Hulda Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 I gode gamle dager før man begynte med tilsetninger i oljen og den var ekte mineralsk gikk bil motorene gjerne 15-20.000km mellom hver totaloverhaling selv om oljeskiftintervalene var 1000km. Lanber, nå er det nesten så jeg tillemper Lotus-diplomatiet: Det du skriver nå er pølserør. Du trekker nå direkte sammenligning mellom eks. WV 1954 og Duramax. Ford'en min går fortere enn kjerra til Ben Hur. Selv om den ble trukket av seks hester. Jeg formoder at Lutus tilgir tillempingen. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Jeg har iallefall veldig god erfaring men bruk av mineralsk så sant det er mulig og bruke det i henhold til motorfabrikantens spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
VannTro Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Lanber, nå er det nesten så jeg tillemper Lotus-diplomatiet: Det du skriver nå er pølserør. Du trekker nå direkte sammenligning mellom eks. WV 1954 og Duramax. Ford'en min går fortere enn kjerra til Ben Hur. Selv om den ble trukket av seks hester. Jeg formoder at Lutus tilgir tillempingen. Med all respekt å melde Hulda, Lanber bruker eksempelet med biler og oljeskkift-intevaller for å vise at oljeskiftene kan strekkes mer i dag enn i 1954. Det har selvfølgelig vært en utvikling på tolleranser i motorkonstruksjonene også, men den siden av saken er mer enn veid opp av kraftuttaket som finner sted i dag. Hva står vi så igjen med, vel renere forbrenning er en ting, men bedre oljekvaliteter kommer man heller ikke unna... Når det gjelder hva motorfabrikanter mener om olje og intervaller så vil jeg gjerne få minne om Mercedes Benz og automatkassene deres som IKKE skulle ha oljeskift. Derfor blir ikke Sarpsborg Motorverksted noe "Sannhetsvitne" for meg selv om de sikker vet mer enn meg. Jeg velger også å lytte til hva andre instanser sier også. Her er noe som slår ihjel det meste av overtroen og folkesnakket: Myter om syntetisk olje Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Med all respekt å melde Hulda, Lanber bruker eksempelet med biler og oljeskkift-intevaller for å vise at oljeskiftene kan strekkes mer i dag enn i 1954. Det har selvfølgelig vært en utvikling på tolleranser i motorkonstruksjonene også, men den siden av saken er mer enn veid opp av kraftuttaket som finner sted i dag. Hva står vi så igjen med, vel renere forbrenning er en ting, men bedre oljekvaliteter kommer man heller ikke unna...Når det gjelder hva motorfabrikanter mener om olje og intervaller så vil jeg gjerne få minne om Mercedes Benz og automatkassene deres som IKKE skulle ha oljeskift. Derfor blir ikke Sarpsborg Motorverksted noe "Sannhetsvitne" for meg selv om de sikker vet mer enn meg. Jeg velger også å lytte til hva andre instanser sier også.Her er noe som slår ihjel det meste av overtroen og folkesnakket: For å ta det siste først: Den siden har jeg lest før, og er slett ikke uenig. Og som hevdet 100 ganger før, greit for bensinmotorer. Automatgear: Ford US var først ute med "evighetsgaranti" på automatkassene, altså oljeskift unødvendig. Kassene begynte å havarere an mass på 200 000 km. Deretter er vi stort sett tilbake til olje og filterskift hver 60 000 km. Hva Mercedes gjorde før eller gjør i dag, vet jeg ikke. Det er nokså uinteressant i denne sammenheng. Selv kjører jeg den oljen som fabrikanten av de bilene jeg har anbefaler. Forlenget oljeskift: Bare det at bilene ble utstyrt med oljefilter var vel et kvantesprang.Så hva står vi igjen med? Følg instruksjonsboken fra fabrikanten eller vær forberedt på å ta en eventuell reklamasjonskostnad selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Garantien på biler er idag kommet opp i 2-3 og kanskje enda flere år. Etter dette er man på egen risiko uansett. Biler idag er lagd med en forventet livsløps kjørelengde på 200.000km Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Min bil er også fyllt for evig med olje på girkassen, nå har jeg byttet allikavel. Mest for egen sovepute og med tanke på den bruken bilen har. Bytter forøvrig motorolje aldri sjeldnere enn 10.000km, ofte bare etter 5.000km. Banekjøring med dertil høge oljetemperaturer sliter. Hvordan man bruker motoren har alt og si for slitasjen på oljen. Vann er oljens verste fiende og hvis motoren aldri blir kjørt lenge slik at vannet blir værende i oljen og ikke fordamper, ja da kommer selv den beste olje til kort. Med dette som bakgrunn settes oljeskiftintervalene kort. (typisk 1 år - 20.000km). På båtmotorer som har relativt lange perioder med god belastning, forholdsvis få start og stopp, ser jeg ingen grunn til å bytte oftere enn 1 gang i året uansett hvor mange gangtimer. Eneste grunnen måtte være for å opprettholde garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfsnes Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Tror nok ikke det er oljas skyld at sylinder vegga er pollert. gangtid og varmgang er nok svaret. Overhal motoren, så har du motor i mange år! Er ikkje i tvil om at her er det snakk om feil olje, varmgang og gangtid, setter heilt andre spor etter seg. Ok, så det at honingen er slitt vekk er ikke ensbetydende med at sylinderen er polert?Hva med forkrommede sylindere? Men det brukes kanskje bare på 2-takt? Når ikkje onestripene viser lenger er det tid for honing. Mangen ganger er sylinderveggen blank da, og da kaller man det polert. Forkrommede sylindrar, må ha spesielle stempelringer. Men eg vil ikkje anbefala forkrommede foringer. Min erfaring er: følg motorlevrandørens anbefaling, ikkje kjøp