HAMMERHEAD Startet 4.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2008 Er det noen som vet av andre importører/ forhandlere av GM Marinediesel sin voldsomt populære Hammerhead motorer enn Marinediesel.se? Vanskelig med support på denne motoren!! Kvantumsrabatt hadde vært fint Sitér dette innlegget Link to post
HAMMERHEAD Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 ER DET NOEN SOM HAR GODE/DÅRLIGE ERFARINGER MED GM DIESEL I BÅT ? VÆRE SEG PENINSULAR ELLER HAMMERHEAD? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Holder på med installasjon av ny Peninsular nå. Forkjellen på de to motorene: Det er exhaust gjennom drevet på Hammerhead, mens Peninsular har separat exhaustgjennomføring. Blokkene er like, mariniseringen er forskjellig. Begge holder nyeste utslippskravene, men sørg for å få med dokumentasjon på dette til godkjenning i Norge. Positive tilbakemeldinger vedr. nye motorer, men pass opp for brukte før 2003, der var det problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 Du er glad i Caps Lock du.... Tenker du på 2 eller 4 takter da? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Divemaster Svart 5.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 (redigert) .........Tenker du på 2 eller 4 takter da? regner med 4 takteren V8, 6.2 og 6.5L To takterene kom som regel mariniserte fra GM/Detroit og JT Towers, med mindre de var brukte industrimaskiner og mariniseringsettene ble installert etterpå....da også JT Towers elelr GM-Detroit originalsett.. Redigert 5.Februar.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
HAMMERHEAD Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2008 CapsLock er fint ja, jeg mente 6,5 dieselen til gm ja....Kjørte i 2 timer med min nye Hammerhead i fjor, kjørte på plast pådrevet (hadde ikke vanninntak i bunnen av båten)- oljetempen gikk rett til vers og så sa det pang. Litt uoppmerksom kan man si. Har skaffet ny shortmotor og får håpe på litt lengre tur til sommeren. Tør ikke prøve motoren på fullt kjør igjen - tror ikke blokk og veiv tåler det- blokka sprekker vel og veiva går i to. Har du importert motor selv? Eller fra DP-service? Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Holder på med installasjon av ny Peninsular nå. Hvor har du kjøpt denne? Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Har peninsular og er bra fornøyd til nå. ( men kun kjørt ca 80 timer ) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg kjøpte via en norsk agent (reklame på Finn.no) hos Icecube Management AB, Stockholm. Funket greit. Man må bare huske på at fakturaen fra Sverige må være uten MVA, (det må du presisere) ellers får du trøbbel med å få denne tilbakebetalt, samt at du da må betale norsk MVA på beløpet inkludert svensk MVA. Da blir det dyrt. Ellers bare grei handel. Kjøpte Bravo 2 drev samtidig. De beregner propell om du vil kjøpe det og kan levere exhaustgjennomføring, osv. I tillegg skaffer de erfaren mekaniker som monterer om du ønsker for 14 - 16 lapper. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Nå kjenner ikke jeg betegnelsen 'Hammerhead'. Derfor kjenner jeg heller ikke trimmingen på den motorvarianten du har. Noe av det som kan være en negativ detalj er at den del veivakslinger er ikke nitrittherdet. Uansett vil jeg tro at du skal kunne kjøre motoren på minst 3200 rpm kontinuerlig. Høres det ille ut? Til vanlig blir marinevariantene sperret på 3600 rpm. Mens bilvarianten går opp til 4000 rpm. Hulda har 6,2L trimmet ned til 140 hk v/3600 rpm., således er det en rekke varianter fra 140 hk og opp til 320 hk mer eller mindre bygget over samme basemotoren. Generelt er 6,2/6,5 en slitesterk motor. Kjører du rått, er fasiten for et lykkelig liv i første rekke hyppige olje- og filterskift. Bruker du syntetisk olje kan jeg nærmest garantere deg havari. Dog uansett med vesentlig lenger interval enn 2 timer. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 I min instruksjonsbok for 6,5l Peninsular 310 Hk er oppgitt SAE 30 eller 40 (etter temperaturforholdene), men er ikke nevnt noe om syntetisk olje. (Men det står: Do not use multi-grade oil). Skal skiftes hver 100 timer eller hver 6 mnd. avhengig av hva som kommer først. Oljefilter skiftes samtidig. Hulda: Har du noe om havari ved bruk av syntetisk? Hva skjer? Dette kan være viktig informasjon for oss med motortypen hvis det er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) Dette er argumentert til kjedsommelighet i 'oljetrådene'. Setningen er ikke ment som hovering. Bare at syntet-fantastene kan henge seg opp i dette. Generell anbefaling fra GM er SAE 30. En SAE 40 vil naturligvis holde viskositeten opp til høyere temperatur, betinger også en høyere starttemperatur. I generelle vendinger kan man med rette hevde at en multigrade olje er en tynnere singlegradeolje tilsatt lurium for å holde viskositeten oppe ved høyere temperatur. Luriumet blir imidlertid brudt ned som funksjon av temperatur/tid. Uansett vil høy temperatur (ca. 110 grader C) føre til at oljen oksiderer (blir slitt, taper egenskapene). Syntetisk: Stempeler/foringer: Polerer/glaserer sylindervegger: Tap av kompresjon og stort oljeforbruk: Startvansker og lavere ytelse. Hydrauliske ventilløftere: Interne lekkasjer og mangelfullt løft. Konklusjon: Heloverhaling av motor nødvendig. Så nå kan tilhengerene av syntetiske oljer bringe dette videre og fortelle at dette ikke skjer. Dernest kan den som får en full overhaling til 30 000 spenn fortelle at syntetisk olje var noe dritt på denne motoren. Men kanskje at syntetisk virker på alle andre motorer, stikk i strid med instruksjonsboka. Redigert 8.Februar.2008 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Neida, dette tror jeg på, Hulda! Jeg vet at iallefall eldre volvoer ikke bør ha syntetisk, det har jeg erfart selv akkurat slik du beskriver. Måtte ta full rengjøring (AQd40). Men jeg tenkte kanskje at nye moderne motorer var bygget for syntetisk. Siden det ikke står spesifikt om dette i instruksjonsboka mi, velger jeg å bruke mineralolje på den nye motoren, og satser på et langt og velsmurt motorliv. