Kosmix Startet 6.Februar.2008 Del på Facebook Startet 6.Februar.2008 Hei, da båten vår er blitt sykemeldt pga. stormen Tuva, trenger jeg å vite at det finnes alternative båter der ute. Jeg håper båten vår blir frisk i løpet av kort tid, men hvis den blir uføretrygdet må jeg ha en erstatning... Jeg har luktet til på følgende båter (linkene er kun for info): First 30E Wasa 30 <-- denne falt jeg egentelig pladask for.... Omega 30A/S Comfort 30 Maxi Fenix Ellers så er det da disse, men de stiller i en annen prisklasse: X-99 Comfortina 32 Dehler 28/31 (ser ikke disse i norge, men populære ellers i europa) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 CB 33 Albin Nova Omega Disse båtene er noen ulver i fåreklær?? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
NovaMalin Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Er ikke Novan ganske tung og dorsk? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 CB 33 var jo lekker, da! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Er ikke Novan ganske tung og dorsk? Tror ikke den er noe dorsk. Kan nevne Maxi 95, den er ikke borte den heller. Båtene jeg har nevt her, er litt større. Men til gjengjeld meget bra båter, seilmessig? Og kan være viktig å vurdere, når en først skal invistere. Har selv hatt en mindre Albin, ikke noen dårlig båt det. Den utgaven som jeg hadde var ikke noen racer? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 CB 33 var jo lekker, da! Det tror jeg er et bra valg. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Det er jeg sikker på, men har på følelsen at den ikke svarer til det økonomiske... Men jeg skal holde øye med den :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg føler med deg. Håper alt går greit for din del. Jeg selv turte ikke annet en å ligge i båten, den dagen det sto på. Røyk noen fortøyninger hos meg også, men var heldig. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Gunga Din Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Hei,[*]Wasa 30 <-- denne falt jeg egentelig pladask skall det vare langt o slankt ?? vad får det koste? denne Cayenne eller Wasa 55 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 En i havna har Wasa 55. Jeg tror hvertfall det er en 55. Den er nydelig! Jeg tror prisklassen ca 200-250 er den vi vil bli kjent med i første omgang. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
NovaMalin Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Det er en 55, og han snakket om å selge for en stund siden. Send IM dersom du vil vite mer. Redigert 6.Februar.2008 av Sjekteeier (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Gunga Din Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Smaragd kansje ? mye sejling o trim..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Rush 97 og 105, ta med også First 325 Ellers Linge båter i segmentet. Nova er solid rakker. maxi mixer Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
opus Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Kondolerer med Kosmix , som fikk bank av Tuva. Ellers så regner jeg med `finnerlønn` , når jeg nå legger ut fra min samle-på-annonser fra finn.no. Her har du den nye seilern din, vet du. X-Yacht 3/4 TON MK II , 210tusen. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11972387 Gratulerer Hilsen Opus (Sittebenker hadde kanskje vært greit , men men) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Leit med båten Kosmix. Jeg har vært svak for Wasa 30 en stund. Den er flott å se på og seiler visstnok svært godt - spesielt i forhold til seilarealet man må bale med. Men etter å vært nede i en, falt den ut av listen over mulige båter. Den er trang (bredde 2.20) og gir ikke sittehøyde til mine 190cm i salongen. Ståhøyde er ikke så viktig, men sittehøyde er er minstekrav. Hvis du ikke er for høy, tror jeg det er en super båt for to. Jeg kjenner en som skal selge sin Wasa 30 (ny motor bl.a.). Jeg kan formidle kontakt hvis du er interessert. De andre båtene du nevner er antakelig mer komfortable , men også traustere seilmessig. Det har inntil nylig vært en Wasa 55 på finn.no. Den har vært til salgs lenge, og prisen er blitt satt ned. Tror den ligger i Vestfold et sted. Ny motor, OK seil, så vidt jeg kan huske. Redigert 6.Februar.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Den X-3/4-ton er lekker, men bare på utsiden. Dessverre. I sommer så vi en X-302; den likte vi... Nå har vi nettopp tatt en kjapp titt på Wasa 30 og 55, men det er et par men. Sittehøyde må sjekkes, også er det det med båtplass da. Wasa 30 er 11m og 55 er over 13 m Smaragd og Cayenne er nok også litt i største laget, men du verden for noen båter. Synes jeg leste at Cayenne har samme far som Swedestar370? Noen som kjenner Siesta 32? http://www.annonsborsen.se/baatar-3/siesta-32-412858.html Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Nefertiti Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Seiler en Siesta 32 på regattaene her i Stavanger. Hevder seg bra den. Åssen den er ellers, tør jeg ikke si. Omega 30 burde være mulig å få ned mot skissert budsjett. Innvendig plass er den faktisk ganske så OK, finishen er noe simplere enn på 34en (Subjektiv mening). Seile bra gjør de også. Håkan Södergren har tegnet mye fine båter. Carrera Helmsman er noe mindre enn Cayennen. Athena 34 er kanskje litt dyr... Forøvrig leit å lese om skadeskutte Kosmix Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg liker Omega 30, men jeg leste at skroget er mykt så innredningen løsner i store bølger. Ikke sikkert det er så ille, men jeg blir litt betenkt. