Jump to content

Dimmer


Seilinor

Recommended Posts

Jeg har 10 spotter, hver på 10W montert i salongen.

Disse spottene gir et lyshav som er lite koselig.

Jeg ønsker  å montere en dimmer for å få ned lyset til  koselig styrke.

Kan man bruke en dimmer av samme type som som hjemme i stua beregnet på 220V, eller?

Har noen erfaring med dette og kan gi tips ?

Link to post
Share on other sites

220V dimmere virker kun på vekselstrøm og kan ikke brukes i båt.

Ligg også unna de aller billigste 12V-DC variantene da disse er skikkelig dårlig konstruert.

Som minimum bør enheten være kortslutnings-sikker på utgangen.

Du kan jo montere en vender mellom paralell/serie kobling av et gitt antall pærer hvis du ønsker en billigere løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bruker denne tråden - viser ihvertfall at det ikke er helt off-topic, selv om det her dreier seg om russebil.

 

Undertegnede har bidrat ved å hjelpe til med et 'stjernehimmel'-opplegg som omfatter 100 blå og hvite lysdioder (med integert seriemotstand), alle koblet i parallell. Når det er mørkt ute er denne stjernehimmelen imidlertid i sterkeste lag og det ønskes dimming.

 

Kan de dimmerne til Maritim og Clas-Ohlson brukes på lysdioder? (for fagmannen: er det en ren puls-pause-modulasjon?)

Link to post
Share on other sites

Har ikke satt meg grundig inn i kva som finnes på markedet men skal ein dimmer brukes på 12v må den vere konstruert for denne spenninga. Vil ellers sei at du skal velge ein type der du skrur ned spenninga i staden for den med piltaster, fordi denne er meir brukervenlig. Kansje kunne du skifte til 5watt pærer, som i dei fleste tilfelle vil gi nok lys.

Link to post
Share on other sites

Til opplysning:

En russebil i klassen hadde også tenkt å montere stjernehimmel, men etter å ha lese i brosyren og snakket med biltilsynet viser det seg at dette ikke er lovlig å montere...

Akkurat det skal jeg ikke legge meg opp i :rolleyes: . De er alle over 18 og bilen er ikke registrert på noen i min familie.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...