Ra Balder Startet 3.Februar.2008 Del på Facebook Startet 3.Februar.2008 (redigert) Jeg har fra før fabrikkmontert Webasto 3,5kW dieselvarmer. Nå har jeg i tillegg kjøpt inn en 10 kw defroster fra Maritim, som var tenkt montert i parallell med eksisterende varmer via et Y-spjeld, inn på eksisterende anlegg. Litt slitsomt i og med at dette spjeldet hele tiden må passes på i hht hvilken varmer som går. I diskusjon med en optimist i nabobåten i havna dukket imidlertid ideen opp med å seriekoble varmerne. Selvsagt med dieselvarmeren før defrosteren - dieselvarmeren vil nok ikke like å få 10 kw sendt inn i inntaket. Men defrosteren bør da vel tåle godt å få 3,5 kW kjørt inn i inntaket, både når den selv går på fullt og når den står? Fordelene er åpenbare; - mindre leamikk. - mulighet for å kjøre begge varmere på samme anlegg, sammen eller hver for seg, helt uavhengig av hverandre. - mulighet for å bruke defroser som hjelpevifte for å øke luftstrømmen. - mulighet for å bruke dieselvarmer som motorvarmer, vha sirkulasjonspumpe på kjølevannskretsen? Bakdelen må være at luftstrømmen vil hindres noe, og at effekten dermed reduseres når en bruker kun en av varmerne. Og kanskje at defroseren kanskje ikke tåler dette? Er det noen som har prøvd dette? Redigert 3.Februar.2008 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Draco24styling Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Er det vann eller luftvarmere du har? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Carpediem Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Draco aq140: Det er selvfølgelig en luftvarmer og en konvektor/defrostervifte? Tror ikke du skal regne med at et er mange som har prøvd det i hvertfall... Men tanker er jo god! Regner med det blir økt motstand for webastoen, vet ikke om dette er skadelig eller om det bare vil minske sirkulasjon? Et annet problem er at når webastoen går, og du ligger i ro, vil du kanskej varme vannet som står i defrosteren så mye at det sirkulerer. Dette må i så fall hindres med en ventil eller varmefell. ventil er jo noe dumt hvis du glemmer å åpne denne før du starter motoren. Med ventil vil du få en slags motorvarmer, som kan være lurt ved kald start, men vil nok anbefale en varme felle, heller... Tror nok muligens Amalie 36 har noe å tilføye her, tror han har mye peiling på varme, spes. vannvarme. Jeanneau har kanskje også noe å tilføye? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Har mest greie på eber vannvarme, men har også vært en del borti airtronic 3.5kw. disse er iallefall ikke veldig glad i og få varmluft i inntaket. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gutek Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Hva med et spjeld på slangen fra dieselvarmeren før sammenkobling av slangene.Da kan du forhindre at lufta fra kjølevannsvarmeren går mot dieselvarmeren.Du bruker vel ikke begge på en gang ? MVH Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Edmund: Slik jeg forstår deg vil du putte defrosteren på samme luftvarmesløyfe som dieselvarmeren, og så sette luftutgangen fra denne på luftinntaket i defrosteren. I teorien en god løsning, men jeg tror at du får for mye luftmotstand i defrosteren til at dieselvarmeren klarer å kjøre uten at denne er på og "hjelper til". Drmed blir opplegget for strømkrevende. Beste måten du kan få motorvarmer på er å sette en sirkulasjonspumpe på vannsløyfen mellom motor og varmtvannsbereder. Da har du motorvarmer når du ligger på landstrøm og har varmtvannsberederen på. Er enig med Gutek sin løsning som den beste for deg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Tror ikke det er å anbefale å ha noe spjeld før første utblåsning på dieselvarmeren. Men kobler du begge disse på samme anlegg med et Y-stykke, tror jeg ikke du vil tape mye selv om du ikke har spjeld, så fremt du har bra dimensjon på anlegget videre. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Takk alle for gode innspill. Jeg kommer til å prøve ut dette, om ikke annet for å finne ut hvorfor det evt. ikke fungerer. Det er uansett ikke allverdens arbeid å koble om senere hvis det fungerer dårlig. Jeg melder meg igjen så snart jeg har noe å fortelle. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Fusebox Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Hei, Jeg har også tenkt i nettopp samme baner som deg, men ikke kommet frem til en god løsning enda. Det jeg ser som et problem, er som det også er nevnt over, at motstanden i defrosteren vil bli noe stor pga viften som ikke går og begrenser luftstrømmen. Å kjøre begge viftene vil kreve for mye strøm i min mening. Koblingen MÅ være som beskrevet for å dra nytte av ett sett ventilasjonsrør : Eber luftvarmer -> 10kW defroster med sine 4 uttak -> kabin(er) Jeg håper du fortsetter denne tråden når du har fått prøvd litt Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Jeg kjører luften fra både Eber'n og defrosteren på samme luftslangene. Har koblet utblåsingen fra defrosteren inn på utblås fra Eber'n med et Y-stykke. Funker helt greit. Men har i tillegg lagt opp ett par ekstra dyser fra defrosteren, (bl.a. dyse på vinduene,) siden denne har fire uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Har du da split senere på ventilasjonsrøret, eller går det ene uttaket+Eber'n til én dyse ? Tanken jeg hadde var å bruke ett sett med rør fra de 4 uttakene på defrosteren til begge varmerene, og antar samme tanke for Edmund ? /Are Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Er i samme situasjon selv og skal kombinere en defroster med en Thermic. Jeg ser for meg et Y stykke hvor disse to går sammen til en felles distribusjon. Deretter monteres en flapp (enveisventil) på hver av inntakene til Y-ventilen. Har ikke sett disse i salg hos noen maritime forhandlere, men dette er relativt vanlig i ventilasjonskanaler ellers. Bør være mulig å få en slik i riktig dimmensjon. Kjøkkenvifter har som regel dette, og kanskje noe slikt kan brukes? Redigert 4.Februar.