alidal Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Er helt enig at det er den store skrekken, men jeg har lite tro på at en røykvarsler som står ute i friluft er til særlig nytte. Den tror jeg ikke jeg ville stole helt på. Den må jo være rimelig følsom. Er vel sjelden det er så stilt at røyken blir liggende så lenge at røykvarsleren blir aktivert. Men for all del, det er sikkert mulig. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 maritim.no har en type som skal være for maritimt bruk, der den senser røykgasser fra bensin/diesel. Har en slik selv. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2008 Ligger med dieselvarmeren på hele tiden når det er kaldt ute,starter den når jeg går fra hjemme og stopper den når turen er over så jeg sover med den på vist ikke har det blitt veldig kaldt på denne årstiden.CO varsler har jeg ikke men siden det skrives om det her så må jeg nok innvestere i dette (har ikke tenkt på at det var nødvendig) Bruker båten hele året. Høst/vinter/vår går dieselvarmeren fra fredag til søndag natt og dag. Det tar ikke nattesøvnen fra meg. CO varsler? hvorfor? brennluften til varmeren hentes vel ikke fra lugaren? Noe annet er det vel om du har en oljeovn, da kan det være på sin plass med CO varsler. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Hvor er beste sted å plassere røykvarsleren i en snekke? Var ute og gikk i kveld, da det plutselig begynnte å ule. Til og begynne med skjønnte jeg ikke helt hva som ulte, men det viste seg at det var brann/røykvarsleren og at det var eksos som "slo inn" . Gikk med halve kalesjen oppe og "gjennomtrekk". Røykvarsleren er plassert på luka (innvendig) over kabindøra. Batteriet måtte fjernes for å stoppe ulinga. Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Du burde nok ha satt luka i lugaren på gløtt for å få blåst ut eksosen. Eksos skal ikke være særlig sunt (CO). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tutti Frutti Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Bruker båten hele året. Høst/vinter/vår går dieselvarmeren fra fredag til søndag natt og dag. Det tar ikke nattesøvnen fra meg.CO varsler? hvorfor? brennluften til varmeren hentes vel ikke fra lugaren? Noe annet er det vel om du har en oljeovn, da kan det være på sin plass med CO varsler. Etter hva jeg har fått med meg så er det endel om tar luften innenfra båten. Det er lite smart!! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Brannvarsleren min startet å ule flere morgener i sommer mens vi sov. Det var ingen tegn til røyk, og ingen bruk av dieselvarmer o.l. som lagde eksos på. Startet konsekvent mellom 07.00 og 08.00 som jo langt fra er den fuktigste timen midt på sommeren (det er langt høyere luftfuktighet tidligere på morgenen, i grålysningen). Startet ikke hver morgen, men sikkert 4-5 morgener fordelt på 2 ukers tur. Det var god utlufting i kabin med både luke og dør åpen da det var glimrende vær og varmt hele perioden. Hva kan dette skyldes ? Varsleren er en ren brannvarsler, ikke noe kombi instrument. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hafrsfjord Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Du burde nok ha satt luka i lugaren på gløtt for å få blåst ut eksosen......... Nå var det ingen som oppholdt seg i lugaren og både døra og luka over ( hvor røykvarsleren er montert ) sto åpen. Trodde varseleren skulle stå montert der det er mest luftsirkulasjon...? Vanskelig å finne andre steder å skru den fast hvis den skal stå horisontalt ( mener å ha hørt at den skal det ? ). Er jo forsåvidt ikke noe problem å ta ut batteriet under fart, men tenkte kanskje andre hadde funnet en bedre løsning. Med luka i forkant av lugaren åpen/på gløtt så er det vel fare for både sjøsprøyt og regn inn i lugaren når en er under fart. Redigert 19.August.2008 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) Nar det gjelder roykvarslere - ma dere vare meget observante pa at det i hovedsak finnes to typer pa markdedet: Ioniske og Optiske. Ioniske vil varsle en godt utviklet brann - hvor man har utviklet apen flamme. Fine partikler - full forbrenning. Fine roykpartikler. Optiske vil varsle en ulmebrann tidlig, men ikke ikke vare like folsomme for fine partikler. Delvis forbrenning - grove roykpartikler. Pa de fleste nyere brannalarmsystemer brukes det savidt jeg er kjent optiske brannvarslere, supplert/erstattet av termiske i spesielle omgivelser. Da de aller, aller fleste branner (ihvertfall husbranner) oppstar ved en ulmebnrann, er det definitivt de Optiske som gir best "trygghet". En kombivarsler er best. Selv har jeg en kombinasjon av optiske (med varsling til alarmstasjon), samt ioniske. Nar rederinnen fyrer i peisen arsler de optiske - nar jeg fyrer varsler de iniske... I spesielle omgivelser brukes gjerne aspirasjonsdetektorer, som suger luft inn via et rorsystem til i en detektor, i et lukket kammer. Brukes f.eks. i datahaller, ved gardsbruk etc. Jeg ma si at den testen som Teknisk Ukeblad utforte/gjenga gjengir virkeligheten meget bra. Autronica som produserer brannvarslingssystemer utforte for en god del ar tilbake en tilsvarene test - med samme nedslaende resultater, savidt jeg er blitt fortalt. Plassering av varsler er ogsa essensielt, husk at royken stiger nar denne er varm (noe den gjerne er nar det brenner). Med CO, derimot, er jeg usikker pa hva som er riktig plassering? Redigert 19.August.2008 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Etter hva jeg har fått med meg så er det endel om tar luften innenfra båten. Det er lite smart!! Om lufta til selve forbrenninga tas fra kabin, så skulle en ikke tro det skulle by på problemer så lenge eksosen blåses ut.... vil jo da hele tiden trekkes inn frisk luft utenfra pga. "undertrykket" som oppstår. Største faremomentet er "lokale brennere" uten eksos ut, eller eventuelle lekasjer fra eksos rør....Der kommer CO måleren inn i bildet... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Confusius Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Oppdaget en nydelig sen mørk, men kald sommerkveld etter at jeg hadde startet Wallas`en at det luktet eksos etter en stund. Umulig å se dette ettersom det kun var noen få små stearinlys som lyste opp i båten men etter å ha slått på lyset så jeg at hele båten var tåkelagt. Må innrømme at jeg ble "litt skremt`ja", da dette også kunne skjedd mens vi sov. Alle slangene var helt nye så jeg utelukker lekkasje den veien. Eksosen kom fra varmluftsiden på apparatet og ut luftuttaket. Hva i all verden er det som kan ha skjedd? Redigert 30.August.2008 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Men kombinert brann og CO varsler Trodde brannvarsler skulle opp i taket og CO varsler skulle ned mot gulvet Eller kanskje det er CO2 varsler?? Redigert 30.August.2008 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Har kun et par CO-detektorer som er montert i hodehøyde. Gassdetektor i byssa (like over dørken) skal på plass til vinteren. CO-detektorer har en holdbarhet på rundt fem år før selve sensoren skal skiftes. Batteriet skiftes årlig (eller oftere dersom detektoren sier i fra). Vanlige CO-detektorer tåler ikke for høy luftfuktighet, så det bør benyttes egne modeller som er laget for campingvogn eller båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.