Jump to content

GM Hammerhead marinediesel, forhandler? Erfaringer?

HAMMERHEAD

Recommended Posts

stemmer det,gamle gm detroit maskiner har mye støy å som regel litt forbruk på olje å diesel men er bygget for å vare leeenge:) mens derimot marinediesel hammerhead og andre motorer av marinediesel er basert på gm 6,5 og 6,2 diesel som blant annet brukes i chevrolet starcraft,suburban osv.i bil tas det vel ut mellom 120-180hk etter type og mod,mens marinediesel tar ut oppimot 400hk av samme maskin og som oftest med underdimensjonerte deler,noe som deretter fort kan føre til havari.

Ser mye rare svar her....

Marinediesel.se kjøper blokka fra GM og mariniserer motorer, en heter bl.a hammerhead og er på 300 hk.

Det er i tillegg muligt å marinisere en GM bil motor(det er vel disse som lager det dårlige rykte...)

Holder du deg til de orginale svenske marine motorene så skal de være bra. De har gjort dette i noen ti år nå...

Husk at det er V8 med stort dreie moment så du bør ha Bravo 2X drev.

Er det snakk om over 35 knop kan muligens Bravo3X brukes... X betyr at det er forsterket utgave...

Jeg har hatt V8 diesel 7,3 liter fra Mercruiser med et dreimoment som kan rive i filler hvasomhelst. Med normal kjøring erfarte vi ikke noe trøbbel med standard Bravo 3 drev på de årene vi hadde den. Jeg monterte drevdusj for å være sikker etter ca 1 år pga infor,masjon hentet fra nettet.

Det som ser ut til å igjen mhp drevknusing er at de som knuser drev, gjerne har ødelagt flere drev. Det tilsier enten feil drev til feil båt elller kjørestilen..

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 9 måneder senere...

hei.mitt søskene barn har en 300 hk diesel 6.5 v8 hammerhead.som han ikke får start på.motoren funka fint den ene dagen og neste dag starta den ikke.

Noen som vet ka som kan være feil med den.den ska være brukt i ca 380 tima.

Når man prøver å starte den så vil den liksom starte litt men ikke mere.

Redigert av stein erik olsen (see edit history)

Hei!

Har vært borte i samme problem, skaff deg det største og kraftigste startbatteriet du kan finne og test. Kan nesten garantere at dere får start på den igjen....

Han som kjøpte min båt fikk samme problem og da hadde jeg satt inn et nytt startbatteri året før. MEN dette var for svakt og ble da raskt slitt ut. Motoren var en Hammerhead på 300 HK. Denne motoren KREVER et kaftig batteri.....

Lykke til :flag:

• 2 uker senere...

Hei

Det er jeg som har den motoren Hammerhead :wink:

Trur kansje det er din gammle båt Hansa666!?

Jeg kan opptadere litt:

Båten kom hit til Tromsø med fraktebåt.

Da vi skulle starte for første gang her så gikk det greit og vi kom oss hjem på natten.

Dagen etter startet den også fint, bare at den var vel en sånn motor som man måtte file litt på før den kom. kansje 3 sek.

Torsdagen gikk det fin med startingen foruten at den måtte files litt 3 til 5 sek ca.

Torsdagskveld kjørte vi inn til byen for i skulle på konsert. vi lå over i båten og skulle kjøre hjem dagen etter. Båten startet helt greit som "vanelig" 3 til 5 sek før den kom, dette var på morran.

Så på ettermidagen da jeg skulle hente min bedre halvdel la jeg til kaien i tromsø, slo av motoren og ventet kansje en halv time. Da måtte jeg bruke ekstra tid på å få start. kansje 5 til 8 sek..

Når den har starte går den fint.

Vi kjørte ca 20 min hjem å la til gjestebrygga der vi skulle laste båten for å dra til husøya for det var husøydagene, dette hadde vi gledet oss til.

Det tok ca 3 timer før vi var klar med oppakning og onger. Da jeg skulle starte var den litt treg som de andre gangene, men denne gangen ville den ikke. Den tok liksom etter på en sylinder men ikke noe mere.

Siden da har den vert her på gjestebrygga nå i ca 4 uker.

jeg har fått mange forslag og noen har vert nede i båten før å hjelpe. ingen har klart å få den i gang og ingen vet helt nøyaktig hvorfor den ikke starter.

Vi har masse strøm på batteriene og i tillegg har jeg kjøpt nye batteri.

Den gløder på alle pluggene og i tillegg har jeg kjøpt ny.

Det kommer diesel frem til dysene men noen sier de syns det er litt lite trykk. men de vet ikke hvor mye trykk det skal være.

Vi har prøvd litt med startgass men ingen respåns.

Vi har sjekket matepumpen og div slanger, og det ser ok ut

Jeg er nå veldig lei dette fenomenet og forige eier skjønner ikke hva det kan være.

I tillegg har jeg skiftet startmotorer på grunn av mye filing og de ble brent opp.

ingen verksted her oppe skjønner hva som kan være galt.

Motoren er en 2004 mod og har gått ca 390 timer.

Håper det er noen her som kan hjelpe.

