Jump to content

Problemer med Suzumar 290 (gummibåt)

Kokken tor

Recommended Posts

Det der gjør vel ingenting Sydvesten.

Båten var da billig, var den ikke :smiley:

Slike kommentarer synes jeg er helt unødvendig og tåpelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ajj - ømme tær idag ?

OK, litt mer seriøst.

Jeg var selv å så på Suzumar i fjor vår. Min påstand er at Suzumar for 3-5 år siden, og dagens modeller er _helt_forskjellige. De som bla.a Helge har, var MYE mer forseggjordte enn dagens modeller. Snakket med en bekjent i Erling Sande systemet, og han sa rett ut at de tok inn disse for å ta markedsandeler på motorer. Båtene er produsert til lav pris, og brukes som lokkemat.

De hadde leveringsproblemer i hele fjor sommer, da etterspørselen var enorm.

De hadde problemer med å skaffe mye reservedeler også, bla.a var årer og ventiler periodevis restet i lange tider. Om andre årer og ventiler kunne tilpasses, veit jeg ikke, antar egntlig det.

Ikke uventet - de er så aggresivt priset, at det nesten ikke er sant.

Kanskje det er for godt til å være sant ? Da er det ofte ikke sant :smiley:

Suzuki

No boat needed..

De hadde leveringsproblemer i hele fjor sommer, da etterspørselen var enorm.

De hadde problemer med å skaffe mye reservedeler også, bla.a var årer og ventiler periodevis restet i lange tider. Om andre årer og ventiler kunne tilpasses, veit jeg ikke, antar egntlig det.

Ikke uventet - de er så aggresivt priset, at det nesten ikke er sant.

Kanskje det er for godt til å være sant ? Da er det ofte ikke sant :smiley:

Suzuki

Jeg var en av dem som ventet på en Suzumar RIB i fjor. Var lovet levering rett over påske, 0 Rib levert :nonod: . Så begynnelsen av mai 0 Rib levert :nonod: . Så lovet slutten av mai 0 Rib levert :nonod: . Da turte jeg ikke vente lenger og kjøpte en brukt Båtsmann Rib. Litt tung men fornøyd med den. Etter hva jeg leser her, var det kanskje like greit at det ikke ble noen Suzumar handel.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Her kommer kameraten til Fanafjord med rustproblemer på Suzumar - Fanafjor har selv sust rundt med min Suzumar og synes det er en kjekk båt. :-)

Jeg har hatt rustproblemet på min Suzumar. Kjøpte den hos Erling Sande i Oslo på fjorårets båtmesse på Lillestrøm. Etter kort tids bruk i juni i fjor kom rusten på maljene. Jeg klaget på båten og ble lovet enten ny båt eller utbedring. Det siste ble gjort hos Din Båtbutikk i Bergen, der jeg bor. Maljene ble skiftet og båten vasket med et spesialmiddel som gjorde at den ble som ny. Det eneste jeg ikke fikk tilbake var det stygge tauet jeg måtte skjære av - se Sydvestens innlegg.

Det er forøvrig slik også at sommerens lyse klær fort blir ødelagt når det renner rustvann fra gummibåten. Kjedelig!

Jeg har en Evinrude 3,5 HK og opplever også at propellen slurer når den går i plan.

Ellers en kjekk liten båt. Og rimelig. Det var visst en hel del av disse båtene som har en prod.feil, etter det jeg har skjønt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

De fleste som har hatt billige kinesiske leker i hus, har vel fundert over hvordan det er mulig å skape materialer av en slik elendig kvalitet. Før nyttår har gjerne alle julepresanger merket made in china havnet i søppla. Skal ikke påstå at marint utstyr er av samme standard, men det kan nok lønne seg å utvise en viss skepsis med ukjente billigmerker fra Østen. Kjente merkevarer produsert i Kina har jeg ingen dårlige erfaringer med, så er også prisen deretter.

Ser at flere har gode erfaringer med Suzumar, så det er vel ikke så ille. Tror dette er billige båter med bra kvalitet - alt annet enn akkurat dette med rusten (som gjelder et begrenset antall båter) er bra, synes jeg. Bla er det bra bunn i disse båtene og pene er de også (de var veldig subjektivt og sikkert ikke spesielt relevant). I båthavnen ligger det svært mange av denne typen båter på bryggene, og jeg tror nå ikke det finnes så mange lettlurte båtfolk på disse kanter, heller.

mvh Bergen Dørk

Vel, pris og kvalitet henger ofte sammen, men mitt kjøp av denne "billig" båten til Maritim er kun et av mine infall ved et av mine båtbutikk besøk. Da jeg så prisen og fikk en ok forklaring på båten tenkte jeg, shit la gå, denne tar jeg. Har jo en Zodiac, men klarte liksom ikke å la være... :yesnod: SÅ, går den til helv... i løpet av kort tid kjører jeg den på garantien og bruker Zodiaken. Funker den bra, så er alt ok. Problemet mitt var at Zodiaken kun er en 2,4 lang, og den fra Maritim er 2,77.