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Nefertiti Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Jeg har bare vært ombord, men aldri seilt en 30. Men jeg antar at de byggeteknisk er sammenlignbare. (På den 30en jeg har vært ombord i var det vitterlig innredning igjen...) 34en er også muligens relativt myk, men det spørs vel hva du sammenligner med. Innredningen løsner ikke. Endel av basisinredningen er i plast som stiver av. Hovedskottet er i finer, og det sitter....Det som merkes hos meg er skapdøren på toalettet som med en litt dårlig lås spretter opp i mye vær. Fixen der er vel rett og slett en litt bedre lås... 34en har ikke "tie-rods" som standard (strekkfisker fra mastegjennomføring til mast), men mange har gjort dette, og visstnok merket stor forskjell. (Det står på min liste...). 30en har etter hva jeg antar samme forbedringspotensiale, men er kanskje mindre påkrevd siden det er en mindre båt. 30en veier bare 3400 kg, så det er jo grenser for hvor solid det er. Men det er til gjengjeld kjekt med en lett båt (og mye duk) i lite vind. Men den blir kanskje for treg? Den har vel samme LYS som Kosmix... Ser henvisningen din forøvrig på sailguide...nå seiler jo samme person 16 knop med spinnaker i kuling.... DET har ikke jeg gjort.... Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Hva med en Nessy 94? Ligger 4 stk på Finn for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Noen som kjenner Siesta 32?http://www.annonsborsen.se/baatar-3/siesta-32-412858.html Ja, jeg gjør. Siesta er glimrende båter som er litt trange for størrelsen. Seiler meget bra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Broren min hadde en Omega 30 i mange år, som jeg har vært med og seilt over Skagerrak noen ganger, også i kuling. Den fungerer godt i sjøen, og er lett å seile med selvslående fokk. Jeg kan ikke si at jeg la merke til noen svakheter i innredningen. Vi var gjerne tre herrer på tur, og hadde da veldig god plass. Med en fjerdemann på laget ble det merkbart trangere for en ukestur. Akterlugaren har egen utgang, det kan være en fordel. Maskinen vil vel typisk være en tilårskommen Yanmar. Den vil ha sine svakheter... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Hei, [*]First 30E [*]Wasa 30 <-- denne falt jeg egentelig pladask for.... [*]Omega 30A/S [*]Comfort 30 [*]Maxi Fenix Ellers så er det da disse, men de stiller i en annen prisklasse: X-99 Comfortina 32 Dehler 28/31 (ser ikke disse i norge, men populære ellers i europa) First 30E: Da jeg seilt regatta hevdet 30E seg godt på regattabanen (i forhold til lystallet), jeg mener det var en typisk lettværbåt. Ok med plass og innredning. Wasa 30: Har vært ned i en slik og her skal en ikke ha store krav til konfort. Den seiler godt på sin lange vannlinje, men en båt for de spessielt intresserte. Omega 30: Dette synes jeg personlig er en fin og harmonisk båt. Gode seilegenskaper og grei innredning. Comfort 30: En syttitallsbåt, noe trang, innredningen som så, men den seiler også godt på sitt lystall. Lettvindsbåt. Fenix: Kanskje den mest moderne båten av disse. Generelt en bra båt som seiler godt. X99: Danskene kaller dette flyvepappsbåter, rask, lett og dårlig innredning. Comfortina 32: Den største og dyreste båten av samtlige. En rask og fin turbåt som holder seg i pris. Blandt de beste båter i denne størrelsen. Dehler : Dehlerbåtene var kjent for god kvalitet, modernistisk innredning og gode seilegenskaper,men kjenner ikke mer til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Mye å tenke på her... For meg er det viktig at båten er morsom å seile, sånn at det frister å seile for seilingens skyld. Det er bare bra om båten er lettvindsbåt så lenge den går an å reve. Kom også over noen Arcona 32. Skikkelig lekre, men så er det prisnivået da. Håper mest at X-79'en kan settes i stand igjen Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
opus Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Jeg er klar over at Kosmix/X-79 har lensetakler, og de må benyttes. Men hadde vært interessant å vite om båtene som blir foreslått: 1. Har lensetakler? 2. Om de MÅ benyttes? Er vel snakk om masten har bakovervinklete spredere, soliditeten til masten osv. (Vet det har blitt nevnt litt sånn av og på i en annen tråd? Men men, utifra tursynspunkt med dama.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.