Jump to content

Problemer med Suzumar 290 (gummibåt)


Kokken tor

Recommended Posts

Har prøvd Zusumar sist sommer men fikk desverre en båt som ruster i ringene som tau går igjennom.

Fikk ny båt men med samme feil i produksjon, rustvann renner ned lang siden. :confused:

Har i dag fått pengene igjen og er på jakt etter ny gummibåt, er det noen som god erfaring med en båt på 290. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har bestilt den nye gummibåten på Maritim, 277 med fast dørk og oppblåsbar dørk, kan ha 9,9 på hekken til 2990.-

Billing og greit... Kjenner han som driver Maritim i Bergen, og de har kjøpt inn 4 kontainere for så å dumpe de ut på markedet. Dårlig kvalitet?? mulig, men jeg tar sjansen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Også så hyggelig det er å bruke hele sesongen på å erstatte en mistet åre, en tofte ( det finnes jo ikke reservedeler til mange av disse ukurante engangsbruk-båtene ) få fixet en ventil, eller stå i kø for å reklamere for 3 gang på ett eller annet drittprodukt produsert i Østen til laveste bud.

 

Dessuten er det jo bare hyggelig med lumbago, hekseskudd og skiveprolaps etter å ha løftet seg skakk på en båt som veier det dobbelte av nødvendig, fordi materialene er annen og tredjerangs og må forsterkes opp og i mente for å vare en sesong. :smiley:

 

Kjøp gjerne rimelig, men kjøp iallefall et produkt det finnes reservedeler til.

Fortrinnsvis i Norge.

 

Det finnes masse fine gummibåter. Er en båt for rimelig til å være sant, er det kanskje ikke sant ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk samme feilen på min Suzumar med rust, den er levert inn til butikken jeg kjøpte den fra... skal stresse selgeren litt i morgen om dette.... Likte båten meget bra da... lett og fin og bra i sjøen var den med sin oppblåsbare dørk 310VIB på 32 kg... men rust fra maljene er jo ikke hva en forventer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt en Zodiac Yacht Line RIB - tror den er 280 cm lang. Så en 250 på messa i Düsseldorf og den likte vi veldig godt. Dyp bunn i båten som gjør at den virker sikrere enn gummibåt med flat bunn. Vekten har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Lurer på å sette på teleskopdaviter på båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båtvenners gummibåter kommer og går

men min Zodiac består :wink:

 

Den er vel nå 8-9 år og ser helt fin ut. Jeg har hatt to tidligere Z - begge tålte sola litt dårlig på sorte partier, ble byttet mot et rimelig mellomlegg, nåværede grå er nesten som ny å se på. Som en forstår er jeg veldig godt fornøyd med Zodiac og selv om det er en kostbar jolle så tror jeg mange har brukt mere penger på billigbåter i den til jeg har brukt gummijolle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Da jeg snakket med Maritim, skulle båten komme i midten av mars, skulle vises på messen i Lillestrøm. Det han også fortalte, var at flere av gummibåtene var produsert på samme fabrikk, men med litt forskjellige design. Er godt vant med OEM produkter fra min bransje som er IT, så dette har jeg tro på :yesnod: Denne "billigbåten" er produser på en tilsvarende fabrikk, så det er flere søstre av den som farter rundt i det norske hav. Husker ikke navnene, men en av dem var Silver Marin?

Har en Zodiac med spilebunn som fulgte med båten da jeg kjøpte den, og har ikke en gang pumpet den opp. Tenker at fungerer den fra Maritim greit, ja da er det jo bare fryd og gammen :cheers: OK, det er billig, og man får som regel det man betaler for, men i dette tilfellet har Maritim bevist kjøpt inn et gigant parti og dumpet det ut, helt ok for meg. Av 4 kontainere er 2 allerede solgt, så det er flere enn meg som har hevet seg på.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg snakket med Maritim, skulle båten komme i midten av mars, skulle vises på messen i

 

Fikk nettop MIN nye gummibåt fra Maritim. (Navigator III 400)

 

Meningen var å ha den som en sikkerhet ombord nå i vinter, da jeg ikke har flåte ombord.

Dette var en billig gummibåt som har kostet ca. 2500,-, men var nedsatt og kostet meg 1800 levert hjemsted.