billig olje. Og styr unna QMI og andre vidunder-kurer. AMEN Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Hva kan man gjøre/bør gjøre hvis man oppdager at forige eier har brukt feil olje og sylinderene blitt polerte? (Lav kompresjon,bruker mye olje) Det er brukt syntetisk olje på denne motoren (saab iveco aifo 8361 srm 10) Som mange her har vert inne på er det mange årsaker til at motoren har lav kompresjon og bruker mye olje. Det beste vil være å undersøke om motoren har slitasje som kan være årsaken. Nemo har en Ford Sabb 2704ET fra 1978. Da den hadde gått vel 20 år, merket jeg det samme som deg. Meningen var å få kontrollert slitasje på sylindre, lagre, ventiler og det som hører til. På siste turen til havnen det året ble det havari. Toppen ble tatt av og det ble konstantert skade på en sylinder og et stempel. Flere verksteder ble kontaktet for å få et overslag over reparasjonskostnader. Beste tilbudet fikk jeg hos Auto 23 sitt dieselverksted. Planen var å ta ut motor selv og måle slitasje på sylindre før den ble innlevert. Dette ble avtalt med verkstedet og verksmester stilte da en del krav til hvordan den kunne leveres med hensyn til merking av deler og rengjøring av motor. Måling av slitasje på sylindre viste at foringer måtte skiftes. I tillegg til at slitasjen var stor var de også mye ovalslitt. Dette ble konstantert før innlevering og jeg fikk da pris ut fra at alle foringer skulle skiftes pluss det ene stempelet som ble skadet. Dersom du vil måle slitasje selv, vil jeg råde deg til å gjøre en avtale med et verksted slik at det gjøres slik de ønsker. Ta gjerne kontakt med Auto 23, Halvorsen som er verksmester på dieselverkstedet har lang erfaring og god kompetanse på dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Litt OT, men Nemo, husker du hvor mange timer motoren din var kjørt da denne "arbeidshesten" var blitt såpass slitt ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 (redigert) På timetelleren mener jeg det stod mellom 3 - 4000 timer. Motoren kjøpte jeg brukt og den hadde stått i en 33 fot båt der den sannsynligvis var brukt i litt for mye "motbakke". Det var egentlig et godt kjøp så selv om dette skjedde etter noen år, ble det ikke så kostbart. Lærte mye om motoren med denne jobben. Red. Glemte å nevne at da jeg tok av bunnpannen, var det mye gammel hard olje der. Noe som tydet på at det tidligere kunne ha gått langt mellom oljeskift og at oljen har vert i varmeste laget. Redigert 5.Februar.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Det var godt å høre at det skyldtes litt så som så vedlikehold. Jeg regnet egentlig 10-15.000 timer som vanlig før overhaling på disse motorene... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Det kan være riktig det du sier om timetallet. Har du samme type motor? Motoren i Nemo er som jeg nevnte en Ford 2704ET som er marinisert av Sabb Motor. En del av disse motorene var levert med forkrommete foringer andre med støpejernsforinger. Forkrommete foringer skulle være et stort fremskritt for motoren ville da få en minimal slitasje. Disse foringene var også noe tynnere enn støpejernsforingene og skulle derfor avlede varme fra sylindrene mye bedre. Begge typer er våte foringer. Dette var teorien bak bruken av forkrommete foringer den gangen, praksis viste helt andre resultat. Andre har jo vert inne på hvorfor glatte foringer ikke er det beste valget, kan bare bekrefte at det stemmer med de opplysninger jeg har fått fra verksteder som kjenner til dette. I tillegg tålte de heller ikke så godt varme, det ble da deformert. Dette kom tydelig frem da jeg målte sylinderne, i tillegg til at de var slitt oval som jo er normalt. De nye foringene som ble satt inn er av støpejern som er tykkere og derfor måtte blokken bores opp for å gi plass til de nye foringene. Resultatet er bra, den bruker "ikke" olje lenger. Håper du blir beroliget av dette, da det ikke var så lang periode dette valget av foringer pågikk. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Har ikke akkurat samme motor, men jeg tror blokka er lik. Jeg har en 2728T, den benevnes også i håndboka som 6.595. Altså 6 syl og 5.95 liter. Jeg har tittet litt på nett og ser at mariniseringen er litt forskjellig samt effektuttaket. Hos meg er det originalt 200hk, mens enkle inngrep gir henholdsvis 220 og 240, men gearet mitt PRM401 tåler ikke dette. 2704ET er vel på 180hk ? og der er det vel også en som heter 2704T som er på 130hk, eller muligens 150hk. Som sagt så inbiller jeg meg at blokka er den samme. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rogeri Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 (redigert) Eksempel på honing av sylindre! Eller den mer vanlige metoden: Redigert 6.Februar.2008 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Har ikke akkurat samme motor, men jeg tror blokka er lik. Jeg har en 2728T, den benevnes også i håndboka som 6.595. Altså 6 syl og 5.95 liter.2704ET er vel på 180hk ? og der er det vel også en som heter 2704T som er på 130hk, eller muligens 150hk. Som sagt så inbiller jeg meg at blokka er den samme. Du har nok en motor som har større effektuttak. Om blokken er den samme vet jeg ikke, men volumet er det samme. Kjenner flere som har den samme som du har og har god erfaring med den. I min håndbok har alle modeller av motoren benevnelsen 2704ET både om den har mellomkjøler eller ikke også Turbu pluss. Men uten mellomkjøler er den oppgitt til 150 hk. Med mellomkjøler er den 180 hk og Turbo pluss har 240 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.