Jump to content

Valg av plotter? Raymarine vs. Garmin?

Carpediem

Recommended Posts

Vi skal kjøpe plotter til seilbåten vår nå, og lurer på om noen har erfaringer med Garmin 4008 evt 5008? eneste forskjellen er at det er touch-screen på 5008...Kan denne plotteren brukes sammen med f.eks. autopilot fra raymarine? Skal stå i Bavaria 38 så skjermen må vell være 8-9 tommer for å passe. Raymarine er jo helt sykt dyrt egentlig! E-80 koster over 10 båt penger mer enn Garmin 4008 og den har lik spec. eller kanskje dårligere.

De fleste plottere kan koples mot Raymarine autopilot via NMEA. Selv har jeg nå i vinter koplet sammen Raymarine ST6002 S1G mot Geonav plotter og Silva vindinstrumenter. Dette er gjort via NMEA. Jeg har foreløpig ikke fått testet det ennå, men koplingene er gjort vha Silva Support og Sleipner. Hjelpsomme folk. Likevel ville jeg hvis jeg skulle kjøpe nytt brukt samme fabrikat hele veien for å utnytte enkelheten med å kople feks Raymarine instrumenter sammen vha Seatalk-bus eller feks Silva vha Nexus-bus.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Om en velger Raymarine eller Garmin er vel smak og behag bil jeg tro..... dog er Garmin som du sier noe billigere enn Raymarine... Kvaliteten er vel lik på begge vil jeg tro og kartgrunnlaget er vel også det samme siden ingen av dem gjøre egne målinger.... Da blir det smaken som avgjør, menyer, knapper og kartlayoput..

Når det gjelder 5xxx serien mot 4xxx serien så er det vel bare touchscreen som er forskjellen, og om det er en fordel eller ulempe skal ikke jeg ta stilling til.... men jeg velger dog 4xxx serien siden jeg liker knapper og vil så gjerne få presset inn 4010 i pidestallen, men har ikke funnet byggemålene ennå.... og prisforkjellen er vel bare 100$ for 10 tommeren... Passer ikke 10 tommeren, så blir det nok 8 tommeren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Som plottere er Raymarine E80 og Garmin 4008 temmelig like. Garmin sies å være litt mer brukervennlig uten at det har noen stor betydning. Har akkurat kjøpt E80, fordi den er den eneste som har kart over Mjøsa, og synnes den virker veldig enkle å bruke. For de som skal ha det aller beste når det gjelder ekkolodd eller radar er Raymarine å foretrekke foran Garmin, men for den vanlige brukeren har det liten betyding.

Garmin 4008 er mye gunstigere priset siden GPS antennen er inkludert, i motsetning til Raymarine, og siden 4000 serien er sammenlignbar med E-Serien og ikke med C-Serien.

For den som ikke skal handle umiddelbart, er det absolutt verdt å vente for å vurdere den nye Furuno Navnet 3D, dette er en plotter som kjører Windows XP embedded og hvor plottersoftware bygger på den nye generasjon MaxSea, Time Zero. I følge rapportene i fra dem som har prøvd Navnet 3D på båtmesser i USA er 3D funksjonen og hastingheten helt rå, og brukervennligheten suveren. Plotterene er priset på samme nivå som Raymarine E-Serien. Furuno er jo dessuten kjent for å være best på fiskeleting og radar.

Redigert av abbor (see edit history)
For den som ikke skal handle umiddelbart, er det absolutt verdt å vente for å vurdere den nye Furuno Navnet 3D, dette er en plotter som kjører Windows XP embedded og hvor plottersoftware bygger på den nye generasjon MaxSea, Time Zero. I følge rapportene i fra dem som har prøvd Navnet 3D på båtmesser i USA er 3D funksjonen og hastingheten helt rå, og brukervennligheten suveren. Plotterene er priset på samme nivå som Raymarine E-Serien. Furuno er jo dessuten kjent for å være best på fiskeleting og radar.

hej abbor!

vet du om Navnet 3D er bakover kompatibel med eldre versjoner av 2D o Maxsea...........??

