Jump to content

Røykvarsler i båt

xbox

Recommended Posts

Her er en test:

Test

Viss røykvarslerene er så dårlige som denne testen viser, kunne vi vel vært døde 3 ganger før røykvarsleren slo ut .

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

TEST ??? Merkelige greier !!! :crazy:

Dette stemmer dårlig med egne erfaringer. Røykvarsleren reagerer selv på stekeosen fra pantry. Det samme hjemme. Da ei vindkule fikk peisen til å slå inn starta ulinga straks, og det var ikke særlig mye røyk heller. Det sto ikke noe om forutsetningene testen var gjort under heller. EKSPERTER bør tas med ei klype salt. (Sikkert glemt å sette i batterier). :lol:

Edited by trikkern (see edit history)

Har røykvarsler og co-varsler separat.

Ser Clas Ohlson selger co-varslere nå. Men det virket som om det var en slags "holdbarhetsdato" for co-varsler. Gjelder det alle co-varslere,tro??

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Har en kombinert røyk/co, da jeg sover med dieselvarmer om natten

Ser at du sover med dieselvarmeren på om natten, det er jeg selv skeptisk til pga brannfaren, noen andre som har meninger om dette.

Har selv en eberspeher D5.

Mener jeg leste om en båt sist sommer som hadde båten overtent i løpet av sekunder pga feil i dieselvarmeren

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Ligger med dieselvarmeren på hele tiden når det er kaldt ute,starter den når jeg går fra hjemme og stopper den når turen er over så jeg sover med den på vist ikke har det blitt veldig kaldt på denne årstiden.

CO varsler har jeg ikke men siden det skrives om det her så må jeg nok innvestere i dette (har ikke tenkt på at det var nødvendig)

Like viktig som røykvarsler i salong er å ha en varsler som kan plasseres på egnet sted utendørs. Denne kan være trådløs, men koplet mot den innendørs. Jeg tenker med gru på de mulighetene det er for brann i en overfylt havn (feks Skagen) og man ligger og sover sin dypeste i lugaren.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Ved brann i en tettpakket havn og vinden står mot din båt, og derved antenningsrekkefølge, kan en utendørs plassert røykvarsler som er seriekoplet mot en innendørs varsle effektivt om brann i nabobåter. Dette er et scenario som jeg har tenkt på i havner hvor båtene ligger tett og utenpå hverandre. Jeg går som regel til uthavner når det blir for tett og dette er en av årsakene til det. Brann i en tettpakket havn kan fort utvikle seg til et skikkelig redselsscenario.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Det har du jammen rett i, Safrane! Tenker med gru på "Sildajassfestivalen" i Haugesund med havna tettpakket av båt. Men finnes det utendørs røykvarsler for båtbruk? Har aldri kommet over slike.