Hadde egentlig ikke de store forventninger, men regnet med at den nok ville kunne gjøre jobben i vinter, henge i mastra og være til nytte om uhell skulle oppstå i den grad en måtte forlate "moderfartøyet".

Ble derfor positivt overrasket da jeg pakket den ut, denne SÅ jo veldig bra ut, fine sømmer og forsterkninger under pontongene. Til og med lim og lappesakker fulgte med.

En praktisk pumpe som også fungerte fint og bærebag i nylon!

Pumpet opp båten, monterte årene og tok den ombord for å finne den optimale løsningen for å feste den til moderskipet. Vi betraktet den jeg og skipperen på nabobåten og nikket anerkjennende til hverandre!!!

Røyste den på høykant og lot den hvile litt mot mesanmastra bak mens jeg betraktet de alternative løsninger for festing av tau og stropper..

Under denne seansen kom det et vindpust og gummibåten begynte å falle forover, fra 90 til 60 grader,hvor den stanset mot kanten på dørene inn til salongen med det resultat at en kraftig vissling tydelig kunne høres.........mumlet noen salige gloser og kunne raskt konstatere at stoltheten var punktert på to steder (et hull for hvert dørblad på Viksunden)og fasongen ble svært uspenstig om en kan si det slik. Min stolte mine endret seg snart til et noe fårete og annspent annsiktsutrykk i samme tempo som lufta forsvant ut av gummibåten.....

Ja,ja tenkte jeg.. bra dette ikke skjedde under en nødsituasjon...at det ble oppdaget nå....!

 

Man kan saktens trekke på smilebåndet i ettertid å si at dette måtte man da kunne forvente, prisen tatt i betraktning, men ved nærmere ettertanke vil jeg faktisk med dette rette en advarsel mot bruk/kjøp av "slike billigprodukter" de være seg fra Maritim eller andre.

 

Faktum er at dette støtet som oppsto under "fallet", ville gått bra på hvilket som helst annet merke av noenlunde kjente gummibåter. Man vet at jolla ofte benyttes av barn og da er det direkte uforsvarlig å selge varer som ikke er i nærheten av å holde mål til det bruket de er produsert for!!

Må si jeg er litt skuffet over Maritim som pusher ut slik dritt på markedet da det etter mitt skjønn er farlige produkter når en ikke er klar over de begrensninger disse har!

Det hører også med til historien at Maritim overhodet ikke ville refundere den feilsåtte investeringen :sad: !

 

Dere er herved advart!!!

Link to post
Share on other sites

Rogeri: Din sak er fortsatt under behandling hos oss. Salgsavdelingen var såpass i tvil da de avviste ditt krav at de oversendte kopi til meg for vurdering. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å sende noen kommentarer internt pga hektisk jobb med å åpne butikk i Stavanger og forberede tilsvarende i Fredrikstad. Jeg regner med at du hører fra Thomas eller Geir hos oss igjen i nær fremtid.

 

Avslag på reklamasjonen er basert på at all PVC duk, dyr eller billig, skades av skarpe gjenstander - og du oppgav på redelig vis at båten hadde falt mot en kant. Dersom det er duken i seg selv som er dårlig, og punktbelastningen ikke har vært mer enn man forventer at duken skal tåle, så må vi vurdere saken på nytt.

 

Ditt forhåndsvarsel til salgsavdelingen om at saken skulle publiseres på Baatplassen setter vi pris på. Vi ønsker at vi blir vurdert og debattert, og at vi kan argumentere på fornuftig vis i forhold til de beslutninger vi tar - både de positive og de negative. Husk at det også er mulig å legge kommentarer inn på www.maritim.no direkte på de produktene man er fornøyd eller misfornøyd med.

