Jump to content

Problemer med å få Telchart til å virke

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Har en gammel bærbar data som jeg har tenkt å bruke som kartmaskin i båten. Programmet jeg har er Telchart. Men dette får jeg bare ikke til å virke. Når jeg starter opp får jeg 5 feilmeldinger og programmet avsluttes.

Først kommer denne, i toppen står det Init og nedenfor db-error: 0

init.jpg

Når jeg trykker ok kommer denne (Open ID i toppen, db-error: 0 nedenfor)

open_id.jpg

Trykker jeg ok på denne kommer denne (Rebuild ID i toppen, db-error: 0 nedenfor)

rebuild_id.jpg

Trykker jeg ok kommer denne (Create ID i toppen, db-error: 0 nedenfor)

create_id.jpg

Trykker jeg ok på denne blir jeg møtt av en ERROR melding som sier Exit :

error_exit.jpg

Trykker jeg ok på denne ser man et lite glimt av programmet før det lukkes. Hva i alle dager kan være galt?? Jeg mener at det er noe galt med maskinen/innstillingene ettersom når jeg prøver det på denne dataen jeg sitter på nå får jeg startet det. (Riktignok når jeg har fått startet og kommet inn i programmet kommer det en feilmelding hvor det står GDI error men det er vel noe annet???)

Ellers bruker pcen det er snakk om Windows 98 og jeg kjører 256 farger.

Noen som aner hva feilen kan være, eller er dette kanskje feil plass å spørre om slikt?

GPS har jeg ikke for øyeblikket, men det skal jo fungere uten GPS også??

Nei, du får vanligvis ikke Telchart til å fungere uten å ha GPS tilkoblet.

Et tips er å bruke bruke Telchart Setup-programmet når du kobler til gps første gang.

Der har du et egen NMEA test-side hvor du kan sjekke at Com-port, osv stemmer og at

du har NMEA-data inn på Com-porten.

Imidlertid er jeg noe i tvil om dine feilmeldinger kommer av manglende gps.

Jeg tror den feilmeldingen skal ha teksten "CreateCommFile 4:2 .... blablabla" eller noe sånt,

men det er mulig jeg forveksler med TelChart med et par andre plotterprogrammer som jeg har liggende.

Råtipset mitt er at du mangler eller har feilplassert filer og / eller undermapper,

slik at filkonfigurasjonen ikke stemmer.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Mulig disse linkene kan hjelpe deg:

GDI error:

http://www.vespersoftware.com/gdi_error.htm

http://support.microsoft.com/kb/146904

DB error ():

http://docs.hp.com/cgi-bin/doc3k/B3271590001.10189/126

http://sap.ittoolbox.com/groups/technical-...b-error-1486550

Ett ordtak har denne ordlyden: "Jeg forstår ordene men ikke meningen" Det kan derfor være en god ide å spørre på ett norsk forum, på hardware.no pleier det å være mange kloke hoder. Den direkte adressen rett til forumet er: http://www.diskusjon.no/index.php?s=hardware.no

May-Brith

funker som fly det!

Da tror jeg kanskje det kan være forskjell på versjonene?

Min starter ikke uten GPS, men gir kun overnevnte feilmelding hvis den ikke finner gps-signal.

Den fungerer imidlertid glimrende så snart pgs`en er plugget inn i USB-porten.

Dette er en liten 20 kanalers HaiComm Sirff-antenne som jeg legger i frontruta.

Min Telchart-versjon er sikkert ikke av de nyeste, denne ble kjøpt inn for 3-4 (?) år siden for å ha som backup på bærbar

pc i tilfelle Simrad`en skulle ta føyken på et ubeleilig tidspunkt.

Pc`en ligger i båten, skal sjekke versjonsnummeret ved anledning.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Nå har jeg fått det vil å virke på XP maskinen (der jeg fikk GDI error).

Det viste seg å være en enkel feil. Jeg trodde nemlig at programmet skulle kjøres i Windows 95 så derfor hadde jeg stilt inn det på egenskaper. Når jeg fjernet dette fikk jeg ikke feilmeldingen å nå virker det! :smiley: Nå mangler det bare å få det til å virke på den bærbare!

• 7 år senere...

Tar sjansen på å "låne" denne gamle tråden for et spørsmål.
Jeg har nettopp montert ny Telchart ombord i POSEIDON II, men det har oppstått noe merkelig:
Etter å ha stått påslått i nøyaktig 15 minutter, hopper den ut av detaljkartet og går over til å vise et veldig grovt oversiktskart.
Med å gå ut av programmet og inn igjen er alt i orden, men nøyaktig 15 minutter senere hopper den igjen ut ...
Noen som har tips å bidra med .... ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ta kontakt med forhandler eller support for kartkoder.

Hei Regina III,

kjempeflott, da er vi et laaaaaangt stykke videre. :yesnod: :yesnod:

Lisenser og koder skal være i sin skjønneste orden og vi har lagt inn de kombinasjonene vi har fått oppgitt. Vet ikke helt om vi skal forsøke å legge inn de samme en gang til, eller om vi skal vente til over helgen for å kontakte supporten .... ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...