Yankee Startet 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2008 Hei, noen som vet hvordan man kan finne ut om en båtmotor er importert lovlig? Utfra motornummer kan man jo sjekke med båtregisteret om de er registrert der, og derved vite om de har vært registrert i norge. Men hvordan finne ut om de er tollet inn? Finnes det noe søkeregister på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det er vel bare tollvesenet som har kontroll på slikt. Du kan jo ringe de og få sjekket nummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Prøvde å ringe tollvesnet. Ingen hjelp å få der. Sier det er opplysninger som de ikke går ut med til tredjepart. Jeg spurte hvordan jeg da kunne forsikre meg om at alt var betalt, jeg fikk til svar at det måtte jeg ta opp med selger. Tipper de er mer hjelpsomme dersom politiet spør....... Jeg spurte om de ikke var underlagt offentlighetsloven, hun påsto at dette var opplysninger unntatt offentntlighet. Noen som har andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Mener at jeg har lest i tidligere innlegg at dette er en sak mellom tollvesenet og den som importerer, og ikke noe som vil gi konsekvenser for senere eiere. Stemmer dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Yankee Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Når du sier det så tror jeg kansje du har rett i det, mener å ha hørt om en som hadde tatt inn motor uten å bet. hk avgift. senere eier ville registrere i båtregisteret, da gikk det ikke bra. han som hadde tatt inn båten fikk regning med tilleggstoll. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Tviler på om Tollvesenet har hjemmel til dette. Høres ut som en vandrehistorie uten rot i virkeligheten.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipper Worse Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Mener at jeg har lest i tidligere innlegg at dette er en sak mellom tollvesenet og den som importerer, og ikke noe som vil gi konsekvenser for senere eiere. Stemmer dette? Korrekt. Kjøper i god tro -- altså en kjøper som ikke burde vita at motoren var tatt inn uten avgift -- er utenfor Tollvesenets rettslige rekkevidde. Når du sier det så tror jeg kansje du har rett i det, mener å ha hørt om en som hadde tatt inn motor uten å bet. hk avgift. senere eier ville registrere i båtregisteret, da gikk det ikke bra. han som hadde tatt inn båten fikk regning med tilleggstoll. Ja, det er fullt mulig. Klart at Tollvesenet tar tak i det når de oppdager at ting ikke er rett fortollet. Men igjen, da tar de DEN SOM innførte motoren. Det er kun han som har ansvar for avgiften. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Larspo Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Meg bekjent, så er det helt lovlig å importere eks. en bilmotor for så å bygge den om til en marinemotor UTEN å betale HK avgift. Gjelder kun for privat bruk. Mener å ha lest dette på tollvesenet sine sider et sted en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det er vel sånn at du kan bygge en motor selv,uten og betale avgifter.Men da kan du ikke selge den før etter 5 år.dette står i loven.Disse motorene er fritatt for ce godkjenning og hk avgift. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 I tilfeller der noen har importert motoren selv så har de tollpapirer på dette. Spør etter dem. Jeg har nettopp importet motor fra USA via Sverige. Tollpapirene blir en del av båtens dokumentasjon. Har man gjort dette etter reglene kan man trygt vise frem papirene. Jeg ville være skeptisk hvis man ikke kan legge slike papirer frem. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Ja, klart de papirene bør kunne fremlegges dersom motoren har vært bruktimportert, men dersom den er kjøpt ny i en båt for 10 - 15 år siden så er det jo ikke akkurat å forvente at slikt kan legges frem. Men når skal man tro på selger, og når skal man ikke tro? Merkelig at det ikke finnes noe register på dette, eller at tollvesnet må kunne si om en motor har vært tollet eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Korrekt. Kjøper i god tro -- altså en kjøper som ikke burde vita at motoren var tatt inn uten avgift -- er utenfor Tollvesenets rettslige rekkevidde. Ja, det er fullt mulig. Klart at Tollvesenet tar tak i det når de oppdager at ting ikke er rett fortollet. Men igjen, da tar de DEN SOM innførte motoren. Det er kun han som har ansvar for avgiften. Korrekt hr. Worse, dette er gjennomsjekket av Hulda. Så lenge man 'ikke visste, eller burde visst' er man i god tro og sklir greit unna regress fra myndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Siden SW har kommet med fasiten, trenger du vel ikke gruble så mye på papirene. Legg heller energien i å få testet motoren(e) skikkelig av en kompetent person. Hvis noen myndighetspersoner spør, er det bare å vise til forrige eier. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.