Det er ofte slik med oss båtfolk, det er vinter, båten står på land og tiden går alt for sakte.. Får litt båtfølelse av å vandre rundt i båtbutikken liksom fruen vandrer rundt i klesbutikken, handle litt dupeditter som får smilet frem.... :cheers:

Kl er nå 02.30, er nettopp kommet fra båten og skal på jobb om et par timer ( og 4 små skal ut av huset..) Livet er herlig, våren nærmer seg :yesnod:

Jeg er luta lei, av de som hevder et produkt til 3000 er like bra som et til 6000. Her på Baatplassen har det blitt religion å hevde at billige produkter er like bra som dyrere og mer kvalitetsrelaterte produkter.

I 99 av 100 tilfeller viser det seg at det ikke er tilfelle ved nærmere gransking.

Produktet kan selvsagt være

" bra nok "

" verdt prisen "

" fungerer for meg "

og en masse annet rart. Men jeg har nesten aldri sett et produkt som koster halvparten av tilsvarende, uten at det er haker med det hele.

Suzuki

Stort sett henger kvalitet og pris sammen, men det er hederlige unntak:

Oljeprodukter Biltema er billig men samme produkt som Statoil sin olje

epoxygrunning og bunnstoff fra Biltema er samme produkt som Star Maling

Og samme tror jeg gjelder mange piratdeler til bil.

Og hvis man greie å ha 2 tanker i hodet samtidig, hva med veiledende priser og tilbud?

Rea 50% på veiledende pris, Kan veiledende pris være satt høyere for å kunne sette varen ned 50%???

Før kroner.... Nå kun.... :lol:

Beklager at det sklir litt ut i forhold til skumgummibåtproblematikken........ :wink:

Jeg i utgangspunktet enig med Suzuki i at pris og kvalitet henger ganske mye sammen - både på gummibåt og annet. Det er vel de fleste andre også enige i. Jeg synes selv at min Suzumar 265 som jeg for en del år siden betalte ca 7000 kr for gir et klart inntrykk av bedre kvalitet enn den Plastimar 220 jeg betalte litt over 4000 for et par år senere. Sistnevnte kjøpte jeg primært fordi den var ekstremt lett og kjekk å ha liggende nedpakket i båten på lengre turer da vi ikke tar med den litt mer romstore og noe tyngre (32 kg) Suzumaren. Det er ganske klare kvalitetsforskjeller mellom disse to båtene mht duken, akterplaten, årefester, lenseventil osv osv. Bare det at duken virker tykkere men likevel smidigere på Suzumaren sier vel sitt.

Men når det er sagt er det også ganske stor variasjon slik at enkelte dyre eller i hvert fall ganske dyre produkter er dårlige og enkelte billige eller i hvert fall ganske billige produkter har god kvalitet. Men i sum er vel sannsynligheten for å få et godt produkt noe høyere når man betaler litt mer for det.

Videre tror jeg for min del at når det gjelder akkurat Suzumar sine gummibåter så holder de ganske god kvalitet totalt sett. Når Derfor er det veldig synd at de nå i det siste har prestert en kjempetabbe å bruke uakseptabelt dårlig metall i maljene oppe på pontongene på en stor serie av båtene. Men jeg forventer at dette ordnes både for de som har vært uheldige og fått båter med slike maljer på samt i produksjonen av de nye båtene.

Min Suzumar 265 blir som nevnt 6 år nå i vår og er tilnærmet så fin som ny. Jeg er meget fornøyd med løsningene på både åreinnfesting, akterplate, toften, lenseventil, slepe- og løfteøyer samt ikke minst antall separate luftkammer, diameter på pontongene og høy lasteevne (550 kg på en 265). Det finnes vel sikkert noen enda bedre gummibåter på markedet, men Suzumaren holder i massevis for meg. Kvaliteten på den Plastimaren jeg også har, synes jeg imidlertid ikke er bedre enn den minimum må være.

Det der gjør vel ingenting Sydvesten.

Båten var da billig, var den ikke :smiley:

Med fare for at herremannen som er sitert over kommer med et nytt av sine kontruktive bidrag til tråden, så vil vil jeg hare fortelle de som ikke legger sjelen sin i å harselere med andre medlemmers båtkjøp av båten nå er i fikset, fikk telefon fra forhandleren i dag.. så da håper jeg at rustproblemene er løst, for eller så er det mneget god båt som vi har hatt masse glede av..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...