Jump to content

Demontere varmeveksler på TMD30A

Snekkert

Recommended Posts

Hei Båtplassen!

Jeg er en lykkelig eier av en Elwaro 815 som jeg mekker litt på for øyeblikket. Problemet denne gang er å demontere varmeveksleren på motoren. Det er en Volvo TMD30A fra 1985. Det er ganske trangt på siden av motoren, så jeg ser ikke helt hvor mange skruer som må fjernes, eller hvor omfattende det er å fjerne den. Skal skifte en meget gjenstridig offeranode som sitter i varmeveksleren, som jeg ikke får ut uten å demontere varmeveksleren. Er det noen som har erfaring fra samme demonteringsjobb?

Jeg har verkstedhåndboken som jeg kjøpte fra Marin Teknikk i Sveriege, men den sier intet om denne jobben... :nonod:

Jeg har gjort det lige før jul. Du kan afmontere hele huset / ekspansionsbeholderen. Der sidder 3 bolte og holder det fast. Og så slangerne til søvand. Først afmonterer du indsugningsmanifolden + slange til turbo. og så skulle det være muligt og komme til boltene.

De 3 bolte sidder på siden af huset, altså skrues vandret ind.

Pas på den lille bolt som holder slangerne fast til søvands slangerne i enden af varmeveksler huset, den kan let knække. Skete for mig..

Grunden til jeg måtte fjerne huset var en defekt varmeveksler så ferskvands systemet blev til søvand når man startede motoren.

Husk og tøm kølevæsken af inden du skruer løs!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...