Jump to content

Erfaringer/synpunkter seilbåter ca 30ft (80-talls)

Kosmix

Recommended Posts

Mye å tenke på her...

For meg er det viktig at båten er morsom å seile, sånn at det frister å seile for seilingens skyld. Det er bare bra om båten er lettvindsbåt så lenge den går an å reve.

Typiske sporty båter fra 70-80 tallet hadde ofte heller semmer innredning både i forhold til planløsninger og standard. Men det ble også produset mange velseilende båter m/fin innredning, som Comfortina, Arcona, alle Sødergrenbåten- også de siste Albin- og Maksibåtene. Men de ligger en del høyere i pris en de helt lette "sportsbåten".

Har en del erfaring med Albin Ballad. Dette er samme skroget som Comfort 30 og begge båter er veldig solide og gode seilere som tåler det meste. Comfort 30 kommer med to forskjellige rigger og den laveste er tilsvarende riggen på Balladen. Hva som velges er en smagsak. Skal du ha en solid båt så der dette noe å velge i. Den er trang etter dagens standard, men mye båt for penga.

Granada 31 er også en mulighet.

Hadde en sånn, og var greit fornøyd med den i en del år.

Kuriosa: Den båten jeg hadde var den samme som Are Wiig (nå hos Lunde) seilte OSTAR med i 1988.

Ble nr 4 i klassen, noe som vel fortsatt er beste norske plassering i en internasjonal langdistanse soloseilas.

OSTAR klistremerket stod fortsatt i vinduet over kartbordet. Lot det bare stå jeg :cool:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

• 4 uker senere...

Hei,

Jeg har selv en Wasa 30 (36 fot), og skjønner den er noe å falle for. Den seiler ekstremt fint og hurtig (LYS 1.20), og er en fryd for øyet. Sistnevnte har undertegnede ikke evnen til å undervurdere betydningen av! :wink:

Dog er min erfaring at båten er en ego-trip for personer med sans for det kummerlige. På tross av vakker innredning og 11 meter, er den tross alt bare 220 bred og 160 under ruffen. Jeg elsker det, men kan ikke forvente at familie og gjester syns det er like fantastisk å "krabbe" rundt der nede, når vær og døgnrutiner sender folk under dekk. Men i en X79 er du jo ikke bortskjemt fra før, så kjør på!

Bare ta kontakt hvis du vil ha flere betraktninger. Er å finne i kataloger etc.

Kyrre Meyer Lugg

Wasa 30

Hei Klugg,

Ny bruktbåt-prosjektet blir liggende på is til vi får tilbakemelding fra forsikringsselskpet om båten er verdt å fikse på, eller ikke. Må prøve å ikke få for mye lyst på ny båt :rolleyes:

Jeg synes båten har blitt veikere og trodde først kjølen hadde falt av, men den er der. Kan hende den enten har løsnet, eller at jeg har blitt overfølsom for endringer i båtens oppførsel. Det er ikke synlig skade ved kjølboltene...

Ståhøyden i X-79 er ca 1,45 på det høyeste, så 1,60 er for luksus å regne :)

Mulligan, hvem er du?? :eek::lol:

Vi har vært i båten for å tømme den, og den eneste turen vi har hatt er til mastekrana 200m unna.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...