Jump to content

Eagle/ Garmin - kjøpsråd

JonInge

Recommended Posts

Hei.

Skal gå fra PC til kartplotter i sommer. Har tenkt å kjøpe plotteren fra Canada. Da jeg får besøk derifra i sommer, så jeg kommer til å få "gave" fra dem.... Har bestemt meg for at fem tommer er tilstrekkelig for mitt bruk.

Var å så på Garmin i går. Garmin 520 så fin ut. Greitt kart. Virker til å være svært enkel å bruke med enkel meny, m.a. enkelt å lage ruter. Så på 525 etterpå. Den har jo helt fantastisk skjerm i forhold til 520, men noe dyrere.

Har også vurdert Eagle. Modellen 502 får jeg for ca 400 ca.dollar. Denne har samme skjermoppløsning som Garmin 520.

Eagle 642 får jeg for ca 450 ca.dollar. Denne har samme skjermoppløsning som garmin 525.

Garmin 525 ligger på ca 700 ca.dollar, 520 ca 100-150 billigere, men fremdeles dyrere enn Eagle 642.

Har aldri prøvd Eagle plotterene. Skjermen på 642 ser bra ut, men har noen erfaring med menyene/ praktisk bruk? Hvordan er det å lage ruter på Eagle i forhold til Garmin? Driftssikkerhet? Er det noen som har funnet tester på disse produktene på nettet?

Plotteren skal forøvrig stå ute i saktegående seilbåt :smiley:

Har ingen problemer med å anbefale Eagle. Har selv en EAGLE Sea Charter 642 C DF iGPS kartplotter/ekkolodd med navionics kart. Mener innmaten i Eagle og Lowrance-plotterne er den samme, kun skjermene til lowrance som er litt bedre, derfor prisforskjellen. Har brukt den 2 sesonger ute med ekstern antenne, og har ikke hatt noen problemer med den. Kommer ikke til å skifte den ut før den bukker under :P Menyene er lette å navigere gjennom. Driftsikkerheten etter min erfaring er meget god. Har aldri opplevd at den har mistet signal eller blacka ut på noen måte.

Skrev dette i en annen tråd tidligere i dag;

Har en kombiplotter fra Eagle m/Navionics kartbrikke. Denne har vært i båten gjennom 400 driftstimer de siste 2 år, og har vært benyttet i hele Oslofjordområdet, samt kanaler i Sverige og langt kysten fra Gøteborg og oppover. Denne oppgir til enhver tid antatt "maks feimargin", og denne ligger stort sett på 30 fot til enhver tid. Hvis man ser bort i fra et området i Vrengensundet (hvor plotteren alltid mister signal) synes jeg at plotteren fungerer nesten skremmende nøyaktig. Selvfølgelig må man bruke et slikt hjelpemiddel i kombinasjon med "de små grå", men både jeg og andre båtvenner blir imponert over denne lille saken. Selv langt utenfor kartbrikkens oppgitt dekningsområde (b.a. øverst oppe i Dalslands kanal) er den nøyaktig ned mot få meter, og jeg har ved flere ganger kjørt båt "i blinde" (les mørke/tåke) i trange farvann - og da har den vært av uvurderlig hjelp - men dette siste selvfølgelig i sakte fart, med dobbelt "utkikk" og med kart/kompass backup. Eneste negative jeg har av erfaringer med den modellen som jeg har er at 5" skjerm blir noe for lite når man har behov for "overblikk/planlegging". Så på vårens "Sjøen for alle" blir det å bytte til samme merke og kartsystem, men med større skjerm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...