S/Y Gunga Din

Navnet 2 og Navnet 3D kan ikke kobles i sammen via Ethernet. Radarer går heller ikke om hverandre mellom de 2 generasjonene. På Navnet 3D kjøres MaxSea Time Zero på selve plotteren (MaxSea er integret inn i plotter softwaren) og ikke på en PC, vil bli veldig overrasket om eldre PC versjoner av MaxSea kan brukes sammen med Navnet 3D.

Redigert av abbor (see edit history)

Noen ganger er det nødvendig å skifte teknologiplattorm fullstendig for å komme seg videre, og vi som jobber med produktutvikling er selvsagt kjempeglade når vi får gjennomslag for å dumpe den gamle "dritten" og lage alt i fra scratch :lol: Furuno sine Navnet 2 plottere kan vel sies å være en dead end teknologimessig.

Årsaken til at radarene ikke går om hverandre er at i de nye skjer all signalbehandling i antenna, og koblingen til skjermen er Ethernet. For de med Seilbåt er det en skikkelig snacks funksjon på Furuno sine nye radarer. De har innebygd en NMEA 2000 gateway. NMEA 2000 utstyr kan kobles til antenna og blir så rutet over på Ethernet.

Ja teknologien går fremover og det er jo bra. Holder selv på og omorganisere navigasjonssystemet i min Bavaria 40AC. Hadde tidligere en Seiva baracuda kartplotter samt autopilo, vininstrument, dybenmpler, og logg fra Raimarin ute. Inne hade jeg en bærbar PC med SeaPro 3000 Plus tilkoblet alle instrumenter, autopilot og AIS, samt en 4 kw Koden radar med 2 fots lukket antenne.

Nå har jeg skiftet ut radarskjermen med en digitaliseringsenhet med eternett. Det er nå blit en såkalt PC-Radar. Seiva plotteren går også på land til fordel for en 12,4" Hatteland jotline skjerm. så monterer jeg en liter 12V pc og kjører SeaPro 3000 plus på den. Da har jeg fåt en skikkelig plotter med radaroverlay, AIS og ARPA ute. Inne kjører jeg den bærbare PC en med SeaPro 3000 Plus som før men nå får jeg i tilegg radaroverlay og ARPA på den også. Setter opp en liten datasvits for og kunne bruke radaren mot begge PCene den jør også at jeg kan kjøre netverksversjon av kartprogrammet slik at jeg ikke trenger to lisenser, får da også overført alle date fra instrumenter og autopilot mellom PCene på eternett.

Var utr forige lørdag og testet den nye ARPA modulen i Seapro 3000 Plus den fungerte helt fantastisk bra tiltros for at jeg ikke har skikkelig gyro kompass. Tar kurs fra autopiloten som jo bare har en fluksgate og en rate sensor men det fungerte langt over forventning.

Det er da morro med nye dupediter og fifi teknologi.

Som plottere har de tilnærmet samme funksjonalitet. Det du beskriver er vel en rimelig avansert bruk av en MFD, sammen med en svært lite anvendt programvare.

Bruddstykket om Navionicskart du siterer er i fra et avsnitt hvor jeg omtalte E80 og 4008. Det jeg prøvde å få fram var at jeg hadde kjøpt Garmin hvis de hadde hatt kart over Mjøsa.

Det er ikke mange her som kommer med brukererfaringer i diskusjonene av fullversjonen av RNS. Jeg følger med på diverse blogger og forum i USA også, og omtalen av dette prgrammet er minimalt. Kan nok indikere at programmet har begrenset utbredelse :smiley:

Fortestt gjerne diskusjonen din du, men det blir det uten meg. Jeg gidder nemlig ikke mere av de negative kommentarene dine i elektronikkdiskusjonene :headbang:

Dette er hva Garmin opplyser

GPS nøyaktighet <15 m

EGNOS nøyaktighet <5 m

Nøyaktighet fart 0,05 knop

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Fant dette på en B39 som ligger til salgs på finn.no, og det ser jo ikke så galt ut... det er en 4008 plotter og den passer jo bra inn etter mitt syn. Tror 10 tommeren blir litt for stor her, siden den er nesten 5cm bredere og nesten 5 cm høyere... og 8,4 tommer rekker vel til mitt syn.....

32_-81333204.jpg

32_-1697518641.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...