Jump to content

Hvordan sjekke om det er betalt HK avgift på motor

Yankee

Recommended Posts

Prøvde å ringe tollvesnet. Ingen hjelp å få der. Sier det er opplysninger som de ikke går ut med til tredjepart. Jeg spurte hvordan jeg da kunne forsikre meg om at alt var betalt, jeg fikk til svar at det måtte jeg ta opp med selger. :headbang:

Tipper de er mer hjelpsomme dersom politiet spør....... Jeg spurte om de ikke var underlagt offentlighetsloven, hun påsto at dette var opplysninger unntatt offentntlighet.

Noen som har andre forslag?

Mener at jeg har lest i tidligere innlegg at dette er en sak mellom tollvesenet og den som importerer, og ikke noe som vil gi konsekvenser for senere eiere. Stemmer dette?

Korrekt. Kjøper i god tro -- altså en kjøper som ikke burde vita at motoren var tatt inn uten avgift -- er utenfor Tollvesenets rettslige rekkevidde.

Når du sier det så tror jeg kansje du har rett i det, mener å ha hørt om en som hadde tatt inn motor uten å bet. hk avgift. senere eier ville registrere i båtregisteret, da gikk det ikke bra. han som hadde tatt inn båten fikk regning med tilleggstoll.

Ja, det er fullt mulig. Klart at Tollvesenet tar tak i det når de oppdager at ting ikke er rett fortollet. Men igjen, da tar de DEN SOM innførte motoren. Det er kun han som har ansvar for avgiften.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ja, klart de papirene bør kunne fremlegges dersom motoren har vært bruktimportert, men dersom den er kjøpt ny i en båt for 10 - 15 år siden så er det jo ikke akkurat å forvente at slikt kan legges frem. Men når skal man tro på selger, og når skal man ikke tro? Merkelig at det ikke finnes noe register på dette, eller at tollvesnet må kunne si om en motor har vært tollet eller ikke.

Korrekt. Kjøper i god tro -- altså en kjøper som ikke burde vita at motoren var tatt inn uten avgift -- er utenfor Tollvesenets rettslige rekkevidde.

Ja, det er fullt mulig. Klart at Tollvesenet tar tak i det når de oppdager at ting ikke er rett fortollet. Men igjen, da tar de DEN SOM innførte motoren. Det er kun han som har ansvar for avgiften.

Korrekt hr. Worse, dette er gjennomsjekket av Hulda. Så lenge man 'ikke visste, eller burde visst' er man i god tro og sklir greit unna regress fra myndighetene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...