Jump to content

GM Hammerhead marinediesel, forhandler? Erfaringer?


HAMMERHEAD

Recommended Posts

De har målt kompen og det var bare en silynder som hadde ca 15:1 mens de andre var det lite på.

 

Dette gir lite mening! 15:1 er kompresjonsforhold, dvs forhold i volum mellom stempel i bunn og stempel i topp. Dette kan ikke måles med kompresjonsmåler, og endrer seg heller ikke. Kanmdet være 15 bar de har målt? I så fall er dette lite, og hvis de andre ligger lavere forstår jeg godt at den ikke starter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Keiseraas.

Det høres ut som om det er min gamle båt du styrer med :cheers: Jeg fikk heller ikke start på maskinen første gangen, og svaret var egentlig ganske enkelt ( etter bruk at diverse el mekanikere osv..) Jeg monterte et rele som sørget for konstant 12V inn til selve glødereleet som står i bakkant, på toppen av motoren, SB side Det er snakk om et svart lite Bosch rele til 100.- båt penger... problemet var at starteren ikke fikk nok støm til, og dette releet ordnet saken. En annen ting er at Per Vikheim sendte med en liten kondensator sak ( eller heter det transistor?) som jeg aldri monterte. Denne kondensatoren skulle loddes på en av kablene til start releet, men ettersom jeg fikk eliminert problemet, ble den ikke montert. Denne kondensator saken skapte en eller annen forsinkelse til starteren..... Noe greier der som jeg ikke helt husker.... :confused:

 

En ting.... Har du prøvd å koble deg rundt start releet?? Det gjorde jeg, hadde en periode da Bosch releet gikk sønder hvor jeg måtte på en tur, ty til litt uvanlige midler... Brukte en biltema svits og koblet rundt, startet uten problemer.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

God kveld til alle.

 

Jeg har Marine Diesel 6,5 L V8 330 HK 2005 model på min Maxum 2800 SCR.

 

Kjenner meg igjen i flere ting her.....

 

1. Startproblemer. Bør ha krafige startbatterier for å få gang på amrikken. ( Fikk også tilsendt denne motstanden som skal loddes på starteren av Per Wikheim med (W)

Han er en god mann. Veldig service innstilt og hjelper med det meste. Min maskin sliter med å starte ved kald motor og ved dårlige batterier. Jeg kjører 3 X 75 amp. Noe som er altfor lite om du har familie som skal se på Kaptein Sabeltann en kveld i tillegg til å høre musikk og holde varme ombord med dieselvarmer (kjører 4 kw).

 

2. Motoren har litt korrosjonskader på eksos manifoilene. Sjekk dette for korrosjon!

 

3. Dårlig pakning på eksosmanifoil. Kommer vannbobler ut... Skiftet men kom kjapt tilbake...

 

4. Dette er en motor med ekstremt dreiemoment som mitt Bravo 2 drev ikke takler. Blir overopphetet ved høy rpm "har instalert drevdusj" og presser olje opp i monitor reservoiret som Mercruiser drev har inni motorrommet. Se tidligere tråd. Olja kommer ut av lokket i beholderen når jeg kjører maskinen på høyt turtall. Men dette kan være noe annet også. Tror allikevel at maskinen er vanskelig å få et godt tilpasset drev med tung båt som skal i plan.....

 

5. Lekker litt olje fra motoren, men har enda ikke funnet ut hvor.

 

Stort sett fornøyd utenom dette. Fant ut i dag at power steering tanken i motoren var tom :headbang:

Ble kanon lei meg fordi det er nylig tatt service på drev og styring og det er de jeg har mest problemer med nå. Skiftet girolje i drevet i dag sammen med en kompiss. pumpet til det kom en jevn strøm i lufteventilen, skrudde igjen og pumpet til litt over bunnen i den indre reservoir tanken. Etter ca 10 min. Var tanken plutselig full. Har vel luftbobler som skal ut da??? Er spent på å se hvordan det ser ut i morgen.

