentasjon vedr. QMI egenskaper, så ikke la det bli en dabatt om middelet funker eller ikke).

 

Kan det være at stempelringene har brent seg fast ? Er motoren åpnet slik at man er sikker på at det er polering ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...