 

Til dere andre:

Vår nye billigbåt: Den produseres av en av de største produsentene av gummibåter. Vi har valgt koreansk duk i stedet for tysk for å komme ned i pris. Duken har samme tykkelse og tetthet i vevet som deres vanlige modeller, og vi har fått lab.tester på at UV beskyttelsen tilsvarer den dyrere duken. Vi har av og til vært litt sene i avtrekkeren når det gjelder å få varer fra Kina ned på et nytt prisnivå, fordi vi har vært litt redde for å bytte trygge leverandører ut med langt rimeligere alternativer. Vi har tenkt å bli litt mer offensive på dette området, og skal sørge for å være prisledende også på såkalte kinavarer, forutsatt at kvaliteten holder mål. Kvaliteten sikrer vi med vareprøver og tester i forkant, og med åpen debatt på våre nettsider ( eller Baatplassen.no) i etterkant.

 

Vennlig hilsen Øyvind@maritim

p.t. hotellrom i Fredrikstad

..snart åpner vi :flag:

Link to post
Share on other sites

Takker for respons fra Øyvind Jørgensen!

 

Synes også denne redegjørelsen var grei og langt på vei viderefører de positive erfaringer jeg har hatt med Maritim som en seriøs forretning av gode båtprodukter! :yesnod:

Som det vel også her fremgår av mitt innlegg ,var min agenda å bekjentgjøre for dem og andre om min opplevelse og kanskje med dette forhindre uheldige følger hvis man ikke vet om svakheten på denne typen gummibåt. I min mail til Thomas på Maritim la jeg ved foto av båten og en rimelig detaljert forklaring på hva som hadde skjedd, samt advarte dem om produktets mangler. Sogar av nevnte årsaker anbefalte jeg dem også å trekke disse fra markedet.

Nå er det vel også slik at PVC generelt blir noe hardere og mindre fleksibel i lave temperaturer og følgelig mer sårbar for støt og slag. Denne dagen var det ca. 0 grader. Denne farkosten var graverende dårlig og etter mitt skjønn en potensiell fare for liv og helse!

 

Håper med dette at Maritim selv tester ut denne og andre gummibåter fra eksotiske land som Kina også med tanke på våre klimatiske forhold. :sailing:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Familien har hatt en Honda Honwave T30-AE i 3 sesonger nå. Den er 3 meter lang. Har bare positivt å si om kvaliteten på den. Er ikke så mange av disse i Norge foreløpig, men de er produsert av Honda og virker til å være av meget god kvalitet etter våre erfaringer så langt. Har ikke sett antydninger til rust i ringer etc som du opplever på din.

Er meget solid bygget med store pontonger og tykk PVC duk. Man føler seg ganske så trygg i denne ifh til mange andre gummi joller med mindre pontonger. Føles veldig stødig med de store pontongene samtidig som det er enklere å komme opp på brygger etc iom at du kommer høyere opp.

 

Den vi har har aluminiumsdørk slik at den blir veldig stiv og egner seg til forskjellig bruk.

Planer fint med 2 voksne, en ungdom, en dacs samt godt med handlevarer med vår Yamaha 9,9 hk på hekken.

 

Vi har brukt den som slepejolle etter seilbåten, samt at den er jevnlig brukt av familiens ungdom.

Det er en ting som kanskje kan være negativt for noen er at den er ganske tung. Veier litt over 50 kg om jeg ikke husker helt feil. Årsaken til dette er den tykke duken samt at aluminiumsplatene veier endel.

 

Honwave er absolutt verdt å sjekke ut nærmere før du bestemmer deg.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Hehe tydligvis har baatplassen en viss efekt ang reklamasjoner...................

 

Kjekt at maritim bryr seg nå men syntes de burde ordnet det opp med en gang siden de er så store å seriøse. Hadde dette vært ett produkt de var 100% sikker på skulle holde kvalitetsmessig tror jeg de hadde erstattet det med en gang??????

 

Ellers er jeg kunde der selv og egentlig godt fornøyd.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Flott av Jørgensen å ta det opp her.

 

Tenker jo fort at slike produkter bør man kanskje tenke seg om to ganger før man handler, men med en slik informativ handling fra leverandør fjernes eventuelle motforestillinger raskt for min del, og vil vel heller styrke leverandøren.

 

Jeg driver i IT bransjen, og har en generell interesse for elektronikk. Når enkelte bekjente (eller ei :-) ber om en anbefaling på ditt eller datt, så sier jeg som regel at man bør kjøpe det som har best garanti. Mange produkter i dag lider av hurtig produksjon, av og til også med dårlig råvare kvalitet. Forbrukeren selv har forårsaket dette ved å løpe og kjøpe billigst, som tvinger seriøse leverandører til også å forsøke billig produksjon. Med dertil redusert generell kvalitet. Du får ikke gull til prisen av messing.