 

Maximus

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Har nå satt på land for vinteren. Kjørte ferskvann gjennom sjøvannskjølingen og tilsatte frostveske til slutt. Tømte frostveska rett i sjøvannsfilteret mens motoren gikk.

Erfaringer med ny GM Peninsular 300 HK kjørt en sesong:

Motoren har gått som en drøm. Har vært lettstartet hele tiden, bortsett fra en gang da det var dårlig oppladet startbatteri. Hvis spenningen er lav har startmotoren trøbbel med å slå inn bendixdrevet. Viser seg å være svært kritisk for full spenning og godt oppladet batteri med nok kapasitet. Det er mye masse som skal dreies rundt i en V8-maskin. Har derfor montert batterivender slik at jeg kan bruke begge batteribankene på start. Bravo 2X-drevet har vært problemfritt selv uten drevdusj. Ingen problemer har oppstått.

Motor, drev og propell er svært bra tilpasset denne båten. 31 knop på topp ved 3600 rpm. og 24 knop marsj på 2850 rpm. Alt ble beregnet av den svenske importøren (Icecube Management), som også gav installasjonsveiledning underveis. Jeg er svært fornøyd med resultatet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et bra kjøp :flag:

Håper min maskin kan bli tipp topp til våren igjen.

 

Kjekt å høre at du ikke trenger drev dusj engang. På en såpass tung båt og så kraftig motor er det kjempe bra å få det til å fungere så bra. (Greit misunnelig :crazy: )

Håper den gode trenden fortsetter for deg.

 

Lykke til videre :)

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Sitat:Har nå satt på land for vinteren. Kjørte ferskvann gjennom sjøvannskjølingen og tilsatte frostveske til slutt. Tømte frostveska rett i sjøvannsfilteret mens motoren gikk:

 

Sjøvannsfiltert;hvor er det på denne typen motor ? Holder på å ta opp båten selv nå og konservere før vinteren.

 

Motorivrig

Link to post
Share on other sites

Har nå satt på land for vinteren. Kjørte ferskvann gjennom sjøvannskjølingen og tilsatte frostveske til slutt. Tømte frostveska rett i sjøvannsfilteret mens motoren gikk.

Erfaringer med ny GM Peninsular 300 HK kjørt en sesong:

Motoren har gått som en drøm. Har vært lettstartet hele tiden, bortsett fra en gang da det var dårlig oppladet startbatteri. Hvis spenningen er lav har startmotoren trøbbel med å slå inn bendixdrevet. Viser seg å være svært kritisk for full spenning og godt oppladet batteri med nok kapasitet. Det er mye masse som skal dreies rundt i en V8-maskin. Har derfor montert batterivender slik at jeg kan bruke begge batteribankene på start. Bravo 2X-drevet har vært problemfritt selv uten drevdusj. Ingen problemer har oppstått.

Motor, drev og propell er svært bra tilpasset denne båten. 31 knop på topp ved 3600 rpm. og 24 knop marsj på 2850 rpm. Alt ble beregnet av den svenske importøren (Icecube Management), som også gav installasjonsveiledning underveis. Jeg er svært fornøyd med resultatet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilteret har jeg jo kjøpt separat og montert selv. Det står rett over sjøvannsinntaket og bunnventilen og har lokk til å skru av på toppen. Men hvis du har kjøling gjennom drevet er det ikke sikkert du har filter. Da blir det verre å få inn frostveske. Må da sette drevet ned i en balje med vann slik at vanninntaket er under vann hele tiden mens du kjører. Men da går det noe skrekkelig med frostveske. Tror det finnes noe remedie til å koble på drevet for dette.

Link to post
Share on other sites

Yes, da er jeg med, jeg har kjølling via drevet.

Har løst konserveringen ved å ta av begge slangene på sjøvannspumpa og helle inn frost veske i begge slangene, til det renner ut i drevet fra den ene siden og ut av varmeveksler "radiatoren" fra den andre siden.