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hadde båt med GM Peninsular 6,5l V8 på 300Hk fra 2002 motoren fungerte bra den men den var levert med bravo 3 drev og de røk raskt. På de 250t jeg kjørte med båten gikk det 3 drev. Da ga jeg opp og solkte båten. Den er i midlertid meget kresen på oljen, oljemengden på motoren er jo vanvittig liten i forhold til ytelsen på motoren. 30 olje holt ikke mer en 70-80t før oljetrykket begynte og falle på 3200 rpm. 40 olje fungerte bedre og det var aldrig noe problem og få start når alle glødepluggene virket. De eneste problemene jeg hadde var en del glødeplugger som røk og en lekarsje i oljekjøleren som jeg måte sølvlodde. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hei! Jeg hadde en 2004 Hammerhead 300 HK i min Sea Ray i to sesonger og var kjempe fornøyd. Kjørte den ca 230 timer og hadde et Bravo 3X drev med drevkjøler. Brukte 40 olje, men den brukte mye olje. Skiftet over til BP sin 40 olje som inneholder addisiver som gjør at oljeforbruket synker. Fikk aldri testet dette da båten ble solgt etter fjor årets sesong. Videre hadde jeg store problemer med at gløde releet ikke fikk konstant 12V hvilket medførte at jeg enten fikk klikkelyd eller skrapelyd når jeg skulle starte. Etter mye styr la jeg inn et rele til kr. 90 som sørget for å gi konstant strøm og etter det var alt kun fryd og gammen ( det var en del elektrikere som søkte i en del timer FØR feilen ble funnet...) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Glødepluggene mine holder, det er en del dårlige saker å få kjøpt. Når det gjelder oljevolum, har jeg kun 8 liter. Peninsular bytter bunnpannen som vil gi et betraktlig høyere volum. For min nedtrimmede motor er det greit. Jeg har imidlertid montert en gedigen oljekjøler. Dårlig med strøm til start: Dette er et kjent problem når avstanden mellom gløderele og tenningslås er for lang. Her 'originalmonterte' jeg et 30 A lysrele fra Biltema. Jeg har aldri hatt mangel på strøm. Når det gjelder syntetisk olje og dieselmotorer, de fleste liker ikke syntetisk olje. Volvo kommer visstnok nå med en motor som skal ha en delsyntetisk olje. Det er i såfall den eneste båtmotoren jeg vet om som spesifiserer noe annet enn mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Er det noen som vet av andre importører/ forhandlere av GM Marinediesel sin voldsomt populære Hammerhead motorer enn Marinediesel.se? Vanskelig med support på denne motoren!! Kvantumsrabatt hadde vært fint Det kan se ut som du har en forhandler av GM Peninsular i Trondheim, se link http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=3&tot=325 Dette var bare en annonse jeg kom over på finn.no, jeg har ingen kjennskap til forhandler. Legger ut et bilde fra annonsen med en 6,5 i testbenk: Redigert 8.Februar.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg har hørt at det skal være en forhandler i Trondheim, ved nærmere ettertanke. Ellers så kunne man kanskje kontakte Amcar-klubben, den ligger også i Tr.heim. Der er det meget kompetente folk med Stein Moe i spissen. Se www.amcar.no, det er medlemskap for å få ut informasjon. Men de sitter på utrolig mye viten og har det meste av utgitt dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Hei! Du kan jo ringe til den norske forhandleren Per Vikheim 900 55555. Han er en kjempe hyggelig kar som hjelper til med det meste OG har reservedeler. Redigert 8.Februar.2008 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kommentar fra moderatorUdokumenterte påstander er slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. kjøp av jan vidar Vestvik ,DP service i haugesund hvis du vil ha en bra maskin av disse , ærlig kar og ikke noe tull. Sitér dette innlegget Link to post
MD330 Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Hei. Så tilfedigvis innlegget ditt, kan opplyse at jeg har service på Marinediesel Hammerhead i Bergen. Kan treffes på 926 20 991. Sitér dette innlegget Link to post
princess 412-2 Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 vil ikke anbefale disse motorene,kjenner til opptil flere tilfeller hvor marinediesel har røket etter lite antall timer,den siste nå var gått 250timer.peninsular har jeg ikke vært borti men muligens det er et bedre oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Vi har en GM Detroit 71-v8 ombord i skøyta vår. Forsåvidt grei og robust maskin som stort sett starter og går. Litt tungstartet når det blir kaldt men den kommer visst vi gir den litt startgass. En annen ulempe med den er at den bråker noe forferdelig.. Men som sagt over, grei og robust maskin. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Du må ikke samenlgne en GM 8V71 som er en totakts marinedisel med en marinisert bilmotor som Marinediesel Hammerhead er. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Beklager, jeg trodde Hammerhead også var Marinediesel... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.