 

Suzuki har allerede sagt det som er å si om den saken :wink:

 

Forøvrig har jeg selv en Bombard Tropic fra 1990, som fremdeles er i god stand. Noen reparasjoner er det jo, men kvalitet er det i alle fall.

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk samme feilen på min Suzumar med rust, den er levert inn til butikken jeg kjøpte den fra... skal stresse selgeren litt i morgen om dette.... Likte båten meget bra da... lett og fin og bra i sjøen var den med sin oppblåsbare dørk 310VIB på 32 kg... men rust fra maljene er jo ikke hva en forventer...

Synd at Suzuki/Suzumar har prestert en så stor tabbe på en såpass bra gummibåt som å skifte metallegering i ringene til tauet på pontongene fra en bra type til en ubrukelig type. Jeg er selv så heldig å ha en Suzumar 265 fra 2002 (oppblåsbar dørk og kjøl) og den har fungert utmerket helt siden den var ny og ser fremdeles nesten ny ut. Denne har de gamle maljene (gamle metallegeringen). Suzumar 265 har 5 separate luftkammer, relativt lav egenvekt og høy godkjent lasteevne - 550 kg

Link to post
Share on other sites

Suzumar: Jeg har en venn her i Bergen som kjøpte Suzumar. Innen sesongen ifjor var ringene full med rust som rant nedover den ellers fine båten. Så dette er nok en produskjonsfeil hos Suzumar.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Så dette er nok en produskjonsfeil hos Suzumar.

Dette er vel opplest og vedtatt og stort sett erkjent av de som selger Suzumar - nemlig at fabrikken har vært SVÆRT uheldig i sitt valgt av ny metallegering i ringene. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er dette ikke noe problem på litt eldre Suzumar som eksempelvis min 2002 modell. Der er ringene bare litt antydning til oksydert/irret etter nå snart 6 år.

Link to post
Share on other sites

Slik ser det i allefall ut på min båt, bildet er tatt i høst og da hadde båten ligget på fordekket siden juni, rusten kom etter mindre enn en måned.

 

suzumar.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det der gjør vel ingenting Sydvesten.

Båten var da billig, var den ikke :smiley:

 

Uansett - jeg kom opp i det der med en Arimar jeg kjøpte ( billig :rolleyes: )

Etter et sabla styr, fikk jeg tilslutt godkjent reklamasjon.

Importøren sendte meg to trapesformede ringer til å erstatte slepeøyene med. Disse var i 3mm gods,og selvsagt helt ubrukelige. ( originalen var 6 eller 7mm gods ) Nå solgte jeg jolla,og overlot problemet til nestemann, det er dog ingen tvil om at problemet var at ståldelene var for dårlige ( billige ) til at de holdt mål.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Spydige kommentarer holder du for deg selv.

 

Jeg er luta lei, av de som hevder et produkt til 3000 er like bra som et til 6000. Her på Baatplassen har det blitt religion å hevde at billige produkter er like bra som dyrere og mer kvalitetsrelaterte produkter.

 

I 99 av 100 tilfeller viser det seg at det ikke er tilfelle ved nærmere gransking.

Produktet kan selvsagt være

" bra nok "

" verdt prisen "

" fungerer for meg "

og en masse annet rart. Men jeg har nesten aldri sett et produkt som koster halvparten av tilsvarende, uten at det er haker med det hele.

 

Jeg har to tenger fra Biltema. Begge er samme varenummeret, helt tilsynelatende like, men kjøpt med to års mellomrom. Den ene er bra som en Hazet. Den andre er mest egnet til " fiskelinesøkke "

 

Og; båten til Sydvesten fungerer sikkert helt greit. Jeg mener det er uakseptabelt at det ser sånn ut, men særlig praktisk betydning har det neppe. Mao - " bra nok ". :smiley:

 

Så; jeg kjøper masse rimelig selv jeg. Men - jeg er klar over forskjellene til et skikkelig kvalitetsprodukt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...