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Jeg er enig med jeanneau's betraktninger rundt dette, det vil nok bli for stor stømningsmostand gjennom 10kW. Jeg har en 3,5 kW Mikuni med samme spesifikasjon som en Webasto 3,5 og viften er vel i samme størrelse... Den orker knapt nok å blåse luften frem til forpiggen i båten... Har 4 uttak.... og ikke noe annet enn vanlig slange... Men har du meget korte slanger mellom varmere og dyser så er det nok mulig... Jeg har vel ca. 10m med slange og det er for mye uten ekstra viftekapasitetet.... eller at jeg må redusere noe på luftmotstanden i slangene... jeg kommern nok til å sette inn en ekstra "booster" vifte på min slange slik at jeg får mere luft gjennom.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Ta største type av defroster du for tak i og demonter motoren. Kjør 90mm kanal fra luftinntak på varmeren inn på defrosteren. Dette funkerer bra hvis du har ikke for langt avstand i mellom varmer og defroster. Vifte på varmer suger luft fra defrosteren. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fusebox Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Servicemannen er muligens inne på noe. Jeg har forøvrig muligheten til å bare kjøre vifte på min eber. Kanskje den er i stand til å drive defrosteren også ? Jeg synes å huske at defrosteren har en max Ampere trekk på ca. 6A på full fart ? Jeg har da en mistanke om at den viften er kraftigere enn den som sitter i eber'n. Om viften er i stand til å drive defrosteren, så er det jo bare å demontere viften i den... Noen som vet ? Det er vel duket for det vi kaller "en labb-øvelse" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Nå krever vel denne 10kW fra Istotherm (Isotemp) 6A for å yte fullt... noe som vel skulle være 72W for 12V innstallasjon. Standard Webasto 3500 Air top Marine bruker 36W på fulle fart og da driver den alt også lulftilførselen.. Nå har de riktignok en Air Top VP som har noe kraftigere vifte og den drar 90W... Den hadde muligens vært i nærheten av å være stor nok om slangene er korte. Det er meget stor tap i disse varmluftslanegen som ikke akkurat har olert overflate... Litt luft vil en selvsagt får gjennom, men om det er nok til yte den 10KW varmere rettferd er jeg sterkt tvilende til.. Man klarer ikke å varmeveksle tilstrekkelig med mindre enn "halvparten" av tilgjengelig luftmengde (gitt av effektbehovet til varmeren).. Så en y-kobling er nok det som vil kunne fungere her Redigert 4.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Viksund Bravo Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Mener det finnes y stykker med "automatisk spjeld". En slags klaff som tetter for det andre løpet når det ene brukes. Da trenger en ikke tenke på å skru på dette. Kanskje kan også varmer + defroster kjøres paralellt og spjeldet går i midtstilling?? Hvem vet... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
GeirFrode Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Nå begynner det å bli en stund siden jeg monterte dette anlegget, så jeg husker ikke detaljert hva jeg gjorde. Får prøve å ta det etter hukommelsen, da jeg må ned i båten for å sjekke ellers, og det blir nok ikke på en lite stund. Jeg har en Eber, og en defroster montert hver for seg. Opplegget til Eber'n var der når jeg overtok båten, og den har opprinnelig tre forgreninger. En til forkabin, en til cockpit og en til akterkabinen. Jeg har montert defosteren ved siden av Eber'n, og koblet to av slangene fra defr. inn på hovedutløpet fra Eber'n via et Y-rør. Ingen spjeld eller noe annet. De to andre utløpene fra defr. er fordelt ett til vinduene od ett er montert nede ved dørken på førerplassen. Dette fungerer helt greit, tror ikke det er så mye luft som går tilbake til Eber'n når defr. brukes heller. I tillegg får jeg en liten lunk på vinduene når bare Eber'n brukes. Å koble den ene varmeren etter den andre på noe vis, har jeg ingen tro på at er noe særlig effektivt. Da vil det bli for mye motstand i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Størst som mulig defroster er på grunn av mindre indre luftmotstand i den en i smalere variant. Hvis den båten har 3.5kw dieselvarmer så trenger den ikke kaloriene som defrosteren kan gi max. Hvis motoren blir hangende med i suget fra vifte i dieselvarmer gir den enormt motstand. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Roar Seljesæter Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Er det noen av dere som har hentet luft fra dieselvarmer utblås til defroster inntak med y-spjeld på varm side? Noen som har prøvet dette over tid og kan dele noen erfaringer? Roar Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Tror nok at luftmotstanden i defrosteren blir så stor at Eber'n ikke klarer å puste gjennom den en gang... Et slikt varmeapparatregister skaper en enorm luftmotstand. Det er derfor slike vifter er store strømslukere... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 (redigert) Funderer litt på det samme. Jeg har noe så tåpelig som en defrostervifte _uten_ varmeregister. Et marginalt problem da båten er knusktørr innvendig, men på en regnværdag når alle setter seg inn med våte klær vil jeg tro at det kan bli dårlig sikt. Har Eber med totalt 4 uttak hvis jeg har telt rett. Tenkte bare jeg skulle lage et femte til innløpet til defrostervifta. Om det fisler litt gjennom når den ikke går gjør ikke så mye, og når vifta startes så vil den nok dra til seg greit med varmluft. Men hvis det finnes en Y med automagisk spjeld/gummiflapp el så høres det ennå lurere ut da jeg vil unngå reduksjon av varmeeffekt når jeg ikke har behov for defroster. Redigert 1.September.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.