foshak Startet 7.Februar.2008 Del på Facebook Startet 7.Februar.2008 Har tatt over en båt med mye fint Simrad utstyr i. Problemet med det var at monteringen av utstyret var gjort veldig dårlig så NMEA signalene gikk feil mellom omtrent alle instrumentene. Tok over båten i fjor vår så måtte bare raskt og gæli kople det slik at det fungerte sånn nogenlunde bra. Har nå store planer om å gjøre dette veldig pent og forsegjort. Tenkte i den sammenheng å designe systemet mitt som et slags kart før jeg monterer det opp. Dette vil forenkle jobben for eventuell feilsøking også. Jeg har følgende utstyr som jeg vil tegne opp et koplingsskjema for: Kartplotter Slave til Kartplotter Radar Ekolodd VHF Vindinstrumenter Logg/hastighet Trådløse instrumenter Autopilot NMEA multiplexer Vi snakker om totalt over 10 NMEA koplinger som må koples riktig. Noen som vet om et godt verktøy for å tegne opp NMEA nettverk? Så på posten til Zach og verktøyet DesignWorks Lite. Dette kan fungere, men ikke helt laget for NMEA design. Noen gode tips der ute? Jeg trenger dette mest for dokumentasjon. Takk for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Tjener det noen hensikt å tegne skjema på det der? Hvis du har en full suite med Simrad utstyr, så kjører den bidireksjonal CANbus som kommunikasjon mellom de forskjellige delene. Et datanettverk. Du bare daisychainer alt sammen, så virker det. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 (redigert) Hvis du har en full suite med Simrad utstyr, så kjører den bidireksjonal CANbus som kommunikasjon mellom de forskjellige delene. Et datanettverk. Du bare daisychainer alt sammen, så virker det. Det er dette som gjør baatplassen til det den er. mvh tuffff Redigert 8.Februar.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 (redigert) Det er veldig greitt å ha en god oversikt over kablingen ombord. Det er avgjørende for oss som ikke "som kan det" skal kunne forstå virkemåten. For at du skal kunne tegne det, må du ha en klar formening om hvordan det skal virke og skal være koplet. Ta for deg instrument for instrument og kabel for kabel. Lag en kladd blyant på papir. Ta med benevnelse på alle tilkoplinger og gjerne farger på ledere. F.eks +/-12VDC osv. Jeg bruker også å skrive hva slags signal som går i kabelen. (RS-232 eller RS-422) Når du har dobbeltsjekket at denne er OK, kan du tegne den inn med et egnet dataverktøy. Her er ett eksempel. DesignView er sikkert OK, men du må lage de symbolene du trenger på forhånd. Har du tilgang til Microsoft Visio, prød det- jeg syntes dette er mer brukervennlig. Geir Redigert 8.Februar.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
foshak Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Hei igjen, Har fått det til å fungerer fint. Skal bare gjøre noen små justeringer på hvor jeg får vindsignalene fra (bytte fra TackTick til Simrad) så burde hele systemet fungerer glimrende. Selv om jeg har full suite av Simrad utstyr så er dette et resultat av diverse oppkjøp tror jeg. Blant annet autopilot Simrad AP22 er en gammel Robertson autopilot tror jeg, og VHF (RS 87 dualstation) er vel egentlig også en annen produsent. CANbus hadde vært glimrende, men er ikke inngang for dette på alle instrumentene og med et trådløst TackTick sett i bildet også så er 9600bit NMEA det mest optimale for å fordele signalene pent. Har kjøpt inn LSA plinter for nå å virkelig gjøre opplegget pent og ryddig (www.krone.no). Tenkte derfor det ville ha vært fint å dokumentere oppsettet også for eventuelle fremtidige eiere men ikke minst for min far som også skal kunne skjønne hvordan ting er koplet. Har følgende utstyr: Simrad RS 87 dualstation - (VHF med DSC både inne og ute) Simrad CX44 - GPS, kartplotter, radar og ekkolodd Simrad DS44 - Utendørs slave for CX 44 Simrad IS15 Vind - NMEA vind med vindfløy i mast Simrad IS15 Combi - Viser alle NMEA signaler Simrad IS15 Tack - Viser bedre vindvinkel Simrad AP22 - autopilot Simrad Tranceiver boks for IS15 - NMEA inn/ut + vind og hastighetsinngang Tacktick transceiver (trådløs sender) Tacktick vind instrument Tacktick combi instrument NMEA muliplekser - 4 inn - 2 ut. PC med Bluechart og annen fin programvare - Hentes via NMEA og USB GPS mottaker. Simrad HT50 - Trådløs VHF Som dere ser er det mye utstyr som skal snakke med hverander. Har prøvd VISO også men er ikke optimalt for min bruk. Blir nok til at jeg må bruke Paint eller liknende nå tenker jeg for å få den mest optimale layouten på tegningen. Noen andre som har noen eksempler på tegninger av NMEA oppkoplinger. Så den ene fra GeirT som så veldig i nærheten av hva jeg tenkte å tegne selv ut. Hva tegnet du den i Geir? By the way, noen som har erfaring med LSA plinter og NMEA signaler? Blir pent om man kopler det slik da. Håkon Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Så den ene fra GeirT som så veldig i nærheten av hva jeg tenkte å tegne selv ut. Hva tegnet du den i Geir? Den ble opprinnelig tegnet med Visio, men jeg har brukt PixEdit til å gjøre endringer. Syntes Visio er OK til å tegne enklere tekniske skisser, så jeg foretrekker det om jeg har det for hånden. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
helt_harry Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hvis du skal bruke LSA plint er det viktig å bruke masiv kabel og ikke flerleder. Koblingsplinten er ikke konstruert for flerleder eller mangeleder. LSA plinten krever også eget termineringsverktøy når du skal koble. Harry Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 LSA blokken fungerer fint, men kabelen må som nevnt være en-leder massiv og ikke flerleder. dette kan gi problemer ift vibrasjoner osv. Bruddstyrken er dårligere. Sørg derfor for ordentlig kabelklamring og festing. Bruk for all del en ordentlig krone-tang ting plinting og ikke "biltema-varianter". Dårlig plinting gjør at det rister fort løs i en båt. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.