Redigert av Keiseraas (see edit history)

Mvh

Keiseraas

Nå har du en annen- og mer utviklet høytrykkspumpe enn den jeg har montert i min 1985-modell. Noen år etter kom pumpene blant annet med elektronisk styring. Men jeg kan fortelle det litt om hvordan systemet mitt fungerer:

På motoren sitter en temperaturføler. Når temperaturen på kjølevannet er over 30 grader, kutter glødingen ut. På dieselpumpen sitter en ventil som gir ekstra startdiesel. Denne blir styrt av samme temperaturføleren. Hvis en av disse funksjonene er ute ved f.eks. 10 grader, vil motoren være meget vanskelig å starte. Hvis ikke omtrent umulig. Hvis begge, både gløding og startdiesel er ute, vil start være umulig. Tolk ordet 'umulig' som en ikke absolutt frase. I tillegg til denne ventilen, sitter det en annet elektrisk styrt ventil, det er den som åpner for diesel når du skrur på tenningen. En feil her, og du får ikke start. Det sitter en tredje ventil i dieselpumpen, og det er ventile som regulerer trykket i pumpen og sender overskudd tilbake til tank. Er det feil på denne ventilen, vil ikke dieselpumpen få trykk nok til å fungere.

Her har du listet en rekke muligheter for 'umulig' å starte. Og startgass vil ikke hjelpe på noen av dem. Startgass ødelegger motoren, så unngå dette. Dieselpumpen din (høytrykk) antar jeg har de samme funksjoner som de jeg har beskrevet over, bare at styringen er endret.

Selv byttet jeg dieselpumpe, fikk en som var renovert i USA. Foretaket heter Fuel Injection Sales & Service Inc. www.fuelinjection.net. Rick er personen å kontakte.

Etter at jeg fikk overhalt pumpe så starter motoren med et klikk på starteren etter gløding. Når glødingen kutter rett over 30 grader, kan det hende at jeg må kjøre starteren ett sekund eller to. Disse motorene er ekstremt startvillige når de er i orden. Selv om motoren min har stått en måned midt på vinteren, så starter den på første klikket.

Det kan hende at problemet ditt ligger i de funksjonene jeg har beskrevet over. Det har vært en del feil med Stanadyne-pumpene opp gjennom tidene. Fuel Inj. er reg. Stanadyne-reparatør. Da jeg bestilte min pumpe, fikk jeg leveringstid på 2 uker fordi de ikke hadde deler til en så gammel marinepumpe på lager. Etter tre uker dumpet pumpen inn i 'post for butikk'. Pris USD 958,15 inkludert frakt i USA. I tillegg kom norsk MVA og flyfrakt. Denne flyfrakten kunne vel være et par hundre kroner.

La det være hevet over enhver tvil, motoren har hydrauliske løftere. Det at man må få opp turtallet for at disse skal fungere, må betegnes som tøv. Ford'en min har hydrauliske løftere, starter momentant etter å ha stått stille en måned. Samme med tre utgaver av Jeep. Og Hulda, med samme konfig. som Hammerhead, starter momentant etter en mnd. uten bruk. Det er to kjente og effektive måter å kverke hydrauliske løftere:

1) Så mye vann i systemet at mikk-makket inni løfterene ruster

2) Bruk av syntetisk motorolje

Noen andre måter har jeg ikke hørt om.

uten bruk. Det er to kjente og effektive måter å kverke hydrauliske løftere:

1) Så mye vann i systemet at mikk-makket inni løfterene ruster

2) Bruk av syntetisk motorolje.

Hva som er årsaken til at syntetisk kverker hydrauliske løftere?

Enkelte motorer med hydrauliske løftere er anbefalt syntetisk olje, noen med henvisning akkurat til hydrauliske løftere..

Hva som er årsaken til at syntetisk kverker hydrauliske løftere?

Polerte vegger og internlekkasje. Jeg har ikke opplevd dette selv. Min Jeep GC med bensinmotor har passert 250 000 ¨på syntetisk olje.

Uansett, hvis det er et oppegående verksted som ser på motoren, så må de jo plukke av ventildekslene og se at ventilspillet fungerer.

Jeg må komme med en inrømmelse til, jeg har aldri opplevd at en 'høypotent' motor har mistet kompresjonen i løpet av et par uker. Og jeg har levd i 63 år. Og skrudd i filler motorer siden jeg var 16. Så da kan man dividere og finne ut hvor lenge ødeleggelsene har foregått. Det eneste måtte være motorer der det har brent hull i stemplene.

Jeg har hørt at det skal være en forhandler i Trondheim, ved nærmere ettertanke. Ellers så kunne man kanskje kontakte Amcar-klubben, den ligger også i Tr.heim. Der er det meget kompetente folk med Stein Moe i spissen. Se www.amcar.no, det er medlemskap for å få ut informasjon. Men de sitter på utrolig mye viten og har det meste av utgitt dokumentasjon.

Jeg har dårlig erfaring med forhandleren i Trondheim. :headbang: Motoren har jeg ikke noe erfaring med, for den gikk aldri :crazy:

Quicksilver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...