 

Har plundre med irrelyd på startreelet, lest og leita mye. Per Vikheim løste problemet. Kobbla en 6 kvadrat ekstra ledning med + opp til tenningsnøkkelen (dvs. ekstra støm til den som var der fra før). Gløder som en engel nå.

 

Problemet er nok som Hulda har nevnt før;båt, langt strekk fra batteri til nøkkel, 12 V, spenningsfall, og derned for lite strøm. Ellers lest Huldas innlegg ivrig, mye å lære her ja.

 

Lurer litt på om jeg bør legge på en 20 A sikkring på begge stømme ledningene som jeg har nå fram til nøkkel "strømmen" ? (Har ikke sett noe til sikkring der fra før, så ?)

 

Ellers kobbla eksos ledningen fra motorblokka som gikk tilbake til luftinntaket, kobbla den rett ut i en egen gjennomgang og ut i akterspeilet. Fikk anbefalt dette av en godt erfaren mekaniker.

 

Plundra med luft/vannbobbler i pakningen mellom raiser og manifoild. Manifoilden hadde tæra hull, og det kom vann i eksosen. Bytter manifoilder og raisere ja.

Redigert av lassea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yes, da er jeg med, jeg har kjølling via drevet.

Har løst konserveringen ved å ta av begge slangene på sjøvannspumpa og helle inn frost veske i begge slangene, til det renner ut i drevet fra den ene siden og ut av varmeveksler "radiatoren" fra den andre siden.

 

Har plundre med irrelyd på startreelet, lest og leita mye. Per Vikheim løste problemet. Kobbla en 6 kvadrat ekstra ledning med + opp til tenningsnøkkelen (dvs. ekstra støm til den som var der fra før). Gløder som en engel nå.

 

Problemet er nok som Hulda har nevnt før;båt, langt strekk fra batteri til nøkkel, 12 V, spenningsfall, og derned for lite strøm. Ellers lest Huldas innlegg ivrig, mye å lære her ja.

 

Lurer litt på om jeg bør legge på en 20 A sikkring på begge stømme ledningene som jeg har nå fram til nøkkel "strømmen" ? (Har ikke sett noe til sikkring der fra før, så ?)

 

Ellers kobbla eksos ledningen fra motorblokka som gikk tilbake til luftinntaket, kobbla den rett ut i en egen gjennomgang og ut i akterspeilet. Fikk anbefalt dette av en godt erfaren mekaniker.

 

Plundra med luft/vannbobbler i pakningen mellom raiser og manifoild. Manifoilden hadde tæra hull, og det kom vann i eksosen. Bytter manifoilder og raisere ja.

 

Har samme problem med raiser og manifoil. HVis jeg forstår deg rett nå. Har du lagt eget eksosutslipp i skroget istedenfor gjennom drevet? Første gang jeg har marine motor. Har skrudd spå biler siden jeg var liten, men har lite erfaring med marine maskiner. Har aldri lært så mye på de 3 siste mnd. siden jeg kjøpte båten. :)

Men har akkurat det samme som deg. pakning mellom manifoil og raiser svetter som fan på styrbord side. Bobler som et helvete når maskinen går på tomgang. Når jeg kjører opp turtallet blir det mindre bobler. Noen ganger stopper det helt opp.....

Tror også jeg har olje lekkasje i blokka på samme side. Drypper olje ned på starteren.....

 

Fant også ut i dag at den ene startkabelen til startmotoren hadde limt seg fast i manifoilen og brent hull på kabelen. Skiftet den straks å la den opp på ny bak motoren. Skikkelig trangt og varmt inni der.... :headbang:

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Nei, den "vanlige" eksosen" går ut i raiserne, sammen med kjøllinga.

Har en separat ledning fra blokka, som før var ledet inn på luftinntaket, den er montert nå ut akterspeilet.

Oljelekasjen kan også komme fra pakningen mellom kompressoren som er montert fra marine diesel i sverige, og motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...